• Bericht reacties:0 Reacties
  • Laatste wijziging in bericht:14 juni 2025
  • Leestijd:4 min. lezen
  • Bericht auteur:
  • Berichtcategorie:Artikelen

Tijdens de 24 uur van Le Mans heb je mooi de gelegenheid om eens wat zaken te overdenken. Over een kalender, gevechten om kijkers en de overwinning.

Deze week werd de nieuwe kalender voor de Formule 1 bekend gemaakt. Dat Imola het veld moet ruimen voor de Madring wisten we natuurlijk al. Opvallend daarbij vond ik dan wel dat er best veel klachten waren over het feit dat en klassieke baan moest verdwijnen maar laten we wel zijn: is Imola nog wel zo klassiek sinds het eigenlijk een chicaneparade is?

Maar goed, het is wel begrijpelijk want de meeste nieuwe stratencircuits zijn zelden interessant en waarschijnlijk zal Madrid geen uitzondering zijn. Tenminste, de layout laat weinig verrassends zien en het laatste Spaanse stratencircuit, Valencia, was ook al geen doorslaand succes.

Verder maakt de F1 organisatie werk van zijn streven om minder airmiles te maken door Canada te linken aan de race in Miami. Maar daarmee komt Montreal precies tegenover de Indy500 te staan.

Van verschillende zijdes worden er vraagtekens gezet bij deze strategie. Denkt de F1 organisatie niet verder na dan het eigen kampioenschap lang is? Of probeert men hiermee marktaandeel van Indianapolis af te snoepen?

Mogelijk zullen de Canadese Grand prix en de Indy500 elkaar net niet overlappen. Indy start om 12:00 ET, de Canadese Grand Prix zal om 15:00 ET starten. Maar wat doet een racefan als Indy uitloopt en er zit een spannende finish aan te komen, wat op Indy eerder regel is dan uitzondering? Ga je dan de start van de Grand Prix skippen, het moment wat over het algemeen het spannendste van de gehele race is?

wordt de Canadese GP een kijkcijferkanon…….?

Ik denk niet dat Liberty hierover nagedacht hebben, niet omdat ze dat vergeten zijn maar omdat het ze gewoonweg niet interesseert. Het weekend van Memorial Day is in de USA traditioneel het grootste raceweekend. Meestal, niet altijd, maakt Monaco ook deel uit van dit weekend, en het zal op de ranglijst van meest bekeken races altijd op de 3e plaats van 3 races staan, achter de Indy500 en de NASCAR Coke 600. Want in de USA wordt Monaco dan in de vroege ochtend uitgezonden en dan slaapt iedereen nog. En de Grand Prix zelf zal ook niemand wakker maken.

Of blijft de Indy500 top op Memorial Day?

Met de Canadese Grand Prix heeft Liberty een goed evenement op een voor Noord-Amerika gunstig tijdstip. En dat geeft hen de kans om eens een behoorlijke graai te kunnen nemen uit de kijkcijferpot. En bovendien geeft het Liberty een kans om eens te kijken hoe loyaal de F1 fans zijn. Want de die-hard F1 fan en de die-hard Indy fan blijven uiteraard bij hun keuze. Maar wat doet degene die beide een warm hart toedraagt? We zullen het zien…

Momenteel leidt Ferrari met drie wagens de 24 uur. OK, er is op het moment van schrijven nog ruim 16 uur te gaan maar de kans is aanzienlijk dat de ACO zijn gedroomde winnaar krijgt. Ferrari is al het hele kampioenschap zo goed bezig en het lukt de ACO maar niet om de oppositie er bij te boppen*. Of zouden ze dat niet willen en hebben we weer te maken met een ouderwets staaltje Ferrari helpen te maken?

Foei, F1-quiz redactielid! Doe niet aan complotdenken. Heb altijd vertrouwen in de organisatie. Die zullen hun oren nooit laten hangen naar een bepaald team. Vroeger wilden ze de Fransen nog wel eens een voordeeltje gunnen maar die tijden zijn voorbij gezien de prestaties van Alpine en Peugeot. Daarbij heeft Alpine al de nodige penalties om z’n oren.

Dus nooit denken aan corruptie in zo’n geval. Dan kun je in elk geval blijven genieten van een kwaliteitsrace als Le Mans..

*Voor wie niet weet wat BOP is: dat bepaalt niet wie er mag drinken en wie niet. BOP is Balance of Performance en die probeert de deelnemers aan de diverse klasses zo gelijk mogelijk te houden. Het behoeft geen uitleg dat niet iedereen evenveel vertrouwen heeft in de BOP.

Edit: tijdens het plaatsen viel Ferrari #50 terug door een drive through.

Jacco Den Hollander
Author: Jacco Den Hollander

Indyoot

Geef een reactie