Force India

Opgericht door Vijay Mallya
Chassis:
Motor: Mercedes
Technisch manager: Andrew Green
Actief: 2008 – heden
Teambaas: Vijay Mallya
Coureurs: Sergio Pèrez (11), Esteban Ocon (31)
Testrijder: Nicholas Latifi

Teamstamboom: Jordan (1991 – 2005); Midland (2006) ; Spyker (2007) ; Force India (2008 – heden)

Force India is vergelijkbaar met Mercedes en Red Bull….
Nee, het heeft geen wereldtitelaspiraties, ook al zit het team in de F1 om te winnen, nee, het is vergelijkbaar omdat het al diverse keren van eigenaar is veranderd en daarmee ook van naam.
Force India deed in 1991 voor het eerst mee onder de naam Jordan en had Eddie Jordan als eigenaar. Jordan had al eerder succesvol teams gerund in de Formule 3 en de Formule 3000 en ook in de Formule 1 leek het aanvankelijk best goed te gaan. Al in de 6e race werden de eerste punten binnengehaald en gaandeweg het seizoen kroop het team steeds dichter bij de koplopers. Andrea de Cesaris stond op het punt de kop te pakken, 3 ronden voor de finish van de Belgische Grand Prix, toen de motor er mee ophield.
Ondertussen had ook Michael Schumacher met financiële ondersteuning van Mercedes zijn debuut gemaakt bij Jordan. Dat geld bleek hard nodig te zijn want achter de schermen moest Eddie hard werken om de eindjes aan elkaar te knopen. Het succes was vooral te danken aan de uitstekende wagen die Gary Andersson had ontworpen.
In de volgende jaren was Jordan gedwongen om een financieel lucratieve motordeal met Yamaha aan te gaan, een deal die wat motorvermogen betreft veel minder interessant was.

Pas in 1994, nu met een motor van Brian Hart, kon de weg naar boven weer worden ingeslagen. Na een tocht via Peugeot naar Mugen wist Jordan Grand Prix de Belgische Grand Prix te winnen met Damon Hill in 1998, gevolgd door 2 overwinningen van Heinz Harald Frentzen in 1999. In dat jaar maakte Jordan tot de voorlaatste Grand Prix nog kans op de titel…
En daarna zakte Jordan weer weg…, de winst van Fisichella in de Braziliaanse Grand Prix van 2003, kon dat niet voorkomen. Eddie Jordan, die met zijn team een rock’n roll image had à la Hesketh, kreeg hoe langer hoe minder motivatie en besloot in 2005 zijn team aan de Russische zakenman Alex Schnaider te verkopen die de naam veranderde in Midland F1. Een jaar later verpatste de Rus het team aan de Nederlandse autofabrikant Spyker.
Spyker wist in de Japanse Grand Prix zelfs een punt te behalen dus daarmee heeft een Nederlandse autofabrikant de ranglijst in het WK Formule 1 bereikt. Maar ten tijde van dat succes was al duidelijk dat Spyker op de fles dreigde te gaan door de aankoop van het team en dus werd de zaak weer doorverkocht, dit keer aan Vijay Mallya, een Indiase zakenman. Mallya gaf het team de naam Force India en vanaf 2008 was er een Indiaas team in de Formule 1, al was het adres nog altijd in Engeland.

In 2008 begon het team met 0 punten maar sindsdien is er een geleidelijke opmars te zien van de 10e plaats in de eindstand voor de constructeurs in 2008 naar de 4e plaats in 2016 en 2017. Uiteraard had men profijt van de teloorgang van Sauber, het verdwijnen van Toyota en de terugval van McLaren. Maar een stabiel team van designers en engineers ligt aan de basis van het succes. Het contracteren van coureurs die niet alleen snel zijn, Ocon, maar ook sponsors meebrengen, Perez, is ook een goede strategie.
Het gaat echter niet zo goed met de eigenaar, of eigenlijk eigenaren. In 2010 nam Roy Sahara een deel van de aandelen over maar een jaar later zat deze deeleigenaar in de bak op verdenking van fraude. En Mallya blijft noodgedwongen in Engeland omdat de Indiase justitie hem graag wil horen over de verdachte faillissementen van enkele van zijn ondernemingen.

Force India is het team in 2018 met de potentie van een lekker knallende ruzie tussen de coureurs. Eigenlijk zou je die aan de top willen hebben maar Bottas is geen match voor Hamilton, Raikkonen trekt gewoon bij alles wat Vettel is zijn schouders op en Ricciardo lacht bij elke vraag over Verstappen zijn tanden bloot.
Maar Ocon en Perez, dat is bij tijd en wijle gewoon oorlog waar letterlijk de stukken eraf vliegen. Ocon is het grote talent die Max in de komende jaren het vuur aan de schenen kan leggen. Waarschijnlijk is hij de snellere van de Force India coureurs maar voorlopig heeft Perez nog het voordeel van zijn ervaring. En van zijn geld want daar kan een team ook harder door gaan lopen.
Als de race saai is, dan is de kans dus groot dat Force India uitkomst biedt….

Terug naar teams