Wat een gedoe in Brazilie. De ene coureur rijdt de andere de baan af. Een halve natie op z’n achterste benen, taakstraffen, meningen…

Feit blijft: een achterblijver tikt een koploper eraf. Dat mag nooit. Jacques Villeneuve, die eigenlijk altijd heel goed de vinger op de zere plek weet te leggen, zo goed dat het altijd stof doet opwaaien, wist het precies zo te zeggen. “Een ronde terugpakken mag, maar alleen zonder de koploper te hinderen, laat staan in gevaar te brengen” aldus de Canadees die vanwege zijn mening omstreden is in Nederland, in heel de wereld als we de gemiddelde Nederlandse tokkie moeten geloven.

  Jacques Villeneuve geeft gevraagd en ongevraagd commentaar

 

Gelijk hebben en gelijk krijgen

Grappig en tegelijkertijd triest om te zien dat een goed ingelichte en ervaren journalist als Joe Saward gelijk een kudde hyena’s uit Nederland over zich heen krijgt als hij ook maar iets van twijfel richting het Max kamp weet te sturen. Ook de wereldkampioen snapt er blijkbaar geen moer van als hij opmerkt dat Max alles te verliezen had en hij niets. Wat de Brit alleen maar wilde vertellen is dat Max alle gelijk had maar met dat gelijk staat hij wel met lege handen. Oftewel, als een ander een fout maakt, zorg dan dat je in een positie zit waar je daarvan geen last hebt….

Thijs Zonneveld had ook nog een leuke column over onvoorwaardelijke Max fans in het AD gepubliceerd: Max is de beste en de rest is niks en moet voor ‘m opzij gaan. Thijs zal waarschijnlijk wel de nodige verwensingen hebben gekregen en de tip om het voorlopig maar bij wielrennen te houden.

 

De finale voor de finale

Wat er in Brazilië gebeurde had ik eigenlijk verwacht in Phoenix. Want daar viel de beslissing over wie er in de NASCAR finale terecht zou komen. Maar Kyle Busch won en daarmee waren Truex en Harvick ook veilig. Bovendien raakten Elliot en Kurt Busch betrokken bij een crash met Danny Hamlin. Almirola en Bowyer lagen te ver achter en moesten wel winnen. Dat deden ze niet en dus lagen ze eruit. Logano had voor de verandering eens met niemand ruzie en kon zich rustig voorbereiden op Miami.

Motorsport.com heeft vast de statistieken erbij gehaald en voorspelt een kampioenschap voor Kyle Busch. Waarom? Busch heeft gewonnen in Chicago en de laatste vier jaar was de winnaar van Chicago ook degene die de hoogste ogen gooide op Miami. Ach ja, statistieken, Amerikanen zijn er gek op.

Kyle Busch is al kampioen volgens motorsport.com

 

Herdenking

Die finale zal trouwens ook een herdenkingsdienst vormen voor een van de grootste NASCAR coureurs ooit: David Pearson. Pearson overleed deze week op 83-jarige leeftijd en qua succes hoeft hij alleen Richard, The King, Petty voor te laten. Pearson won 105 races, tegen Petty’s 200 maar daar moet wel bij worden opgemerkt dat Pearson veel minder wedstrijden reed. Petty reed alles, Pearson reed na 1970 eigenlijk alleen nog maar in deeltijd.

NASCAR was tot ver in de jaren ’80 het kamp Pearson tegen het kamp Petty. Onderling konden de heren het uitstekend met elkaar vinden. Beiden begonnen in 1958, Pearson een paar maanden later dan Petty. Petty kreeg het racen met de paplepel in, want vader Lee Petty had al 3 NASCAR kampioenschappen op zak. De vader van Pearson was een gewone garagehouder.

Petty en Pearson hadden onderling veel respect voor elkaar maar schuwden de harde duels niet. In de jaren ’70 kwamen ze in het zicht van de finish met elkaar in botsing op Daytona. Pearson wist spnnen en al over de finish te gaan, als winnaar, en Petty maaide het gras en werd nog 5e. Ondanks dit soort crashes hadden de heren nooit ruzie.

In 1988 hield Pearson er mee op. Vier jaar later stopte ook Petty er mee.

David Pearson (rechts) en Richard Petty, rivalen voor het leven

 

Triple Crown Reloaded

Ondertussen is de triple crown ook weer op het toneel verschenen: Alonso gat weer een poging doen op Indy en dit keer met een McLaren team dat los staat van het Formule 1 team. Verstandig als je het mij vraagt want als McLaren werkelijk terug naar de top wil in de Formule 1 kunnen ze geen afleiding gebruiken. Bob Fernley, ex Force India, is binnengehaald om het team te leiden. Of Andretti er nog mee te maken heeft weet ik niet.

Wellicht gaat Fernando de prestatie van AJ Foyt proberen te evenaren: in 1967 won de Amerikaan èn de Indy 500 èn Le Mans. Dat is sindsdien nooit meer iemand gelukt maar de Spanjaard zou dat in mei en juni zomaar kunnen herhalen…..

Heeft Fernando dezelfde vorm als Foyt in 1967 had?