LENGTE CIRCUIT: 6.003 km
RONDERECORD: 1’43”441 S. Vettel (2017)
POLE 2018: Sebastian Vettel
POLE-TIJD 2018: 1’41”498
SNELSTE RACERONDE 2018: 1’45”149 Valtteri Bottas
TOP 3 RACE 2018:  1 Hamilton  2 Raikkonen   3 Perez

Tja, wat moet je hier nou van zeggen? Een race zonder traditie… alhoewel? Eigenlijk past de Grand Prix van Azerbeidzjan wel in de Formule 1 wereld. Want zeg nou zelf, het volgt wel een bepaalde traditie die al vanaf het prille begin werd ingezet in de Formule 1. Ik doe even een bloemlezing:

In de jaren ’50 was het geen probleem om te racen in Spanje, een land met Francisco Franco, een echte dictator die geen tegenspraak duldde, politieke tegenstanders tegen de muur liet zetten, of op liet sluiten in concentratiekampen, of gek liet verklaren. Omdat het toch dezelfde taal sprak ging het circus ook met veel plezier naar Argentinië, een land waar ook niet altijd even gezellig werd omgegaan met de mensenrechten. Hoewel Juan Peron nog door kon gaan als een Franco light.

Na de jaren ’50 lagen Spanje en Argentinië eruit en kon de Formule 1 zich richten op nettere landen: op naar Zuid Afrika, tenslotte werd daar pas echt kleur gegeven aan de politieke voor- en tegenstand debat….

Aan het einde van de jaren ’60 was men het discussiëren over Zuid Afrika wel een beetje zat en werd besloten weer wat spreiding aan te leggen: dus terug naar Argentinië en Spanje. Peron was na een ballingschap weer terug en daar was uitstekend zaken mee te doen en in Spanje zat uiteraard nog altijd Franco zijn uitstekende leiderskwaliteiten te etaleren. Als bonus werd ook de Grand Prix van Brazilië georganiseerd. Hadden we al vier Grands Prix in landen met een creatieve vorm van democratie en dito toepassing van mensenrechten.

Maar ja, ook dictators leven niet eeuwig. Franco ging dood en zijn opvolger was niet zo creatief met democratie, die deed gewoon de rest van West Europa na met alle gevolgen van dien. Na 1981 was er geen Spaanse Grand Prix meer.

In Argentinië ging het aanvankelijk beter. Peron werd vervangen door een sterk verbeterde versie, genaamd Videla, en zo kon de traditie worden voortgezet. Maar na 1981 bleek dat een dictator ook onvoorspelbaar kon zijn. Videla’s opvolger en maatje Galtieri bezette Brits grondgebied, de Falklands, waardoor geen enkel Brits team meer naar Argentinië mocht. En met alleen Ferrari, Alfa, Ligier, Renault, Osella en ATS kon het niet… Ecclestone broedde een paar jaar op een alternatief, mede omdat Zuid Afrika het ook af liet weten en Brazilië zijn dictators op non-actief stelde. Hij besloot Hongarije aan te stellen als bewaker van de heilige graal van dictatoriale Grands Prix, maar helaas, na een paar jaar hadden die verdraaide Hongaren ook zin in democratie…

De jaren ’90 waren wat dat betreft lege jaren in de Formule 1. Enkel maar races in democratische landen! Daar moest maar eens verandering in komen dus werd er achtereenvolgens aangemeerd in Maleisië, Bahrein, China, Abu Dhabi en Rusland (gaarne aanvullen als ik iets vergeten ben). En nu dus Azerbeidzjan. Daarmee hebben we een echte klassieker gekregen. In Maleisië en in Rusland mag je nog voor spek-en-bonen naar de stembus, in China mag je niets maar wordt er nog wel eens wat gedaan aan maatschappelijke zaken als milieu en arbeidsveiligheid, in Bahrein en Abu Dhabi mag je niks, krijg je niks en wordt het ook niet mooier gemaakt dan het is, maar Azerbaijan is werkelijk fantastisch. Zo’n beetje elke bocht van het circuit heeft wel wat historie als het gaat om het neerslaan van protestmarsen, bijeenkomsten en andere anti-establishment gerelateerde politieke activiteiten. Het circuit gaat uiteraard ook door het bling-bling district waar een gewone gemiddelde Azeri burger nooit komt. Het gedeelte wat niet bling-bling is en er ook niet historisch uitziet wordt gewoon behangen met wandkleden van historische gebouwen. Ik heb thuis nog een dekbed met een mooie Parijse gevel erop. Misschien als ik me daar in verkleed mag ik wel tegen korting naar binnen…

Verder is er nog een prachtige passage ingestopt langs een Middeleeuws kasteel waarvan het me niet zou verbazen als deze even is geïmporteerd uit Roemenië. Een van mijn collega’s op deze site vergeleek het al met Bowser’s Castle uit Mario Kart 8 dus de jeugd zal ook heel gelukkig zijn hiermee. Het originele wegdek leek ook wel op dat van Bowser’s Castle (kasseien) dus dat werd veilig weggemoffeld onder een laag asfalt.

Wat we verder nog kunnen zeggen over dit circuit: de snelheid. Er zit een recht stuk in waar de snelheid richting die van Monza gaat, ver ten noorden van de 300 km per uur. Alleen de snelheden op Le Mans en op Indy liggen hoger, zolang je het uiteraard niet hebt over dragster races.

Let op mijn woorden: dit wordt, nee, dit is al een klassieker: afwezigheid van democratie: check; Creatieve invulling van mensenrechten: check; over de top met bling-bling: check; het mooier maken van de werkelijkheid: check-check; het zorgvuldig overrijden en overlagen van zaken die toch niet interessant zijn: check-checker-de-check.

Baku, de klassieker waar nu nog niemand van heeft gehoord. Traditie verzekerd!

Terug naar circuits