Haas F1

Opgericht door Gene Haas
Chassis: Haas VF191
Motor: Ferrari
Technisch manager: Rob Taylor
Actief: 2016 – heden
Teambaas: Günther Steiner
Coureurs: Romain Grosjean (8), Kevin Magnussen (20)
Testrijder: Pietro Fittipaldi

Teamstamboom: Haas F1 (2016 – heden)

De documentaire Drive to survive bezorgde teambaas Gunther Steiner een cultstatus bij de volgers van de Formule 1. Het liet een beeld zien van een teammanager zonder verborgen agenda die de ene fuck na de andere liet noteren en die links en rechts de zaken op een vaak amateuristische manier in de soep zag lopen. De toon werd meteen gezet bij de openingsrace in Melbourne, tot aan de pitstop reden de wagens op de vierde en vijfde plaats, na de pitstop stonden beide wagens met een wiel minder naast de baan. Zo lijk je 22 punten in de pocket te hebben en zo sta je met lege handen. We zien de reactie van Steiner en ondanks dat de fucks je om de oren vliegen neemt hij niemand iets kwalijk en gaat eerst op onderzoek uit wat er mis is gegaan. We zien Grosjean een ontroostbare monteur troosten, ook hij neemt niemand iets kwalijk. De documentaire maakt het team sympathiek en Steiner is op weg een cultfiguur te worden.

Eddy Jordan was de laatste teambaas die met zijn team de cultstatus wist te bereiken. De flamboyante Ier was altijd wel in voor een feestje en kroop tijdens de afterparties op Silverstone graag achter de drumkit met Damon Hill op de gitaar. De Jordan 191 met de 7-Up livery is iconisch en is de wagen waarin Michael Schumacher zijn debuut maakte.

Zo was Haas met Steiner in 2018 hard op weg om een cultfiguur te worden. Maar in 2019 kreeg het team Rich energy als hoofdsponsor. Als Eddy Jordan met al zijn glitter en glamour nooit succes had gehaald dan was het team waarschijnlijk ook afgegleden naar een camp status.
Mijn definitie van camp is iets dat zo over de top is en zo gruwelijk slecht dat het bijna komisch wordt. Kijk maar eens naar Shark Attack op Netflix of een willekeurige film van John Waters
Maar Jordan won 4 keer een GP en stond bekend om zijn neusje voor talent. Dan mag je van ons rustig met Katie Price op de grid pronken.

Met Rich energy haalde Haas in de persoon van William Storey een blaaskaak binnen die zichzelf ook graag omringt met glitter en glamour. Storey verkocht naast blikjes energydrank, die nergens te vinden zijn, ook veelal gebakken lucht. Dit in combinatie met het erbarmelijke presteren van het team in 2019 maakte dat het naar een steeds bedenkelijker niveau afgleed. Steiner bleef Steiner maar dreigde steeds meer een karikatuur van zichzelf te worden.
Halverwege het seizoen kwam de onvermijdelijke breuk met Rich energy en Haas was een illusie rijker en een hoofdsponsor armer.

Voor het seizoen 2020 is het team terug bij af, de oude livery is weer afgestoft en met Magnussen en Grosjean is gekozen voor continuïteit. De contractverlenging van Grosjean zorgde links en rechts wel voor opgetrokken wenkbrauwen omdat Romain maar bleef grossieren in knullige fouten.

Wat kunnen wij verwachten van Haas in 2020?
In 2019 had het team een wagen die alleen maar vragen opwierp, wat ze ook probeerden, de wagen reageerde anders dan de berekeningen lieten zien. Upgrades werkten vaak averechts en vaak was de wagen onbestuurbaar.
De eerste testweek in Barcelona zag er niet echt rooskleurig uit. Weinig testkilometers en niet echt een overtuigende pace. Het team hoopte natuurlijk weer naar boven te kunnen kijken maar in Barcelona leek het er meer op dat ze met Williams de strijd om de rode lantaarn aan moeten gaan.

Op het moment van schrijven moet de tweede testweek nog beginnen en met de data die ze verzamelen kunnen ze de wagen nog hopelijk nog wat opschroeven. Maar dat kun je ook van de andere teams verwachten. Het zal een moeizaam seizoen voor het team worden als de tekens geschreven op de muren van Barcelona juist zijn. Met Grosjean en Magnussen heb je twee ervaren rijders die hun steentje moeten kunnen bijdragen, Grosjean bijvoorbeeld is heel goed in het vinden van de limiet.

Wat kunnen wij van beide heren eigenlijk verwachten?
Dat het weer eens het laatste seizoen van Grosjean is. Hij zal zijn blik gaan richten op een andere raceklasse. Hij zal uiteraard zijn seizoen zo goed mogelijk willen afsluiten maar Grosjean is zo’n rijder waar je niet voor naar de track gaat, dus echt interessant is het niet wat Romain gaat doen.
Hetzelfde gaat voor mij ook op voor Magnussen. Hij is goed in het in de weg rijden van een snellere wagen en wil graag de stoere jongen uithangen. Mij best, als hij daar voor kiest, maar het maakt hem geen betere rijder.
Haas is een team dat de weg kwijt lijkt te zijn en in mijn ogen heeft het geen rijders in dienst die het team uit het dal kunnen trekken. De een heeft geen karakter en de ander heeft een gemaakt karakter. Voor herstel heb je iemand nodig die het team bij de hand neemt en zegt ‘zo gaan wij het doen’. Ik zie beide heren dat niet doen.

Terug naar teams