Ferrari
Opgericht door Enzo Ferrari
Chassis: SF-23
Motor: Ferrari
Technisch manager: Enrico Cardile / Enrico Gualtieri
Actief: 1950 – heden
Teambaas: Frédéric Vasseur
Coureurs: Carlos Sainz jr (55), Charles Leclerc (16)
Testrijders:
Teamstamboom: Ferrari 1950-heden
Over Ferrari zijn al vele boeken geschreven. Die gaan over de rijke geschiedenis van het merk, de prachtige auto’s die er zijn gemaakt, de klinkende resultaten die er zijn behaald, de bijzondere personen die er hebben gewerkt. Maar die boeken gaan soms ook over de miskleunen, de fouten en de missers.
Over het seizoen 2022 zou een klassiek Ferrariboek kunnen worden geschreven. In de eerste drie races leek het erop dat Ferrari het met Leclerc kon opnemen tegen Verstappen en Red Bull. De Monegask won 2 keer in 3 races en in de andere race werd hij 2e. Twee uitvalbeurten van Verstappen hielpen daarbij, maar toch.
Na die drie races was het voorbij. Op Imola liep het niet volgens plan en daardoor was Leclerc net zo kwetsbaar als het voltallige Ferrariteam. Bij de start kwam hij vast te zitten achter Perez en Norris en hij slaagde er niet in terug te keren. Na een spin werd hij slechts 6e terwijl Red Bull een 1-2 vierde.
Vervolgens ging Verstappen er nog 2 keer met de winst vandoor en slopen er steeds meer fouten in de Ferrari organisatie. Zowel technisch als organisatorisch. Het overkwam Leclerc in Spanje en Azerbeidzjan dat hij na van de pole te zijn vertrokken in leidende positie met motorproblemen moest opgeven. In Monaco ging hij op kop de pits in, als 4e kwam hij er weer uit. En Leclerc kon er zelf ook wat van door de mogelijke winst in Frankrijk in het kleurrijke decor te smijten.
Steeds vaker kon men over de Ferrari radio horen dat er werd overgegaan op plan B, of C, of D, of wat dan ook. Vaak had het radioverkeer veel weg van een teamvergadering.
Carlos Sainz was door de nodige pech halverwege het seizoen op achterstand geraakt maar won de chaotische Britse Grand Prix. Vervolgens hield Leclerc nog één keer een masterclass in Oostenrijk waar hij telkens na de pitstop achter Verstappen de baan op kwam en telkens de Nederlander weer wist te verschalken om zodoende naar de winst te rijden. In diezelfde race echter zagen we ook het hilarische tafereel met Sainz. Zijn race engineer liet over de boordradio weten: “Everything looks good on the data” terwijl de wagen van Carlos heftig in de fik stond.
Na Oostenrijk begon het casino weer. In Hongarije stuurde Ferrari Leclerc met harde banden de baan op, terwijl de rest van het veld al had gemerkt dat die banden niet zouden werken.
In België moest Leclerc voor de snelste ronde gaan maar kwam hij na zijn pitstop voor verse banden achter Alonso de baan op. Alonso wist hij nog wel in te halen maar het rijden van de snelste ronde kreeg hij niet voor elkaar. Omdat hij bij die stop te snel had gereden in de pitstraat kreeg hij een tijdstraf waardoor hij toch achter Alonso eindigde.
In Zandvoort stonden de banden voor Sainz niet klaar bij de pitstop. Klassiekertje…
En zo waren er meer momenten die de wenkbrauwen deden fronsen.
Ondertussen waren Verstappen en Red Bull uit zicht verdwenen en kon Leclerc zich alleen nog maar richten op de strijd om de 2e plaats. Mercedes was ondertussen dichtbij Ferrari gekomen in de strijd om de constructeurstitel. Na de winst van Russell in Brazilië leek Ferrari eraan voor de moeite. De Italianen hadden hun motor al in vermogen teruggeschroefd om het einde van het seizoen te halen. In Abu Dhabi echter liet Ferrari nog even de tanden zien en stelde men de 2e plaats in het kampioenschap veilig. En Leclerc wist Perez te verslaan in de strijd om de 2e plaats bij de rijders.
Na het seizoen werd er in de Italiaanse pers weer geheel voorspelbaar geroepen dat er een kop moest rollen. En geheel volgens traditie rolde er eentje want Ferrari luistert om de een-of-andere reden altijd naar de Italiaanse pers en de roep van de Tifosi. Mattia Binotto kon z’n bureau gaan leeghalen.
Wat gaat 2023 brengen?
In 2022 was de wagen goed, de motor was krachtig maar lang niet altijd betrouwbaar en de rijders waren ook goed tot uitstekend. Dat kan ook in 2023. Leclerc kan zich meten met Verstappen en Hamilton mits hij wat minder persoonlijke foutjes maakt. Zodra er geïmproviseerd moet worden geeft hij vaak niet thuis en op dat vlak lijkt Sainz wel een tandje beter. Op het gebied van de strategie zal Ferrari het toch echt veel beter moeten gaan doen. Aan de betrouwbaarheid van de motor heeft men mogen sleutelen van de FIA.
Veel zal afhangen van de opvolger van Binotto. In 1993 haalde Ferrari Jean Todt binnen die op de eerste dag meedeelde: “Ik ben de dirigent, ik speel alleen niet alle instrumenten”. Dat hij een goede dirigent was bewees hij in de 14 jaar die volgden, 14 jaar waarin hij zijn fantastische medewerkers de meest geweldige instrumenten liet maken en bedienen, met fantastische resultaten. Frederic Vasseur zal het moeten laten zien: is hij een Todt? Dan kunnen we mooie dingen gaan zien. Is het een Binotto? Afwachten maar. En is het een Arrivabene, Fiorio of nog erger? Dan wordt het zeker weer casino…..