Haas F1

Opgericht door Gene Haas
Chassis: Haas VF18
Motor: Ferrari
Technisch manager: Rob Taylor
Actief: 2016 – heden
Teambaas: Günther Steiner
Coureurs: Romain Grosjean (8), Kevin Magnussen (20)
Testrijder:

Teamstamboom: Haas F1 (2016 – heden)

Haas F1 is tegenwoordig de ambassadeur voor Amerika in de Formule 1…
De grootste automarkt ligt in de Verenigde Staten. Ondanks dat heeft het land nooit een groot Formule 1 team voort weten te brengen. Dat is op zich niet verwonderlijk want de interne Amerikaanse markt is groot genoeg voor grote binnenlandse raceseries zoals Indycar, NASCAR en IMSA. Oftewel, een Amerikaanse teambaas hoeft helemaal niet de grens over om een groot team te leiden en genoeg sponsors te vinden. En daar voor veel Yanks de wereld ophoudt voorbij New York en LA is voor Amerikaanse teams een wereldkampioenschap helemaal niet zo interessant. Toch zijn er wel een paar Amerikaanse teams geweest. In de jaren ’50 reed Scarab al een paar races in Europa, maar Dan Gurney was de eerste die serieus een poging deed met zijn All American Racers Eagle. Hij wist in 1967 de Belgische Grand prix te winnen, een week na zijn winst in Le Mans met AJ Foyt.

In de jaren ’70 waren er 3 Amerikaanse teams: Parnelli met Mario Andretti, Penske met Mark Donohue en later John Watson, Shadow met onder andere George Follmer en Peter Revson. Ook al bleef Shadow langer in de Formule 1 en won het een Grand Prix, had Penske van deze drie absoluut de grootste potentie om uit te groeien tot een groot Formule 1 team. Het won een Grand prix met Watson en het had in het najaar van 1976 één van de snelste wagens. Maar eind 1976 kreeg Roger Penske ruzie met een sponsor en besloot hij het Formule 1 team op te doeken. Hij had de Formule 1 niet nodig en kon op Indianapolis veel meer verdienen. In Amerika is Penske tegenwoordig hèt raceteam….
Na de jaren ’70 deed alleen Carl Haas (geen familie) een poging een Amerikaans team te lanceren. Een 4e, 5e en 6e plaats in het debuutjaar 1986 waren eigenlijk helemaal niet slecht maar waren voor Haas niet genoeg om in de Formule 1 te blijven. Niettemin introduceerde dit team wel een interessante persoon in de Formule 1: Ross Brawn. En toen werd het lang wachten tot Gene Haas aankondigde een Formule 1 team te stichten.

Gene Haas is een machinebouwer. Of hij een racegek is weet ik niet. Hij zit er in elk geval al een hele tijd in dus misschien is hij het inmiddels wel geworden. Haas begon in de jaren ‘90 al als een co-sponsor van het team van Rick Hendrick in NASCAR. Hendrick Motorsports was een van de beste teams in NASCAR met onder andere veel-winnaar Jeff Gordon onder contract. In 2002 dacht Gene Haas echter genoeg gezien te hebben en besloot zijn eigen CNC Haas team op te richten. En toen bleek alles wel wat moeilijker te zijn. De top 10 resultaten waren spaarzaam, het prijzengeld was veel maar over het algemeen niet genoeg. Totdat in 2009 meervoudig kampioen Tony Stewart zich inkocht bij het team, de naam liet veranderen in Stewart Haas en zelf een van de wagens ging rijden. In 2009 en 2010 liet hij meteen 5 overwinningen noteren in de Cup en in 2011 volgde het eerste kampioenschap.

Stewart is intussen gestopt maar is nog steeds mede-eigenaar. Er staan nu 39 overwinningen op de teller, waaronder de Daytona 500 van 2017, gewonnen door Kurt Busch. Mogelijk dacht Gene Haas in 2014 weer van, “Ik kan het zelf allemaal wel” en besloot, zonder Stewart, de stap naar de Formule 1 te wagen. Tenslotte bouwde hij machines en Formule 1 was natuurlijk helemaal het neusje van de zalm wat techniek betreft. Helemaal zelf doet Haas het niet. Hij krijgt veel steun van Ferrari en snoept uitgebreid uit de Italiaanse onderdelenpot. Onder andere de motor en de versnellingsbak zijn door Ferrari gebouwd. Niettemin kan Haas zelf beslissen wie hij in de wagens zet en krijgt hij niet elk jaar een geweldig Ferrari talent door z’n strot gedouwd.

Net als in 2017 zullen Kevin Magnussen en Romain Grosjean de Amerikaanse Ferrari’s besturen. Omdat de Amerikanen met elk punt blij zullen zijn wordt er hier niet gewerkt met een belachelijke nummer 1 of nummer 2 regeling. Beide coureurs zijn ongeveer even snel, Grosjean vouwt soms zijn wagen op en Magnussen schijnt wel eens iemand in de weg te rijden, althans sommige zeurpieten beweren dat….

Ik verwacht eigenlijk niet veel vooruitgang bij Haas F1. De onderdelen van Ferrari zijn weliswaar gemakkelijk te installeren en dat maakt het onderhoud gemakkelijk, maar het betekent ook dat je niet zo snel een sprong voorwaarts zult maken omdat je per definitie met tweederangs materiaal opgescheept zit. Ik zie dan ook alleen maar kans voor dit team als het een keer kan samenwerken met een exclusieve motorpartner, Ford of Chevy als we het dan toch Amerikaans willen hebben. En dan wat mij betreft nog een goede Amerikaanse coureur erbij: Josef Newgarden of misschien wel Alex Rossi.

Zonder die sprong voorwaarts zie ik het wel gebeuren dat Gene Haas op een gegeven moment zijn interesse verliest, mede omdat hij in NASCAR, met dank aan Tony Stewart, wel regelmatig Victory Lane weet te vinden…..

Terug naar teams