Ferrari

Opgericht door Enzo Ferrari
Chassis: Ferrari SF90
Motor: Ferrari
Technisch manager:
Actief: 1950 – heden
Teambaas: Mattia Binotto
Coureurs: Sebastian Vettel (5), Charles Leclerc (16)
Testrijders: Brendon Hartley, Pascal Wherlein

Teamstamboom: Ferrari 1950-heden

Ferrari kun je op 2 manieren bekijken. Je beziet het team als de verpersoonlijking van Italië: vol vuur en passie als de zaken goed gaan en pure Commedia Dell’arte als het misgaat. Of je beziet Ferrari als een team als ieder ander: 2 coureurs met 2 rode wagens en een zooitje mensen eromheen.
De jongens van F1 quiz bezien het team uiteraard weer op beide manieren. Want dit team heeft zo’n grote geschiedenis dat het zowel een gewoon F1 team is als wel de verpersoonlijking van Italië.

Boven de verpersoonlijking van Italië hangt natuurlijk het aura van de Commendatore, de grote baas Enzo Ferrari die in 1988 kwam te overlijden. Het lijkt er wel eens op dat de Ferrari fans hun Commendatore nog altijd als afgod beschouwen met coureurs en wagens en alle medewerkers als de discipelen. De Italiaanse pers doet daar graag aan mee met als gevolg dat alles wat bij het Ferrari team hoort, van topcoureur tot koffiezetter, onder grote druk staat. Je werkt tenslotte voor God!
Menigeen ging er aan onderdoor, slechts een enkeling wist zich er aan te onttrekken.
En God kan tenslotte doen wat hij of zij, in dit geval was het een hij, wil. Bevielen de regels niet? Gewoon hard roepen dat je je wagens terugtrekt, de FIA buigt toch wel. En dat deed de FIA inderdaad altijd als de God vanuit Maranello roodgloeiend naar Parijs belde.
Wat dat betreft kun je wel stellen dat dit een speciaal team is.

Toen Schumacher aantrad zei Olav Mol ooit tijdens een reportage dat Ferrari zo langzamerhand een ‘gewoon’ team aan het worden was. En inderdaad, voorheen waren de wagens rood met wat sponsoring van onderdelenleveranciers en een beetje persoonlijke sponsoring van de coureurs. De grote pot met geld kwam uit de koffers van Fiat. Nu prijkte er ineens een enorm sigarettenlogo op de wagens die volgens God nooit rookten. En passant prijkte er ook een TicTac logo naast, zeker om de reuk te verbloemen.
Wat betreft sponsoring was Ferrari inderdaad hard op weg naar de status van normaal team. Maar daarbuiten was het nog steeds een team dat anders was als anderen.
Dat viel ook Bernie Ecclestone op, die speciale deals begon af te sluiten met Ferrari. Ferrari kreeg extra bonussen, officieel vanwege de geschiedenis en de grote verdiensten van het team voor de Formule 1. Uiteindelijk bleek dat Ferrari zoveel extra geld kreeg dat men de-facto het meeste prijzengeld ontving, zelfs al zouden ze laatste worden…
Het was andere teams een doorn in het oog, maar niemand deed er wat aan. Blijkbaar vond iedereen dat Formule 1 zonder Ferrari niet kon, en zodra de FIA de speciale Ferrari-regelingen ter discussie stelde reageerde Maranello steevast met het dreigement om de Formule 1 te verlaten. Max Mosley reageerde daar een keer op met de uitspraak dat hij ter vervanging van de Formule 1 alleen maar ruimte zag voor Ferrari op Le Mans en op Indianapolis. Op Indy moest je rijden met een Dallara Honda en op Le Mans had je een diesel nodig zoals de Brit in 2010 verkondigde met een grijns van oor tot oor. Een Ferrari diesel was natuurlijk onmogelijk…
Niettemin bleef de Ferrari regel gewoon staan. En Ferrari bleef….
Maar nu heeft de Formule 1 een nieuwe eigenaar en die wil alles anders aanpakken. En warempel, Maranello dreigt alweer de Formule 1 te verlaten.

Wat betreft de coureurs, die moeten bij het rode team stevig in hun schoenen staan. Doorgaans zijn dat niet Italianen, officieel omdat Enzo Ferrari geen gezeur wilde hebben met de Italiaanse pers, maar ook omdat Italiaanse coureurs bij Ferrari onder heel hoge druk staan.
Niettemin heeft elke coureur het moeilijk bij Ferrari. Er zijn er maar weinig die geheel ongeschonden en onbesproken vertrekken bij Ferrari. Het is niet meer zo erg als vroeger toen je of pas dood en begraven van Ferrari af was of als je met een schop onder je hol en psychisch uitgezogen door de achterdeur heen werd gezonden. Maar een afscheid van Ferrari gaat zelden zonder gedoe.

En dat geldt niet alleen voor coureurs, ook teammanagers kunnen er over meepraten. Maurizio Arrivabene heeft de hoofdrol in de meest actuele ontslaggolf in Maranello. Vorig jaar overleed Sergio Marchione, de eerste echte opvolger van Enzo als Ferrari god, en sindsdien is er een paleisrevolutie gaande. Matteo Binotto zal de rol van Arrivabene overnemen dit jaar en het valt nog te bezien of de technisch manager van weleer ook goed is in Ferrari politiek.

Het is al weer 11 jaar geleden dat er voor het laatst een titel naar Ferrari ging dus veel tijd om  het te leren zal hij niet krijgen.

Terug naar teams