Marcus Ericsson

Geboren: Kumla 2-09-1990

Aantal GP 76
Hoogste notering WK 18
Beste resultaat 8
Beste grid pos 9
9 punten
Debuut Australië 2014

2000-2006 Karten
2007 Brits Formule BMW kampioen
2008-2009 Brits Formule 3
2009 Japans Formule 3 kampioen
2010-2013 GP2

Van sommige rijders kun je je terecht afvragen hoe ze in hemelsnaam in de Formule 1 terecht zijn gekomen. Marcus Ericsson is zo’n coureur. Als je naar zijn voorgeschiedenis kijkt dan spat het resultaat niet echt van het scherm af; een titel in het Brits Formule BMW, mwah, een titel in de Japanse Formule 3, tja als je iets wilt bewijzen dan moet je het toch echt op Europees niveau doen. Vier jaar in de Europese GP2 zonder titel. Het gros van de F1 coureurs behaalt na 1 of 2 jaar hier de titel voordat ze doorstoten naar de koningsklasse. Ericsson kwam binnen zonder aansprekende resultaten. Hij was geen buitengewoon talent, had geen megagrote sponsor achter zich staan dus is de vraag terecht hoe heeft hij een stoeltje weten te bemachtigen?

Marcus tekende bij Caterham, en als je de geschiedenis van dat team bekijkt zul je het een beetje begrijpen hoe de Zweed in de Formule 1 terecht is kunnen komen. In 2014 liep Caterham op zijn laatste benen, het team was in feite failliet maar kon de schijn nog een beetje hooghouden. Ericsson zal wat kleine sponsors ingebracht hebben en aangegeven hebben dat hij zelf de telefoonkosten voor zijn rekening zou nemen. Voor Caterham was dit goed genoeg. De auto was een gedrocht, zowel qua uiterlijk, die neus, als rijgedrag. Kobayashi was zijn teamgenoot maar die zat met de daver in zijn lijf in de wagen. Geld voor reserve onderdelen was er niet dus het gebeurde regelmatig dat kapotte onderdelen gerepareerd werden, desnoods met tape. Ericsson hield het na 16 races voor gezien, hij stapte op nadat hij zich verzekerd had van een stoeltje bij Sauber volgend seizoen. En Caterham? Het verhaal is te absurd om te laten liggen. Ze misten Amerika en Brazilië, maakten Bernie de pis lauw met een fundraiser actie en konden daardoor bij de afsluitende race in Abu Dhabi aanwezig zijn. Vervolgens werd het team voor 1 pond verkocht aan een oud voetballer uit Roemenië die daar als schoonmaker werkte.

Marcus kwam dus in 2015 bij Sauber terecht, en hij was daar ook in 2016, 2017 en nu dus alweer voor het vierde seizoen bij het Zwitsers team. Hij betaalt nog steeds zijn eigen telefoonkosten, neemt netjes zijn boterhammetjes mee. Ruimt de tafel op en doet de afwas. Tja die jongen kost amper geld en helpt nog een beetje mee in de huishouding. Misschien zijn ze hem vergeten?

Seizoen 2017
Toen reed Ericsson dus voor Sauber.

Prognose 2018
Met Charles Leclerc krijgt Ericsson zijn tiende teamgenoot in vier seizoenen. Dat is eentje meer dan hij in 76 GP’s aan punten bijeen heeft gereden. Wij denken niet dat er voor Ericsson buiten Sauber nog een toekomst is in de Formule 1. Met Leclerc krijgt hij een zeer talentvolle jonge coureur naast zich. Wil Leclerc zijn vooruitgesnelde faam waarmaken dan moet hij Ericsson dit seizoen overtuigend verslaan. Wil Ericsson nog een beetje hoop houden op een vervolg van zijn carrière dan mag hij dit niet toelaten. Seizoen 2018 zou wel eens het laatste seizoen voor de Zweed kunnen zijn, want ook Giovenazzi klopt ondertussen aan de poort.

Terug naar coureurs.