Geen Formule 1 betekent meer ruimte voor andere raceseries. Wat dat betreft was er afgelopen weekeinde weer veel kwaliteit te zien. De WEC op Fuji, NASCAR op Talladega en IMSA op Road Atlanta.

IMSA
Die laatste race was ook meteen het hoogtepunt: Petit Le Mans, 10 uur op het prachtige Road Atlanta. Start in het licht, finish in het donker. En met een beslissing 3 bochten voor het einde met een Nederlandse winnaar: Renger van der Zande.
Het lijkt er op dat Renger helemaal zijn plek heeft gevonden in Noord Amerika. Zit al een jaar bij één van de beste IMSA teams: dat van Wayne Taylor. Die wint elk jaar wel races en je vraagt je af wanneer de tijd komt dat Renger door kan stoten naar Indycar, als ‘tie dat wil tenminste. Misschien heeft hij wel wat contacten gelegd via zijn gelegenheidsteamgenoot: Ryan Hunter Reay.
Renger zat mooi op het vinkentouw toen de Action Xpress Cadillac van Albuquerque, Fittipaldi en Vautier begon te sputteren met een brandstoftekort. Je kunt van geluk spreken maar het kwam er vooral op neer dat van der Zande op de juiste plek was op de juiste positie en zijn inhaalpoging uitstekend uitvoerde. Daarbij had hij zo gereden dat hij juist wél met de laatste druppels over de streep kwam. “Albuquerque reageerde op zijn verlies met: “Je moet het proberen, als ik nog een slok was gaan halen in de pits had ik in elk geval verloren”. Oftewel, de Portugees had geen andere keuze…

  Winners!

WEC
De WEC race op Fuji was 4 uur korter dan Petit. In de 6 uren die overbleven reed Toyota weer naar een 1-2, alleen bleef de Alonso Toyota dit maal op de 2e plaats steken. De Toyota’s hadden dan weer 4 ronden voorsprong op de rest. De FIA had nog tijdens de trainingen weer een wijziging gedaan in de Equality of Technology balans in de hoop de non-hybrids een wat grotere kans te geven. Helaas deed het niet veel voor de privé teams in LMP1. Neel Jani gaf aan dat hij het een shitbaan zou vinden als hij deze EoT balans moest bedenken. De Zwitser heeft vorig jaar voor Porsche gereden en rijdt nu voor Rebellion dus die weet precies waar hij het over heeft.

NASCAR
En dan was er NASCAR op Talladega, de snelste baan in het NASCAR kampioenschap. De race kenmerkte zich vooral door de dominantie van het team van Stewart Haas, en de Haas in deze naam is dezelfde Haas van HaasF1. Gene Haas heeft niet alleen in de Formule 1 zijn zaakjes goed voor elkaar maar vooral in NASCAR lopen zijn activiteiten goed. Wellicht heeft dat wat te maken met de inzet van Tony Stewart, die een jaar of 15 geleden besloot zich in te kopen bij het toen nog niet zo goed lopende team, dit omdat Stewart zich wat verveelde bij Joe Gibbs en een nieuwe uitdaging zocht.

Rijdt het Haas team in de Formule 1 in de subtop, op Talladega reden de 4 wagens van Stewart Haas geruime tijd 1-2-3-4. Vooral Kevin Harvick liet van zich spreken door weer twee stage-wins bij te schrijven en de meeste ronden aan de leiding te noteren. Maar uiteindelijk won niet hij maar Aric Almirola, ook Stewart Haas. En alle vier de Stewart Haas rijders (ook Clint Bowyer en Kurt Busch) staan in de playoffs en hebben grote kans door te stoten naar de ronde van 8.

Komend weekeinde zal dus heel raceminnend Amerika waarschijnlijk afstemmen op de NASCAR race in Kansas waar opnieuw 4 kanshebbers zullen afvallen in de race om de NASCAR Monster Cup. Elliot en Almirola zijn al veilig want zij hebben een overwinning in de tas. Harvick heeft zo’n grote voorsprong in punten dat hij zich ook geen enkele zorgen hoeft te maken.
Titelverdediger Truex staat echter 8e in de stand en als 1 van de rijders op de plaatsen 9 tot en met 12 een overwinning noteert kan het zo maar zijn dat de kampioen van 2017 uit de playoffs valt….
En die nummers 9 tot en met 12 zullen zeer gebrand zijn op een overwinning want dat is zo’n beetje de enige kans om nog door te gaan aangezien de achterstand in punten aanzienlijk is. En het zijn niet de minsten: Keselowski en Larsson, Bowman en Blaney. Met name Keselowski en Larsson zijn illustratief voor  het feit dat één slechte race in de playoffs dodelijk kan zijn… Beiden konden niet meekomen op Talladega en betaalden daarvoor een hoge prijs.

Almirola is een ronde verder

Amerikaanse Grand Prix
Ondertussen zal er komend weekeinde ook nog een Amerikaanse Grand Prix zijn. Men verwacht dat in Texas wel duidelijk wordt wie de laatste plekjes gaan innemen bij Toro Rosso en bij Williams. Albon bij Toro Rosso en bij Williams zal het wel een geldpakhuiswedloop worden tussen Sirotkin, Kubica en Mercedes (voor Ocon).

En Force India Racing Point Stroll GP of hoe het ook maar heet dan? Dat worden uiteraard Sergio Perez en Lance Stroll. Ik snap alleen niet waarom pa Stroll zoveel miljoenen stopt in de carrière van zijn zoon, want in de top 6 van rijders (en dus een plekje bij de drie topteams waardig) komt hij toch nooit. Je zou kunnen zeggen dat pa Stroll een doodlopende weg sponsort. Maar goed, het is zijn geld….

Verder beluisterde ik nog de visie van Joe Saward op de locaties waarin Formule 1 zou moeten investeren. In de basis komt het erop neer dat als de Formule 1 achter het geld aan zou hollen het niet verder zou komen dan China en India omdat in die twee landen alleen al meer geld op te strijken is dan in alle andere landen bij elkaar.
Maar ja, 15 Grand Prix’ verspreid over 15 Chinese steden en nog eens 5 in India lijkt mij ook niets… En gelukkig lijkt het de organisatie van de Formule 1 ook niets. Formule 1 is wel een onderneming die winst moet maken, maar gelukkig wil Liberty er ook nog kwaliteit mee maken!

Op bezoek
Inmiddels op COTA was Clint Bowyer van Stewart Haas even op bezoek bij Haas, alvorens door te reizen naar Kansas. De twee teams maken zo nu en dan wat leuke uitjes naar elkaar. Magnussen en Grosjean zouden prima in NASCAR passen als het om respectievelijk een grote bek en beuken uitdelen zou gaan maar de NASCAR coureurs zou ik niet zo 1-2-3 in de Formule 1 zien hoewel Kevin Harvick misschien wel de discipline zou kunnen opbrengen en Kurt Busch een paar jaar geleden in de Indy500 opviel met zijn vloeiende rijstijl.

Bowyer was wel onder de indruk van het technische niveau van Formule 1 maar liet vervolgens weten dat hij liever in een wagen met bumpers zat. Geen enkele wagen met open wielen leek ‘m wat, ook Indycar niet, hoewel hij er graag naar keek. Het commentaar “wings are supposed to get you flying, not keeping you on the ground” sprak wat dat betreft boekdelen….

Clint Bowyer op bezoek bij zijn collega’s