Kimi Räikkönen

Geboren: 17-10-1979 Espoo Finland 

Aantal GP’s 271
Wereldkampioen 2007
Aantal zeges 20
Aantal pole 17
Puntentotaal 1565
Debuut Australië 2001
Eerste zege Maleisië 2003

1989-1998 Karting
1999 Formule Ford
1999 Formule Renault UK winterkampioen
2000 Formule Renault Eurocup
2000 Formule Renault UK Kampioen
2009-2010 World Rally Championship
2011 Nascar Camping World Truck Series/Nascar Nationwide

formule 1
2001 Red Bull Sauber Petronas
2002-2006 West McLaren Mercedes
2007-2009 Scuderia Ferrari Marlboro
2012-2013 Lotus F1 Team
2014- Heden Scuderia Ferrari

Wat goed is komt snel is een bekend gezegde en dat gaat zeker op voor Kimi Räikkönen. Hij maakte zijn debuut in de Formule 1 met slechts 22 races in lagere klassen als bagage. Geen Formule 3 maar slechts Formule Ford en Formule Renault. Peter Sauber nodigde de Fin uit voor een driedaagse test in Mugello. Een test die met een contract werd afgesloten.


Sauber zou slechts één seizoen plezier hebben aan de Fin, in 2002 volgt Kimi zijn landgenoot Hakkinen op bij McLaren.
In 2003 behaalt hij zijn eerste overwinning in Maleisië en wordt dat jaar tweede in de eindrangschikking op 2 punten van Schumacher. Met zeven overwinningen heeft hij in 2004 een goed jaar bij McLaren, maar daar staan ook drie uitvalbeurten tegenover. Kimi wordt dan ook tweede in de eindrangschikking.
In 2007 maakt hij de overstap naar Ferrari waar hij ditmaal Schumacher opvolgt. Hij zou dat jaar slechts twee maal aan de leiding gaan van het WK, na de eerste race en na de laatste race. En wie het laatst lacht…
Na zijn titel volgen twee kleurloze seizoenen en het geduld in Maranello raakt op. Kimi wordt vriendelijk verzocht plaats te maken voor Fernando Alonso. Om de pijn te verzachten wordt er 25 miljoen dollar bijgeschreven op zijn bankrekening.
De Fin neemt daarop een sabbatical van drie jaar waarin hij zich gaat uitleven in de Rallysport en een snuffelstage houdt bij Nascar.
In 2012 keert Räikkönen terug in de Formule 1, hij tekent een contract bij Lotus. Er volgen twee goede jaren bij het team. In 2012 finisht hij op één race na iedere race in de punten en hij weet zelfs in Abu Dhabi te winnen. In de eindrangschikking vinden we Kimi terug op de derde plaats. 2013 begint weer goed met een zege in Australië en nog drie tweede plaatsen in de vier volgende races.  Maar er zijn ook twee uitvalbeurten. De laatste twee races van het seizoen laat hij schieten vanwege een rugoperatie.
In 2014 is Kimi weer terug bij Ferrari. Maar voor het eerst sinds zijn debuut in de Formule 1 lukt het hem niet om dat seizoen op het podium te komen. Zijn teamgenoot Alonso kan daar ook slechts een tweede en derde plaats tegenover stellen. 
In 2015 heeft Kimi een nieuwe teamgenoot, Vettel. Ferrari lijkt zich enigszins te herstellen maar Mercedes blijft superieur. Kimi schikt zich ondertussen in zijn rol als tweede rijder. 

Seizoen 2017
Dit seizoen stond in het teken van de wederopstanding van Ferrari en daarmee de tweestrijd tussen Vettel en Hamilton. Kimi moest zich hierbij tevreden stellen met een rol als tweede rijder. Zijn taak was het om zoveel mogelijk punten op te rapen voor het team en waar mogelijk zijn kopman rugdekking geven. Bij Ferrari zullen ze wel tevreden zijn getuige het feit dat Kimi ook in 2018 voor de Scuderia zal rijden. Maar als men over een aantal jaar vraagt naar memorabele momenten van de Fin in dit seizoen dan zal men beslist twee gebeurtenissen aanhalen. Het huilend jongetje in Spanje en de sandwich in Singapore. Ze liggen nu nog zo vers in ieders geheugen dat een nadere verklaring niet nodig is. En als wij nu naar een derde moment vragen? De inhaalactie in de laatste bocht van Max in Austin?  

Prognose 2018
Zijn taak binnen het team is wel duidelijk. Hij moet zorgen dat Vettel voor hem rijdt en de rest achter hem. Na de mislukte coup van vorig seizoen zal Ferrari wederom een poging ondernemen om beide titels binnen te slepen. Kimi zal vanaf de opening in Australië tweede rijder zijn en verder moet hij zoveel mogelijk punten oprapen voor de constructeurstitel. De vraag is of de Fin daarvoor genoeg gemotiveerd is. Het is wel duidelijk dat dit zijn laatste jaar voor Ferrari zal worden en ze hebben hem altijd zeer rijkelijk betaald, zelfs als hij niet voor Ferrari reed, maar de Fin heeft toch wel de naam om het te laten schieten als er niets meer te winnen valt.
2018 zal een jaar worden waarin de krachtsverhoudingen tussen Mercedes, Red Bull en Ferrari zeer dicht bijeen zullen liggen. Wij kunnen ons eigenlijk niet voorstellen dat Kimi een heel seizoen blijft knokken voor ieder puntje. Wij vrezen dat hij meer in zijn spiegels zal moeten kijken dan dat hij zich in het veld vooruit kan werken. Hij heeft een hele grote carrière gehad en verdient een mooie afsluiting.   

Terug naar coureurs.