Je komt soms van die initiatieven tegen waarvan je denkt “als ze aan de fase toekomen dat er echt beslissingen moeten worden genomen en geld geïnvesteerd moet worden keren ze wel op hun schreden terug”.

En soms gebeurt dat ook.

En soms niet…

Zo ontstond bijvoorbeeld de Indy Racing League als tegenhanger van de CART Indycar Worldseries. En tot mijn grote verrassing was het een blijvertje terwijl CART van het toneel verdween.

Hetzelfde gevoel bekruipt mij met de Formula W, de raceserie alleen voor vrouwen. Een belachelijk idee waarvan het erop lijkt dat het doorgezet wordt. Er zijn al twee selectierondes geweest op zoek naar geschikte vrouwen.

Formule W voor vrouwen?

Ik ben er vol voor dat vrouwen racen maar de racerij kenmerkte zich juist in het feit dat het niet uitmaakt wie je bent, hoe je er uit ziet, wat voor kleur je hebt of je man of vrouw bent. Het gaat erom of je snel bent en, helaas, vaak ook of je geld hebt.

De Formule W klinkt natuurlijk leuk maar waar is het nu eigenlijk goed voor? Het is maar een gimmick op deze manier. Vrouwen kunnen tegen andere vrouwen laten zien hoe goed ze kunnen rijden maar dat zal niets doen voor de kansen van vrouwen in de racerij in het algemeen.

Komt er dan een Formule 1 voor vrouwen? Met een wereldkampioene die dezelfde status zal krijgen als Lewis Hamilton? Komt er dan een hele organisatie van opstapklasses die de vrouwen kunnen doorlopen? Komen er Grand Prix weekeindes met afzonderlijke manches voor de vrouwen en voor de mannen? Ik denk het niet en ik vrees dat deze serie, als ‘tie van de grond komt slechts een korte levensduur heeft.

Gelijke sport voor man en vrouw?

“Ja, maar in andere sporten zijn mannen en vrouwen ook gescheiden” hoor ik uit de hoek komen. Ja, inderdaad, in andere sporten heb je het ook. Wellicht heeft dat te maken met het verschil in fysieke kracht en uithoudingsvermogen maar daar begeef ik me wellicht al op glad ijs want is een vrouw wel zoveel zwakker dan een man? Als je de wereldrecords op de marathon er bij haalt zie je dat het wereldrecord bij de vrouwen steeds dichterbij dat van de mannen is gekomen en wellicht in een verre toekomst halen de vrouwen de mannen nog wel eens in.

En dan kom ik even terug op de gelijke kansen in de autosport. De grote gelijkmaker is daar het materiaal. Ondanks dat een snelle auto besturen tegen allerlei andere lieden die even snel, of bijna even snel zijn, een fysiek afmattende exercitie is, is racen toch vooral een thinking game waar slim omgaan met je eigen kunnen en die van je wagen vaak de beslissende factor is.

Ja, ik weet dat de genoemde kansen niet altijd gelijk zijn. Het hangt af van geld en het op de juiste plaats zijn op de juiste tijd. Maar het hangt nimmer af van het rijtje wat ik eerder noemde: uiterlijk, kleur, geslacht.

Hoezo geen vrouwen aan de top?

“Maar waarom zijn er dan zo weinig vrouwen die doorstoten tot de top, als ze er al zijn?” hoor ik weer spottend uit dezelfde hoek als daarnet komen. Antwoord: wat zou je denken van traditioneel rolpatroon en het feit dat de meeste vrouwen er één of meerdere keren ruim een jaar tussenuit moeten om kinderen op de wereld te zetten. Daar zit volgens mij de grootste belemmering in.

Voorbeeldje daarvan is het bericht van vorige week dat Courtney Force vorige week aankondigde te stoppen met haar Funny Car carriere, u weet wel, die Amerikaanse dragsters in de vorm van toerwagens op anabole steroides. Rijdende bommen op wielen. Ze heeft in die klasse meerdere overwinningen behaald dus de bewering dat vrouwen per definitie niet met snelle en krachtige voertuigen kunnen omgaan kan hierbij ook naar het rijk der fabelen.

Courtney Force schreef diverse overwinningen op haar naam

Force is een jaar of wat geleden getrouwd met Indycar coureur Graham Rahal en de eerste gedachte die ik had bij het lezen van het bericht was: “Ah, die is zwanger” en ik besefte gelijk dat zwangerschap weliswaar mooi is maar een onderbreking vormt in een tak van sport waar een onderbreking vaak einde-verhaal betekent.

Het kan wel!

En dat is volgens mij de belangrijkste reden dat vrouwen minder snel doorbreken in de racerij en dat daardoor over het algemeen de mannen de prijzen pakken. Maar dat betekent niet dat de vrouwen het niet kunnen, zie maar een Courtney, Ashley en Brittany Force, Michele Mouton, Danica Patrick, Erica Enders, Leah Pritchett, Sarah Fisher, Jutta Kleinschmidt, Ellen Lohr, Claudia Hürtgen, Louise Aitken Walker en nog veel meer succesvolle vrouwen. En daarom is die Formule W helemaal niet nodig. Sterker nog, ik denk dat het alleen maar een belemmering is voor vrouwen om hoger op te komen in de gemengde racerij.

Michele Mouton werd bijna wereldkampioen Rally in 1982

Maar goed, zover mijn mening over de Formule W, waarschijnlijk een speeltje van mannen die vooral graag naar mooie vrouwen kijken (David Coulthard anyone?) ook al schijnt Carmen Jorda de drijvende kracht te zijn achter het festijn. Maar ja, Jorda is nu net het voorbeeld van een vrouwelijke coureur die het vooral van haar looks moet hebben en minder van haar rijkwaliteiten.

De W van het weekend

Een andere  W dan maar: De 24 uur van Daytona leverde een nieuwe W (van Win) op achter de naam van Fernando Alonso. De Spanjaard mag dan wel vertrokken zijn uit de Formule 1 en daarmee zullen een aantal racefans de Spanjaard wel afgeschreven hebben.

Maar de tweevoudig wereldkampioen lijkt met volle teugen te genieten van de klassiekers in de racerij. De 24 uur van Le Mans had hij al, de 24 uur van Daytona is nu ook binnen en in mei zal hij een gooi doen naar de Indy 500. Voor de grap had hij het al over de quadruple crown als het hem zou lukken: wereldkampioen (of Monaco, zo u wilt), Le Mans, Indy èn Daytona.

Alonso, geen Formule 1 meer wel winnen

Als het aan Alonso had gelegen had hij niet eens gewonnen in Daytona. Het regende zo hard dat hij, toen hij in 2e positie lag, liet weten dat de race gestopt moest worden. Even later ging koploper Nasr in de fout en moest de Spanjaard voorlaten. Vier minuten later ging de rode vlag uit en die zou niet meer verdwijnen….

Ze hebben geen Formule W nodig

Overigens finishte het team van Simona de Silvestro, Katherine Legge, Ana Beatriz en Christina Nielsen op de 13e plaats in de GTD klasse na diverse problemen in de race. Zij lieten daarmee een aantal mannenteams achter zich. De dames deden daarmee met zijn vieren in 24 uur meer voor de vrouw in de racerij dan de Formule W in een jaar zou kunnen.