Ferrari

Opgericht door Enzo Ferrari
Chassis: Ferrari F2002
Motor: Ferrari
Technisch manager:
Actief: 1950 – heden
Teambaas: Mattia Binotto
Coureurs: Sebastian Vettel (5), Charles Leclerc (16)
Testrijders:

Teamstamboom: Ferrari 1950-heden

Sinds 2007 heeft Ferrari geen titel meer gepakt.
Fouten maken is al jarenlang het handelsmerk van Ferrari.
De filosofie van het team was de laatste jaren dat men altijd met een duidelijke eerste en tweede coureur het seizoen startte.  Zo ook vorig seizoen: Leclerc was de nummer twee. Maar gaandeweg het seizoen streefde Leclerc Vettel voorbij en was er van een duidelijke nummer 1 positie voor Vettel geen sprake meer.
Inmiddels heeft Charles Leclerc een langdurig contract getekend bij de Scuderia en heeft daarmee een duidelijk signaal afgegeven. Alleen, hoe starten ze nu het seizoen? Is er nu een duidelijke kopman en gaat Vettel in dienst van Leclerc rijden? Of loopt Charles nog een jaartje aan de hand van Seb mee? Dat laatste lijkt mij onwaarschijnlijk. Het meest logische lijkt nu dat ze zonder kopman van start gaan en dat het gaandeweg het seizoen wel duidelijk wordt wie een teamorder in zijn helm getetterd krijgt. En Ferrari kennende zullen ze er zo snel mogelijk voor zorgen dat Vettel te horen krijgt dat Leclerc sneller is en of hij eventjes opzij wil gaan.

Waarom slaagde Ferrari er de afgelopen 13 jaar maar niet in om weer eens de titel te pakken?
Dat zijn al de eerste tinten grijs.
Kortgezegd komt het neer op: teamcultuur.

In de tijd van Schumacher was het nog allemaal zwart/wit; alles en iedereen stond in het teken van de Duitser en Schumacher zorgde dat de titels binnenkwamen. Helder. Het team dat om Schumacher heen gebouwd was bestond voornamelijk uit niet Italiaanse mensen. Jean Todt, Ross Brawn, Bridgestone (met Kees vd Grint) en nog een handjevol deskundige mensen van allerlei nationaliteiten zaten op sleutelposities. De Italianen in het team mochten de slingers ophangen en voor de koffie zorgen.

Met Schumacher vertrokken na verloop van tijd ook de gastarbeiders. En toen was het ineens niet meer zo zwart/wit. De koffiedames zagen hun kans schoon en sindsdien is het hommeles in de kantine: men wisselde er vaker van chefkok dan van dagmenu. Toch is het de Italianen de laatste 3 jaar gelukt om een behoorlijk goede wagen en motor te bouwen en men is dus ook al drie jaar achtereen tweede geworden in de constructeursstand.

Wat kunnen/mogen we van Ferrari verwachten?
Er zijn mensen die roepen dat Ferrari nu eindelijk weer eens kampioen gaat worden. Er zijn ook mensen die roepen dat we volgend jaar een elfstedentocht krijgen.
Het grootste zorgenkindje bij het team lijkt het chassis, zit er nog rek in en kan men de wagen nog doorontwikkelen? Het andere zorgenkindje is de eerder aangehaalde concurrentiestrijd tussen beide rijders. Wordt dit een splijtzwam binnen het team? Ze zullen nog wel voor podiumplaatsen meedoen maar het einde van vorig seizoen voorspelde niet veel goeds, en het team viel weer terug in ouderwetse chaos.

Moeten wij Ferrari dan maar meteen wegstrepen voor wat betreft eventuele titels?
Nou, dan kom ik nog even terug op die tinten grijs. Het slaat ook op het grijze gebied dat elk team wel verkent maar waar Ferrari net dat stapje verder in lijkt te gaan. (Of ze zijn te onhandig om het onder de kap te houden)

Exact het gebied waar de meest recente tint grijs zijn oorsprong vond. Dat draadje/slangetje ergens onder de motorkap, ik ga niet proberen het technische verhaal hierachter uit te leggen. Feit is dat die rooien ineens wel heel erg snel gingen, Ben Johnson snel, en dat iedereen in de paddock meteen begreep dat ze de boel weer aan het flessen waren. Het duurde eventjes, Leclerc pakte 5 maal achtereen de pole, maar toen hadden de teams – Mercedes en Red Bull – het addertje gevonden en ineens was het over met het feestje en Leclerc sloot het seizoen af met viermaal een vierde plaats bij de kwalificatie. Dat komt ervan als je moet stoppen met valsspelen. Toch?

Maar bij de Scuderia weet je het nooit. Ze kunnen nieuwe grijze gebieden verkend hebben of ze hebben een andere manier gevonden om al die PK’s op het asfalt te krijgen. Het blijven Italianen; ze kunnen niet van je winnen maar je kunt wel van ze verliezen. Maar dat ga je pas zien als je het doorhebt. Maar dat is logisch toch?

Terug naar teams