Haas F1

Opgericht door Gene Haas
Chassis: Haas VF21
Motor: Ferrari
Technisch manager: Simone Resta
Actief: 2016 – heden
Teambaas: Günther Steiner
Coureurs: Nikita Mazepin (9), Mick Schumacher (47)
Testrijder: Pietro Fittipaldi

Teamstamboom: Haas F1 (2016 – heden)

‘We gaan het helemaal anders doen’, zal Gene Haas gedacht hebben. Want waar hij met collega en legende Tony Stewart een powerhouse in NASCAR runt, kwijnt zijn Formule 1 team weg in de berm van het bestaan.

Bezem erdoor
Rock ‘n Roll Kevin en Romain Grosjean hebben dus het veld moeten ruimen. Logisch, want veel progressie was er de laatste jaren niet te melden, om niet te zeggen niets. Beide rijders hebben inmiddels hun vizier gericht op Amerika waar Special K, zoals K-Mag nu wordt genoemd, in de IMSA series actief is en Grosjean Indycars gaat rijden, hoewel hij de ovals vermijdt. Begrijpelijk, gezien zijn vlammende afscheid van de Formule 1. Hij heeft nog wel een Mercedes test als afscheidscadeautje tegoed.

Het afgelopen jaar was het erg rustig bij Haas. Geen gebakken William Storey lucht, geen onzichtbare energiedrankblikjes en niet veel gefuck van Steiner. Er gebeurde eigenlijk bar weinig en die traditie werd doorgezet in de stand om het wereldkampioenschap. Alleen Grosjean was op het einde moeilijk te negeren.
Dus gooide Haas het maar helemaal over en andere boeg en verwelkomde hij Nikiti Mazepin en diens vader in het team… plus de vele kunstmestdollars die ze meesleepten.

Ups en downs
Nikita Mazepin debuteert dit jaar in de F1 en heeft in de voorgaande jaren met wisselend succes gereden in de Formule 2 en 3. In 2016 sloeg hij Calum Illott in het gezicht omdat de Brit hem geblokt zou hebben, met als gevolg dat hij een race mocht toekijken. Maar in 2018 liet hij zien hoe het ook kon, door Anthoine Hubert aan de titel te helpen in de GP3.
In 2019 was de portemonnee blijkbaar groot genoeg om meteen bij ART in de Formule 2 series in te stromen. Maar terwijl teamgenoot Nyck de Vries kampioen werd behaalde Nikita slechts 11 punten. In 2020 wist hij 2 maal een race te winnen.

Of Mazepin Formule1-waardig is waag ik te betwijfelen. Hij is niet echt als een komeet door de junior categorieën gestoven en vanwege zijn gedrag op en naast de baan vraag je je ook af of deze jongen het allemaal wel goed op een rijtje heeft.
Wat betreft financiering is hij absoluut Formule 1-waardig. Als je een Amerikaan als Gene Haas zo gek krijgt om je wagens in Russische kleuren te laten rondrijden, dan moet er veel geld mee gemoeid zijn. Haas zal wel aanvoeren dat de Russische en de Amerikaanse vlag dezelfde kleuren hebben maar de wagens van zijn Formule 1-team stralen dit seizoen weinig stars-‘n-stripes uit. Wellicht is dit de opmaat voor een verkoop van het enige Amerikaanse team in de Formule 1 zodat er binnen afzienbare tijd een Russisch Formule 1 team rondrijdt?

Mick Schumacher
De 2e coureur in het team is ook Formule 1-waardig, in elk geval in naam: Mick Schumacher. Nu heeft Mick een beetje de naam gekregen van een slow-starter, want zowel in de Formule 3 als de Formule 2 keek hij het eerst eens een jaartje aan. In het 2e jaar was het dan eerst een half jaar redelijk om vervolgens in het tweede deel van het seizoen alsnog het kampioenschap binnen te hengelen.

Grote vraag is of hij in de Formule 1 ook die tijd krijgt omdat een ieder de Michael Schumacher dadendrang van hem verwacht. Wat iedereen lijkt te vergeten is dat pa voorafgaand aan zijn Formule 1 carrière tamelijk anoniem in de Groep-C racerij meereed.

Maar… , als hij de tijd krijgt om het net als in zijn F3 en F2 jaren rustig op te bouwen, dan zie ik het wel komen tot een Ferrari duo Leclerc-Schumacher. De Italianen hebben ‘m tenslotte niet voor niets bij de Russen, sorry, Amerikanen geplaatst.

Terug naar teams