Je moet het hem nageven onze Prins Bernhard van Oranje, het nieuws dat Zandvoort dicht bij een overeenkomst zit met de FOM, het management van de Formule 1, heeft de hele discussie over zwarte piet voor even in de luwte gezet. Voor mij mag hij tot aan pakjesavond dit soort presentjes blijven uitdelen. Misschien dat Assen ook af en toe een duit in het zakje kan doen zodat van Oranje en Vaessen al rollebollend en breed uitgemeten in de pers dit kunnen uitvechten. Dit alles zal dan weer met stijgende verbazing door de FOM aangezien worden, wereldwijd worden de Nederlandse fans als prettig gestoord gezien maar zakelijk zouden wij toch ons mannetje moeten staan. Maar zodra in Nederland de emotie de overhand neemt krijg je dit soort taferelen waar Zandvoort en Assen elkaar de tent uitvechten en de FOM zich opmaakt om de hoofdprijs te vragen voor het binnenhalen van de Dutch Grand Prix. Ecclestone wist daar in het verleden heel goed raad mee en als Liberty Media hier niet van gaat profiteren dan zijn ze slechte zakenlieden.

Van mij hoeft een Nederlandse GP niet te komen, met Spa, Hockenheim en Oostenrijk rijdt Max al driemaal een thuis Grand Prix. Dat lijkt mij meer dan voldoende.

En dwing mij niet om een keuze te maken tussen Zandvoort en Assen, beide circuits vind ik ongeschikt om een Formule 1 race te houden. Het huidige circuit van Zandvoort is maar een Mickey Mouse baantje waar zelfs de Formule 3 de grootste moeite heeft om in te halen. Enkel een regenrace zou voor spektakel kunnen zorgen maar je krijgt geen regenbui op bestelling. Het oude oorspronkelijke circuit met de toevoeging van de panorama bocht zou wel tot mooie en vooral snelle races kunnen zorgen, maar nostalgie heeft hier geen zin, het oude circuit is reeds lang geleden vakkundig de nek omgedraaid.

Het oude circuit zoals het in 1973 in gebruik is genomen

Van het TT circuit moet men gewoon afblijven. In de MotoGP wordt dit circuit bijna als heilig beschouwd en hier winnen staat hoog op de bucketlist van menig coureur. Wil men hier een F1 race organiseren dan moet men concessies doen. En concessies leidt tot compromissen en dat is als een half glas. Voor de een is het half vol en voor de ander is het halfleeg. Maar het blijft een glas dat slechts halfgevuld is.

Natuurlijk komt die Hollandse GP er maar we moeten het belang hiervan niet overschatten. Voor de FOM levert het leuke plaatjes op van volle tribunes met enthousiaste fans die een klein volksfeest houden en dit leidt de aandacht van de lege tribunes bij de minder traditionele landen wat af. Maar commercieel gezien heeft het weinig toegevoegde waarde, het aantal kijkers voor de buis zal niet toenemen en de daaraan gekoppelde reclame-inkomsten gaan ook niet stijgen. Dit in tegenstelling tot een GP in bijvoorbeeld Vietnam waar de F1 een geheel nieuwe markt zal aanboren en waar ze op nog meer exposure in Azië zullen hopen. Azië is pas een markt waar nog heel wat geld opgehaald kan worden. Europa is reeds lang verzadigd.

Maar de Prins en zijn kornuiten zal dit allemaal worst wezen. Ze hebben CPZ opgekocht met de bedoeling er winst mee te maken. Een GP zou de marktwaarde van Zandvoort flink doen stijgen en Bernard weet dat hij een flinke klapper kan maken zodra die GP binnen is. Maar daarvoor moet het park eerst flink verbouwd worden en dat vraagt een hoop investering. Een normale kleine ondernemer stapt dan naar de bank om een lening af te sluiten of vraagt aan zijn familie om een lening. Prins Bernard van Oranje doet dit niet. De familie ziet hem al komen want die weten dat ze hier geen cent van terug gaan zien, ze zullen hem er fijntjes op wijzen dat hij zelf geld genoeg heeft en dat hij maar zelf zijn hobby betaalt. Als je naar een bank stapt zal je een ondernemingsplan moeten overleggen en daarin leg je je businessplan uit. Daarin staat niet alleen hoe je denkt je winst te halen maar moet je ook uitleggen hoe de markt in elkaar steekt en hoe je verwacht dat deze zich in de toekomst gaat ontwikkelen. En er zal geen bank zijn die hem een lening verstrekt omdat niet alleen de winstverwachting nihil is maar ook omdat de toekomst van de Formule 1 te onzeker is. Wie garandeert dat over pakweg 5 jaar Ferrari, Mercedes en Red Bull nog in de F1 actief zijn? En dan heb ik het nog niet eens over teams als Sauber, Force India en Williams die afwisselend in financiële nood verkeren.

Laten we eens kijken hoe Bernard zijn idee verkoopt. Wij citeren,
Volgens Prins Bernhard van Oranje, eigenaar van het Zandvoorts circuit, is een terugkeer van de Formule 1 naar Zandvoort uiteindelijk goed voor ‘de hele bv Nederland’. “Er is natuurlijk veel additionele omzet wat het met zich meebrengt. Het heeft mega-marketingwaarde, zo’n internationale exposure.”

Heeft u ooit grotere onzin gelezen? Een Grand Prix op Zandvoort is goed voor de hele bv Nederland? Cruijff was goed voor de bv Nederland, als je in een willekeurige taxi in een willekeurig land stapte en je liet de naam Johan Kroef vallen dan werd je in een zetel via de kortste weg naar je hotel gebracht met een lijstje van de beste en goedkoopste adresjes in je binnenzak. Dit gaat je niet lukken als je aan diezelfde taxichauffeur vertelt dat jij uit Zandvoort komt. Nu niet en over 100 jaar nog steeds niet. Je maakt meer kans als je de naam van Max Verstappen laat vallen. Het zijn namen en status die deuren openen naar contacten en contracten, geen evenementen.

Additionele omzet? Ik denk dat Hockenheim, Spa en al die andere circuits die verlies lijden graag willen weten hoe onze Prins dat voor elkaar denkt te boksen. Er is geen enkel circuit dat een contract heeft afgesloten met de F1 dat zonder hulp van de overheid een cent overhoudt aan het circus. Ook Zandvoort zal verlies lijden ondanks de additionele omzet, de mega-marketingwaarde en de internationale exposure.

Die laatste twee termen zijn vage niet meetbare waardes, het is maar wat de gek ervoor geeft. Kijk naar Max Verstappen, als we het over marketing-waarde en exposure hebben dan denk ik dat Max wel hoog scoort op dit gebied. Als Nike bijvoorbeeld in de autosport geïnteresseerd was dan denk ik dat Max een van de speerpunten van een reclamecampagne kon zijn. Maar Nike is niet geïnteresseerd en kijk eens naar het lijstje sponsors van Max en je kunt je rustig afvragen, wie wel? Met alle respect Jumbo en Exact zijn nu eenmaal niet de miljoenensponsors die je bij zijn mega-marketingwaarde en internationale exposure mag verwachten. En als team Verstappen het niet voor elkaar krijgt om een grote sponsor te strikken waarom zou het Bernard dan wel lukken?

Het is overigens niet alleen Max die het zonder grote sponsors moet doen. Bekijk de bolides maar en je ziet enkel grote lege plekken op de wagens. En niet alleen de Formule 1 verkeert in zwaar weer wat betreft afnemende belangstelling van publiek en sponsors. De autosport wereldwijd heeft met dit probleem te maken. En eventuele grote sponsors kijken naar internationale exposure. Bernard doet een beroep op Unilever, Shell en Heineken en andere grote Nederlandse multinationals om financieel bij te springen maar dit soort jongens kijken eerst wat het hen opbrengt. Op nationaal niveau brengt het niets hooguit wat extra goodwill maar daar kun je geen brood van eten. Ze kijken naar het mondiale plaatje en als je een graantje mee wilt pikken dan ga je in zee met de FOM zoals Heineken dat gedaan heeft en nu prominent in beeld is bij meerdere GP’s met een Heineken podium in Mexico als bonus. En hoe de Britse aandeelhouders van Shell over Nederland denken is sinds de dividendsoap nu ook wel duidelijk. Unilever is al tijden bezig om in Azië vaste voet aan de grond te krijgen en zal ook weinig interesse in Zandvoort hebben. Phillips gaat steeds meer de medische kant uit en daar past F1 nu eenmaal niet bij en volgens mij zijn de overige grote multinationals deels in buitenlandse handen.

Zandvoort of Assen zal ieder jaar 20 miljoen moeten ophoesten om de Dutch GP te mogen organiseren, tot dusverre is er geen multinational die aangegeven heeft om dit geheel of gedeeltelijk voor zijn of haar rekening te nemen.

Assen en Zandvoort zouden er verstandig aan doen om de handen ineen te slaan, samen staan ze sterker en een GP afwisselend in Assen en Zandvoort spreidt niet alleen het risico maar laat ook beide regio’s profiteren van de toestroom van bezoekers. Op deze manier worden ze ook niet tegen elkaar uitgespeeld en zijn er wellicht ook andere kosten die gedrukt kunnen worden. Een garantie voor succes is het niet zoals de Nürburgring en Hockenheim al hebben aangetoond maar je kunt beter met twee ergens de schouders onder zetten dan dat je het alleen probeert.

Maar helaas overheerst in deze discussie het sentiment terwijl je vaak beter met je verstand dan met je hart zaken kunt doen. Maar de laatste tijd wordt er in Nederland enkel vanuit de onderbuik de discussie aangegaan. Nog even en we hebben het weer over zwarte piet. Weer zo’n discussie die alleen verliezers kent.

Sjef