Romain Grosjean

Geboren: Geneve 17-04-1986
122 GP’s
Beste WK 7e
Beste resultaat 2e
Beste startplaats 2e
344 punten
Debuut GP Europa (Valencia) 2009

2000-2002 Karten
2003 Formule Renault 1.6 (Suisse)
2004-2005 Formule Renault 2.0 (France) Kampioen 2005
2006-2007 Formule 3 Kampioen 2007
2008 GP2 Asia Series Kampioen
2008 GP2/Testrijder Renault F1
2009 7GP’s Renault F1
2010 Testrijder Pirelli
2010 Auto GP Series Kampioen
2010 FIA GT1 World Championship
2011 GP2 Asia Series Kampioen
2011 GP2 Kampioen

Formule 1
2009 Renault F1 (7 GP’s)
2012-2015 Lotus
2016-Heden Haas.

Romain Grosjean maakte in 2009 zijn debuut in de Formule 1 tijdens de Europese GP in Valencia, hij volgt bij Renault Nelsinho Piquet op. Piquet die het ontslag overigens niet pikt en kort daarop naar buiten brengt dat hij in 2008 opzettelijk moest crashen van Briatore om zo Alonso aan een overwinning te helpen. Het zou Briatore en Pat Symonds uiteindelijk de kop kosten en Renault had daarna eventjes genoeg van de Formule 1. Grosjean kon de 7 wedstrijden geen potten breken, waarschijnlijk was de sfeer al verrot en zoals Piquet ook al verklaarde, alle aandacht en updates ging naar Alonso.

Grosjean wordt aan het eind van het seizoen bedankt voor zijn diensten en mag zijn koffers pakken. Voor 2010 kan hij geen stoeltje bemachtigen maar om toch in beeld te blijven gaat hij oa voor Pirelli banden testen. In 2011 gaat hij weer serieus aan de slag en gaat GP2 doen. Zowel in Azië als in Europa sleept hij de titel binnen en in 2012 maakt hij zijn rentree in de Formule 1 bij het team van Lotus. Daar komt ook Raikkonen weer terug van zijn sabbatical. Kimi eist uiteraard alle aandacht op maar ook Grosjean weet af en toe de ogen op zich gericht. Zo is hij diverse keren betrokken bij crashes en in de Beligische GP veroorzaakt hij een startcrash. De FIA schorst hem daarop voor 1 GP. ‘Grosjean crasht altijd’ is sindsdien een gevleugelde gezegde in de paddock. 2013 zou een sterk jaar voor de geboren Zwitser worden, hij rijdt zes maal een podium en weet aardig in het spoor van Raikkonen te blijven. De Fin vertrekt in 2014 naar Ferrari en Grosjean krijgt Maldonado als teamgenoot. Hij maakt de twee seizoenen gehakt van de Venezolaan, zowel met de kwalificaties als in de race. De naam van Grosjean wordt aan het einde van seizoen heel voorzichtig gelinkt aan Ferrari. Geen serieuze interesse maar hij staat weer op de kaart. Hij besluit naar nieuwkomer Haas te verkassen, een team dat veel tweedehands onderdelen van Ferrari heeft opgekocht. Via Haas hoopt hij zo de belangstelling van Ferrari aan te wakkeren, beetje rare gedachtenkronkel als je het ons vraagt want met een nieuw team op de grid is het altijd afwachten wat je op de track kunt laten zien.

Maar Haas en met name Grosjean verraste de eerste paar races van seizoen 2016, hij scoort 22 punten in de eerste vier GP’s maar daarna is de koek op voor Romain. Hij scoort in de resterende 17 GP’s nog slechts 7 punten. Het team ontwikkelde de wagen vanaf mei niet verder en besloot zich toen al op de wagen voor 2017 te concentreren. In Brazilië weet Grosjean nog tijdens de opwarmronde te crashen, en hiermee deed hij het oude gezegde weer eer aan. Helemaal fair is dit overigens niet, de wagen kampt al langere tijd met remproblemen en krijgt bovendien de banden moeilijk op temperatuur.

Seizoen 2017
We krijgen dit seizoen vaak een gefrustreerde, zeurende, klagende Grosjean over de boordradio te horen. Hij raakt weer links en rechts betrokken bij aanrijdingen. Hoewel hij regelmatig in de punten rijdt is het geen lekker seizoen voor Grosjean. Ferrari is al lang uit zicht gebleven en zijn nabije toekomst zal bij Haas liggen. En de wagen kampt met hardnekkige remproblemen. Met Magnussen krijgt hij weer een teamgenoot die een beetje aan hem gewaagd is maar zowel in de kwalificaties als op de baan blijft Grosjean zijn teamgenoot de baas. Wat overheerst van het beeld van 2017 is een gefrustreerde Grosjean die maar over de radio blijft zeuren en wat hinderlijk in de weg rijden.

Prognose 2018
De motor is goed, het chassis is niet verkeerd en de kinderziektes moeten nu wel weggepoetst zijn. Dit wordt het derde seizoen voor Haas. Voor het team zijn de wittebroodsweken nu wel voorbij en dit zou wel eens het seizoen worden waar het team op waarde wordt beoordeeld. En Grosjean zal aan de bak moeten. Onze verwachting is dat de subtop gevormd zal gaan worden door Renault, McLaren en Force India. Haas zal waarschijnlijk de strijd aangaan met Sauber en Toro Rosso als de Honda weer gaat tegenvallen. Hoe zal Grosjean hier mee omgaan? Krijgen we weer een zeurende Romain over de boordradio. Crasht Grosjean altijd?
Wij denken het wel. Hij zal de wagen gaan forceren en vaak over de limiet gaan. Het wordt een lang en vervelend seizoen voor Grosjean.

Terug naar coureurs.