Racing Point

Opgericht door Pa Stroll
Chassis: Racing Point RP19
Motor: Mercedes
Technisch manager: Andrew Green
Actief: 2018 – heden
Teambaas: Otmar Szafnauer
Coureurs: Sergio Pèrez (11), Lance Stroll (18)
Testrijder:

Teamstamboom: Jordan (1991 – 2005); Midland (2006); Spyker (2007) ; Force India (2008 – 2018);  Racing Point (2018 – heden)

Racing Point is vergelijkbaar met Mercedes en Red Bull….
Nee, het heeft geen wereldtitelaspiraties, ook al zit het team in de F1 om te winnen. Nee, het is vergelijkbaar omdat het al diverse keren van eigenaar is veranderd en daarmee ook van naam.
Racing Point deed in 1991 voor het eerst mee onder de naam Jordan en had Eddie Jordan als eigenaar. Jordan had al eerder succesvol teams gerund in de Formule 3 en de Formule 3000 en ook in de Formule 1 leek het aanvankelijk best goed te gaan. Al in de 6e race werden de eerste punten binnengehaald en gaandeweg het seizoen kroop het team steeds dichter bij de koplopers. Andrea de Cesaris stond op het punt de kop te pakken, 3 ronden voor de finish van de Belgische Grand Prix, toen de motor er mee ophield.
Ondertussen had ook Michael Schumacher met financiële ondersteuning van Mercedes zijn debuut gemaakt bij Jordan. Dat geld bleek hard nodig te zijn want achter de schermen moest Eddie hard werken om de eindjes aan elkaar te knopen. Het succes was vooral te danken aan de uitstekende wagen die Gary Andersson had ontworpen.
In de volgende jaren was Jordan gedwongen om een financieel lucratieve motordeal met Yamaha aan te gaan, een deal die wat motorvermogen betreft veel minder interessant was.

Pas in 1994, nu met een motor van Brian Hart, kon de weg naar boven weer worden ingeslagen. Na een tocht via Peugeot naar Mugen wist Jordan Grand Prix in 1998 de Belgische Grand Prix te winnen met Damon Hill, gevolgd door 2 overwinningen van Heinz Harald Frentzen in 1999. In dat jaar maakte Jordan tot de voorlaatste Grand Prix nog kans op de titel…
En daarna zakte Jordan weer we, de winst van Fisichella in de Braziliaanse Grand Prix van 2003, kon dat niet voorkomen. Eddie Jordan, die met zijn team een rock’n roll image had à la Hesketh, kreeg hoe langer hoe minder motivatie en besloot in 2005 zijn team aan de Russische zakenman Alex Schnaider te verkopen die de naam veranderde in Midland F1. Een jaar later verpatste de Rus het team aan de Nederlandse autofabrikant Spyker.
Spyker wist in de Japanse Grand Prix zelfs een punt te behalen dus daarmee heeft een Nederlandse autofabrikant de ranglijst in het WK Formule 1 bereikt. Maar ten tijde van dat succesje was al duidelijk dat Spyker op de fles dreigde te gaan door de aankoop van het team en dus werd de zaak weer snel doorverkocht, dit keer aan Vijay Mallya, een Indiase zakenman. Mallya gaf het team de naam Force India en vanaf 2008 was er een Indiaas team in de Formule 1, al was het adres nog altijd in Engeland.

In 2008 begon het team met 0 punten maar in de jaren die volgden ging het team geleidelijk omhoog in de eindstand en scoorde uiteindelijk de 4e plaats in 2016 en 2017. Uiteraard had men profijt van de teloorgang van Sauber, het verdwijnen van Toyota en de terugval van McLaren. Maar een stabiel team van designers en engineers lag aan de basis van het succes. Het contracteren van coureurs die niet alleen snel zijn, Ocon, maar ook sponsors meebrachten, Perez, was ook een goede strategie.
Het ging echter niet zo goed met de eigenaar, of eigenlijk eigenaren. In 2010 nam Roy Sahara een deel van de aandelen over maar een jaar later zat deze deeleigenaar in de bak op verdenking van fraude. En Mallya bleef noodgedwongen in Engeland omdat de Indiase justitie hem graag wilde horen over de verdachte faillissementen van enkele van zijn ondernemingen.

Mallya had dus al een tijdje een ‘For Sale’ bordje aan de deur hangen en hoopte veel geld te kunnen vangen voor het team. Er werd echter niet gebeten want niemand had zin om teveel geld uit te geven aan een 4e plaats of lager.

Totdat er iemand z’n hoofd om de hoek stak die dat wel wilde. Dat bleek Pa Stroll te zijn die ervaring had met het opkopen van teams die interesse hadden in zijn centen en daarmee zijn zoon Lance maar op de verkoop toe namen. Pa Stroll had eerder al vele miljoenen in Williams gestoken zodat Lance met zijn speelgoed aan de gang kon. Daarvoor werd er al veel Stroll geld gestoken in het Prema Formule 3 team zodat de Europese Formule 3 titel in de portemonnee kon worden gestoken.

Helaas voor de Strolls kon Williams onvoldoende snelheid garanderen. Dus werd opnieuw de portemonnee getrokken, Stroll betrok er nog wat meer portemonnees bij en kocht dus maar Force India, waarschijnlijk voor het bedrag wat Mallya wilde hebben. Mallya blij, want die kon weer wat budgetgaten vullen en schuldeisers op afstand houden. De Strolls blij want Lance had weer speelgoed.

De verkoop vond plaats in de zomer van 2018. De punten die Force India tot dan toe had behaald werden geschrapt en Racing Point Formula One Team begon opnieuw. De punten van Force India en Racing Point bij elkaar opgeteld waren goed geweest voor een 5e plaats in de eindstand dus het team heeft echt wel potentieel.

Het is echter wachten op het moment dat zoon Stroll weer wat sneller speelgoed wil. Pa Stroll moet dan hopen op een vette financiële crisis die bijvoorbeeld Mercedes en Red Bull zou dwingen hun teams te verkopen. Wellicht kan pa Stroll dan een topteam kopen voor zoon Stroll want ik denk niet dat in het huidige klimaat ook maar iemand uit de top 3 geïnteresseerd is in de rijkwaliteiten van Lance, met of zonder vette portemonnee.

Terug naar teams