LENGTE CIRCUIT: 5.412 km
RONDERECORD: 1’30”252 M. Schumacher (2004)
POLE 2017: Valtteri Bottas
POLE-TIJD 2017: 1’28”.769
SNELSTE RACERONDE 2017: 1’32”798 Lewis Hamilton
TOP 3 RACE 2017:  1 Vettel   2 Hamilton   3 Bottas

Een Britse journalist vergeleek ooit de Grand Prix van Bahrein met een passage uit een van de romans van George Orwell: 1984. De hoofdpersoon volgt daar sportwedstrijden op het zogenaamde telescherm. De wedstrijden zelf vinden plaats in een sfeerloze ruimte waar enkel en alleen de sporters, hun attributen en het sportveld te zien zijn. Technisch gezien was er natuurlijk ook niet meer nodig, ware het niet dat de aanwezigheid van publiek en een aantrekkelijke omgeving meer sfeer geven. En sfeer is uitermate belangrijk voor de beleving van een wedstrijd.
Maar in het boek kan men de wedstrijd alleen met het telescherm bekijken, een soort TV met webcam. Ja, Orwell was zijn tijd ver vooruit. Met dat telescherm konden de machthebbers ook controleren of de kijker wel keek en of hij het juiste gedrag vertoonde. En daar gaat de vergelijking gelukkig mank.

Maar wat betreft de sfeer en beleving was de betreffende journalist spot-on. Er zit alleen wat publiek langs het rechte stuk van start-finish, maar verder is het leeg. En de omgeving is al even inspirerend als het canvas waar een schilder nog aan moet beginnen. Je hebt deelnemers, hun attributen en een plaats van handeling. En dat is het dan.
Ik zal hier niet gaan zeggen dat Bahrein geen Grand Prix mag hebben omdat het land geen autosport traditie zou hebben. Met die kwalificatie zou Nederland nooit een Grand Prix hebben gehad en zou Finland er al jaren eentje moeten hebben. Elk land in de wereld mag een Grand Prix organiseren, desnoods tegen flink verlies. Als er een plan ligt wat de FIA en de eigenaar van de Formule 1 kan bekoren, tsja, wie zijn wij dan om dat af te keuren, alleen maar omdat het niet beantwoordt aan datgene wat we al jaren gewend zijn: racen op traditionele locaties?

Maar waarom moet het in Bahrein zo sfeerloos zijn? Het circuit ligt in het Midden-Oosten en ja, dat zand beantwoordt wel aan de couleur locale. Maar verder had het circuit net zo goed op de maan kunnen liggen.
Overigens doen ze het in Abu Dhabi een beetje beter, daar trekken ze alle extravagantie die ze maar kunnen vinden uit de kast, een beetje Monaco spelen in de zandbak. Bedenkelijk, dat wel, maar het heeft absoluut meer stijl dan Bahrein.
Ik las een tijdje geleden nog een interview met de manager van het circuit. De man, want een vrouw in die positie kan je in die contreien wel vergeten, gaf enig inzicht in wat er werd gedaan om autoracen hoger in de beleving van de gemiddelde Bahraini of andere inwoners van het Midden Oosten te krijgen: een regionaal toerwagenkampioenschap, de finale van het World Endurance Championship, een superbike serie, dragraces, en vrij rijden sessies, zoals ze die op de Nürburgring ook wel hebben. Loffelijk streven, misschien wordt het ooit nog wel wat.

Dan nog even over de race zelf, de rijder, de baan en zijn attribuut: de wagen. Sinds 2004, met uitzondering van 2011 toen er alleen tanks raceten, is er een Grand Prix gehouden. Met uitzondering van 2007, 2008, 2010 en 2017 won altijd de latere wereldkampioen dus heel onvoorspelbaar zijn de races niet. Eigenlijk was alleen 2014 redelijk spannend toen Hamilton en Rosberg tot het einde nose-to-tail reden. Niet dat Rosberg ook maar één kans had om Hamilton in te halen maar goed…

Mijn tip: kijk goed wie er in de tests van Barcelona het best voor de dag komen en je hebt grote kans de winnaar van de Bahrein Grand Prix goed te voorspellen….

Terug naar circuits