Haas F1

Opgericht door Gene Haas
Chassis: Haas VF-24
Motor: Ferrari
Technisch manager:
Actief: 2016 – heden
Teambaas: Ayao Komatsu
Coureurs: Kevin Magnussen (20), Nico Hulkenberg (27)
Testrijder: Pietro Fittipaldi

Teamstamboom: Haas F1 (2016 – heden)

Het belangrijkste nieuws aan het begin van dit seizoen wat betreft Haas is het taalgebruik. Günther Steiner heeft de wacht aangezegd gekregen en dat betekent 2 dingen: Geen fucking dit of fucking dat, en geen steenkolenengels grappen van Jack Plooij meer.

Bij de rijders is er niets veranderd, we blijven kijken naar Rock ’n Roll Kevin en alles-behalve-Hulk Nico Hulkenberg. We weten al jaren wat we van ze kunnen verwachten, soms een uitschieter, af-en-toe een puntje, zelden een verrassing. Ze leveren wat de wagen hen kan bieden.

Na het rampjaar van 2021 werd er weinig meer verwacht van het enige Amerikaanse team in de Formule 1. Ok, het was een ontwikkeljaar, aan de VF21 werd weinig gedaan en 2 rijders waarvan er één een zoon-van was die niet aan het verwachtingspatroon kon voldoen en een ander die z’n wagen als speelgoed van z’n vader had gekregen, daar hoef je niet veel van te verwachten. Maar niet één maal een top tien? Dat was wel waardeloos.

Het terughalen van Kmag, of Special K, uit de Verenigde Staten was in 2022 een gouden worp. Mazepin kreeg de zak vanwege Oekraïne en de Deen stapte weer in. In 2022 werd er een verrassend groot aantal punten gehaald en dat beloofde veel voor 2023.

Maar in 2023 was het weer de same-old-shit: een paar spaarzame puntjes en net als in 2021 dead-last in het kampioenschap. Günther Steiner werd er blijkbaar zo gefrustreerd van dat hij het maar ging opschrijven. Inspiratie voor de titel kreeg hij ook van Netflix en zo lag het grootste wapenfeit van 2023 niet op de baan maar in de boekwinkel naast Formule Hopeloos.

Maar in 2024 wordt het natuurlijk allemaal anders met een nieuwe teambaas: Ayao Komatsu. De man heeft sinds 2003 in de Formule 1 gewerkt in diverse technische rollen voor BAR, Renault en Lotus. Bij Lotus was hij de engineer voor Romain Grosjean en toen de Fransman naar Haas overstapte volgde de Japanner hem naar het Amerikaanse team waar hij ook als engineer aan de gang ging.

Of hij de rol van teambaas kan vervullen moet de toekomst uitwijzen. Hopelijk geeft Gene Haas hem de tijd om te groeien in zijn rol. Haas moet toch zo onderhand achter z’n oren krabben als hij de staat van z’n team ziet. Hij heeft al eens eerder in die situatie gezeten. In NASCAR had hij zijn eigen Haas team wat slechts bescheiden succes had. Uiteindelijk kocht NASCAR kampioen Tony Stewart een deel van de aandelen en pas toen begonnen de grote successen binnen te stromen.

Wellicht moet Haas ook eens voor zijn Formule 1 team kijken of er een potentiële partner is die het team sportief gezien eens wat naar voren weet te stuwen, iemand met sportieve ervaring in de Formule 1, of wat mij betreft ervaring in de autosport in het algemeen. Hoor ik daar de naam Andretti vallen?

Succesvolle strategieën uit het verleden zijn uiteraard geen garanties voor de toekomst maar momenteel zit er geen progressie in het Haas team. En als er geen vooruitgang is zal je wat moeten doen. Het aanstellen van een nieuwe teambaas is een begin. Maar of het genoeg is?

Terug naar teams