LENGTE CIRCUIT: 4.381 km
RONDERECORD: 1:16.627 L. Hamilton (2020)
POLE 2023: 1:16.609 Lewis Hamilton
SNELSTE RACERONDE 2023: 1:20.504 Max Verstappen
TOP 3 RACE 2023:  1 Verstappen 2 Norris 3 Perez

In Midden- en Oost-Europa en ook wel in Scandinavië dragen veel circuits de naam van een ring. Officieel hè? In België spreken ze nog wel eens over een Omloop maar dat zal je zelden in de naam van het circuit vinden. De omloop van Francorchamps, maar het circuit heet Spa…

Maar terug naar de ringen: je hebt onder andere de Nürburgring, Sachsenring, Hockenheimring, Österreich/Ö/A1/Red Bull ring, Salzburgring en de Norisring om er maar eens een paar te noemen. In 1986 kwam er een ring bij, uit onverwachte hoek: Hongarije, de Hungaroring.

Vergeefs had Mister E getracht een Grand Prix op poten te zetten op het Rode Plein in Moskou, nog ten tijde van de regering Brezjnev. Dat lukte niet en een ieder zou zich afvragen waarom Bernie dan niet naar Oost- Duitsland of Tsjecho-Slowakije ging, daar was tenminste al wat ervaring met verderfelijke Westerse decadente evenementen. De Sachsenring was jarenlang het toneel van de Oost-Duitse Motor Grand Prix met van die heerlijke anti-westerse onzin. Toen West-Duitser Dieter Braun in 1972 won was men eerst de plaat met het Westduitse volkslied kwijt en vervolgens, toen men de plaat had gevonden, waren de luidsprekers defect. In Tsjecho-Slowakije was men wat minder kinderachtig en werden er dan ook meerdere Westerse race evenementen georganiseerd. Op een immens groot stratencircuit in Brno (en omstreken) vonden toerwagenraces en motorraces plaats, waar ook Jan met de arbeiderspet gewoon naar mocht kijken.

Maar Formule 1 heeft altijd al last gehad van het not-invented-here syndroom: vooral niet doen wat een ander heeft uitgevonden. Liever slecht bedacht dan goed gejat om er maar even een lichtelijk verbouwd Olav-Molletje in te gooien… Dus werd er in eerste instantie gemikt op de Sovjetunie, met Moskou. Daar een race houden zou Bernie de status van vredestichter en oppergod geven dus daarom werd er hoog ingezet. Maar helaas, Moskou ketste af en later een race in de buurt van Leningrad (nu Sint Petersburg) ook. Dan Hongarije maar, moet Bernie gedacht hebben: Voordeel: het land is best Westers georiënteerd, maar toch achter het ijzeren gordijn. Bovendien doet de leider niet zo gek als bijvoorbeeld Ceaușescu in Roemenië. Dus in het najaar van 1985 was de kogel door de kerk en werd er op een besneeuwd veldje op een kilometer of twintig van Budapest begonnen met de bouw van de Hungaroring en wonder boven wonder was de zaak ook precies op tijd af zodat in augustus van 1986 de eerste Grand Prix achter het ijzeren gordijn kon worden gehouden.

Niemand wist wat er verwacht kon worden. Hoe zou het eten smaken? Hadden ze wel normaal water? Moest je je kaviaar en champagne met voedselbonnen ophalen? Niets van dat al. De Grand Prix verliep zoals elke race, er waren alleen wel wat reisverhalen die doorspekt waren van de gebruikelijke moeilijkheden bij reizen achter het ijzeren gordijn. Ik dacht als 13-jarige toen altijd in zwart-wit over Oost-Europa, waarschijnlijk een beetje gegrepen door van die spionagefilms waar de spion zich in vijandelijk gebied altijd in het donker ophoudt. Maar Hongarije bleek erg kleurrijk te zijn…

Overigens had de organisatie van de Grand Prix wel wat historisch besef en had een plakkaat aangebracht in haar ontvangstruimte ter ere van Ferenc Szisz. Wie is dat? Wel, dat is de eerste winnaar van een Grand Prix: de Franse van 1906, en het was een Hongaar…. Ook waren er geen kinderachtigheden met het spelen van volksliederen enzo. Maar daar hoefden de Hongaren toch niet zoveel moeite voor te doen want de eerste drie Grands Prix werden gewonnen door Brazilianen: tweemaal Piquet en eenmaal Senna. Pas in 1989 werd het lastiger met de Britse overwinning van Mansell maar toen was het ijzeren gordijn al aan het roesten en hier en daar was het al gescheurd.

En zo behoorde vanaf 1990 Hongarije ook tot het Westen en werd de race zeer geliefd vanwege zijn lage prijzen. De Grand Prix is relatief goedkoop en de tarieven voor overnachtingen en voedsel zijn ook niet hoog. In de hoogtijdagen van Hakkinen en Raikkonen leek het wel een Finse kolonie…

Het circuit is wat de ringen betreft uitzonderlijk: alle ringen zijn best wel snel maar de Hungaroring is als Monaco maar dan zonder huizen, de langzaamste permanente baan op de kalender, toen in elk geval en nu nog steeds.

Ondanks het lage tempo zijn de races niet vaak saai. De eerste Grand Prix in 1986 werd al gekenmerkt door een duel tussen Piquet en Senna waarbij Piquet tijdens de beslissende inhaalpoging zijn landgenoot nog even een vingertje kon geven. In 1989 vond Nigel Mansell meerdere locaties om in te halen waar anderen dat niet voor elkaar kregen. In 1997 won Damon Hill bijna met een Arrows en in 2007 won Jenson Button met een wagen van BAR.

Hongarije was de eerste communistische Grand Prix, zo denk ik er af en toe nog steeds over, maar die bijnaam heeft de race allang afgeschud. Het is nu een race zoals vele anderen en de rol van exoot is nu overgenomen door landen als China en gek genoeg Rusland… En misschien is iedereen het al vergeten: de Hungaroring was de locatie van het eerste podium voor een Nederlander: vader Jos werd er in 1994 derde. Het bleek zijn enig podium te zijn waar hij lijfelijk op stond, aangezien Jos drie weken later allang thuis was toen hij zijn tweede podium scoorde op Spa.

Terug naar circuits