Haas F1
Opgericht door Gene Haas
Chassis: Haas VF-23
Motor: Ferrari
Technisch manager: Simone Resta
Actief: 2016 – heden
Teambaas: Günther Steiner
Coureurs: Kevin Magnussen (20), Nico Hulkenberg (27)
Testrijder: Pietro Fittipaldi
Teamstamboom: Haas F1 (2016 – heden)
Tsja Haas, daar verwachtte ondergetekende nou echt helemaal niets van in 2022. Als je in 2021 in 22 races precies 0 keer de top 10 weet te halen, oftewel, niet één keer in de voorste helft van het veld weet te finishen, dan is er weinig hoop voor de toekomst.
En laten we wel zijn, met 2 rijders, waarvan één die de wagen als speelgoed kreeg van z’n vader, en de ander die vanwege een beroemde naam zat opgescheept met een verwachtingspatroon waar hij nimmer aan kon voldoen. Dan kon het natuurlijk ook niet veel worden.
Dus was het een geluk voor het team dat vader Mazepin dikke maatjes was met Vladimir Putin zodat er snel afscheid kon worden genomen van de spelende zoon.
Voor Nikita Mazepin kon gelukkig Kevin Magnussen weer teruggehaald worden uit Amerika zodat er naast Mick Schumacher een coureur in het team zat die als goede referentie kon dienen.
Het was verbazingwekkend wat het team liet zien in de eerste helft van het jaar. Magnussen was regelmatig terug te vinden in Q3 en reed een stapeltje punten bij elkaar. In de openingsrace in Bahrein kwam hij zelfs als 5e over de streep. Schumacher stond geheel in de schaduw van de Deen en na een aantal dure crashes kwamen de geruchten op gang dat men zowel bij Haas als bij Ferrari (waar Mick Schumacher als junior onder contract stond) het niet langer zag zitten in de Duitser met de beroemde achternaam.
In het midden van het seizoen leek Schumacher nog het tij te keren toen hij een paar keer achter elkaar Magnussen wist te verslaan en zelfs zijn eerste punten wist te behalen. Maar tegen de tijd dat het augustus was bleek dat de Haas bijgehaald werd door de rest van de achterhoede en wist alleen Magnussen nog 2 puntje toe te voegen aan het totaal. Magnussen en Schumacher waren aan elkaar gewaagd maar het was een achterhoede duel, niemand die het zag.
Voor het nieuwe seizoen heeft Haas Magnussen. Voor Schumacher is voor 2023 Nico Hulkenberg aangetrokken, een stap die niet iedereen begrijpt want Hulkenberg heeft het imago van een herintreder die meer dan eens herintreedt. Naar het schijnt is de keuze voor Hulkenberg ingegeven door een contractuele verplichting met een sponsor die perse een Duitse rijder in het team wil hebben.
KMag en Hulkenberg, een team van twee uitersten. Magnussen zal het team een Rock-’n-roll imago kunnen geven, hij is immers geboren te Roskilde. Dan kan Hulkenberg ervoor zorgen dat de dag voor de race het bed toch nog op een christelijk tijdstip wordt opgezocht en dat in plaats van whiskey de fles met sinaasappelsap wordt opengedraaid. Het zal aan de Magnussen zijde aanzienlijk gezelliger zijn, met wellicht ook wat spectaculairdere resultaten. Aan de Hulkenberg zijde zullen degelijke en solide races worden afgeleverd, maar met weinig verrassingen, vrees ik.
Maar goed, vorig jaar had ik het ook mis met Haas….