Het debuut van Alonso in Spa

Nou, dat was Baku. Ik zal mij niet gaan mengen in de discussie wiens schuld het was want daar kom je toch nooit uit. Persoonlijk houd ik niet van slinger-en-blokbewegingen om iemand erachter te houden, tenzij het de laatste ronde is, maar ik vind ook bij iemand achterop knallen wel de stomste manier om een crash te hebben.

Raus dan iemand eraf terwijl je naast elkaar, geheel of gedeeltelijk, een bocht invliegt en er alleen uitkomt, of er samen niet meer uitkomt. Maar een kop-staart, daarvoor hoef ik niet naar het circuit, da’s op de A2 dagelijkse kost.

Het was in elk geval een mooie wedstrijd met 3 teams en 6 coureurs die met elkaar de strijd aangingen. En gezien de pech die Alonso had in de beginfase kan je je afvragen of daar niet nog een zevende rijder bij had kunnen zitten. Ok, de safetycar kan daar invloed hebben gehad. Dat neemt echter niet weg dat de Spanjaard op twee wielen met zijn McLaren de pits wist te vinden en dat hij de rest van de race met een beschadigde bodemplaat moest rondrijden maar desondanks was hij nog snel genoeg om 6 andere rijders achter zich te houden. Vraag je je af is Alonso nou zo goed of de McLaren? Hier bij de F1-Quiz denkt men dat de McLaren een rijdend hondenhok is.

Diezelfde Alonso gaat komend weekeinde beginnen aan zijn bijbaan: dan staat de 6 uur van Spa op het programma. Vergeleken met het spitsuur van Baku zullen de Ardense heuvels een weldaad van rust worden.
Een ontspannen ritje dus. Dus niet! Ook op Spa zal elke ronde 100% inzet moeten worden getoond als is het maar om de tweedeToyota voor te blijven. Endurance racen is tegenwoordig een 6, dan wel 24 uren wedstrijd op het tempo van een Grand Prix. Dus Alonso doet er gewoon nog even 3 grands prix bij komend weekeinde, weliswaar geholpen door Sebastian Buemi en Kazuki Nakajima.
Niettemin zal het interessant zijn hoe de Spanjaard zal omgaan met zijn teamgenoten want anders dan in de Formule 1 vorm je ook echt een team met je teamgenoten, dat wil zeggen, met diegenen waarmee je een wagen deelt. Buemi en Nakajima zijn goede rijders maar hebben nooit aan de absolute top gestaan zoals Alonso.
Alonso kan bijvoorbeeld niet verlangen dat de wagen helemaal op hem afgesteld wordt, Buemi en Nakajima moeten er tenslotte ook mee kunnen rijden. Een endurance wagen afstellen zal dus altijd een compromis worden. Ik ben benieuwd hoe dat zal gaan.

Wat betreft de andere Toyota? Ja, dat is in feite een ander team maar het is in de endurance niet ongebruikelijk om op een gegeven moment elkaar niet meer aan te vallen, vooral als de wedstrijd in het voordeel van het betreffende merk (Toyota) beslist lijkt te zijn. Wat dat betreft zal komend weekeinde een echte test zijn voor diegene die jarenlang, en voor sommigen nog altijd, als de beste Formule 1 coureur wordt gezien.

Wat betreft de kansen voor Alonso, die zijn best hoog. De WEC proloogtest op Paul Ricard, waar Alonso overigens niet bij was, liet een hele snelle Toyota zien, maar de wagen voldeed op dat moment niet aan de regels. Toyota voerde op vitale onderdelen een stress-test uit, niet onverstandig gezien de reputatie die het merk heeft op Le Mans, waar het team wel eens uitviel met lullige defectjes. Dat wil je natuurlijk jezelf niet laten overkomen als je een gevierde ex-wereldkampioen waar veel van wordt verwacht in je wagen hebt zitten.

De Toyota was dus heel snel buiten de regels, maar binnen de regels was de wagen juist langzamer dan de tegenstand. Een tegenstand die bestaat uit privé-teams met ‘normale’ motoren, terwijl Toyota de dure hybride technologie in huis heeft. Ondanks de langzame ronden van Toyota binnen de regels verwachten de privé-teams niet veel kans te hebben tegen het machtsblok uit Japan. “Alsof 1 team in de Formule 1 een 12 cilinder turbo zou mogen hebben tegen alle V6 turbo’s” aldus Vitaly Petrov van het SMP team, wat een Dallara met Mechachrome motor zal inzetten. De Rus zal waarschijnlijk graag een herhaling van Abu Dhabi 2010 willen doen waar hij de Spanjaard rondenlang voorbleef. Het kostte Alonso destijds het kampioenschap.

Ik ben benieuwd wat het zal worden. Ik denk echter wel dat Alonso zich meer zal moeten aanpassen aan de WEC dan vorig jaar aan Indy. Want op Indy kan je je in feite hetzelfde gedragen als in de Formule 1: het team is van jou en het team werkt voor jou. Zolang je maar niet iemand anders van de baan rost….
Alonso zal op Spa zich als een teamspeler moet gedragen, wat goed is voor Buemi en Nakajima is ook goed voor hem. Ik ben benieuwd hoe goed hij kan delen…
Inmiddels is de eerste vrije training verreden, de snelste tijd? Alonso.

Jacco