Ferrari

Opgericht door Enzo Ferrari
Chassis: Ferrari SF21
Motor: Ferrari
Technisch manager: Mattia Binotto
Actief: 1950 – heden
Teambaas: Mattia Binotto
Coureurs: Carlos Sainz jr (55), Charles Leclerc (16)
Testrijders:

Teamstamboom: Ferrari 1950-heden

Sinds 2007 heeft Ferrari geen titel meer gepakt.
Fouten maken is al jarenlang het handelsmerk van Ferrari, maar verleden jaar maakte Ferrari eigenlijk niet eens zoveel fouten. Die fouten waren het jaar daarvoor al gemaakt toen ze te opzichtig buiten de lijntjes aan het kleuren waren. Fouten waar ze terecht het deksel voor op de neus kregen.

En in 2020 kregen ze dat deksel niet van hun neus af. Charles Leclerc kon af en toe nog een podium behalen maar bij Sebastian Vettel was het echt huilen met de pet op, op die ene chaosrace in Turkije na. Het eindresultaat was een beschamende 6e plaats in het constructeurs kampioenschap. Dat was het slechtste resultaat sinds 1980. Leclerc werd 8e en Vettel 13e.

En daarbij bleek ook nog dat de andere met Ferrari power units uitgeruste teams ook kansloos waren. Alleen het Williams team scoorde nog slechter maar dat lag in de lijn der verwachtingen.
Dus Ferrari maakte eigenlijk niet veel fouten, ze waren domweg te langzaam.

Wat is hier aan de hand?
Het lijkt erop dat het klassieke Ferrari weer terug is. Bakken vol met geld en geweldige faciliteiten. Maar de budgetten worden aan banden gelegd en testen mag niet zoveel meer. Dus die eigen testbaan maakt het verschil niet meer. Het lijkt er niet op dat Ferrari de mensen in huis heeft die van een dubbeltje een kwartje weten te maken.

Er wordt vaak gewezen op de hoeveelheid Italianen in het team en dat Ferrari alleen wint als er buitenlanders aan het roer staan. Ik durf deze vaststelling niet helemaal aan. Maar ergens zit er wel wat in, want de Italianen, en dan vooral de Italiaanse media, verwachten veel van Ferrari en dat geeft een enorme druk op de Italiaanse teamleden. Niet iedereen kan daar mee omgaan. Buitenlanders hebben daar toch wat minder last van, denken “***k you, wat heb ik met jou te maken” en gaan verder met hun werk. Tekenend was wel een uitspraak van Michele Alboreto in 1985: “Toen ik nog kans had op de titel sliep ik slecht, toe de kansen verkeken waren had ik weer rust”

Wat kunnen/mogen we van Ferrari verwachten?
Er zullen weinig mensen zijn die Ferrari grote kansen toedichten dit jaar. Het was vorig jaar bar en boos en het reglement geeft weinig kans tot verbetering. Maar in 2014 zaten we ongeveer in dezelfde omstandigheden. Toen won Ferrari ook niets maar in 2015 kon men ineens goed partij leveren aan Mercedes. Dus mogelijk is er dit jaar ook ineens zo’n opleving. Het zorgenkind lijkt me vooral de power unit. Die was zwak en veel ruimte voor verbetering is er niet. En vals spelen, sorry, oprekken van de regels, is er niet meer bij.

En wat moeten Leclerc en Sainz?
Tja, het beste er van maken. En hopen dat Ferrari een grijs gebiedje vindt dat niemand anders weet te vinden en dat perfect kan uitbuiten. Maar zoals al eerder gezegd, de marges zijn klein.

Wat betreft de interne strijd: ik denk dat Leclerc Sainz wel aan kan maar de Spanjaard is een harde werker, zo’n type als Alan Jones, waarvan een ieder je in 1977 voor gek verklaard zou hebben als je had gezegd dat hij binnen een paar jaar wereldkampioen zou worden. Maar hij deed het wel.

Leclerc heeft het wel in zich om mee te strijden voor de titel, mits de wagen het aankan. Maar dat zie ik bij Ferrari de komende jaren niet gebeuren.

Terug naar teams