Carlos Sainz

Geboren: Madrid 01-09-1994

Aantal GP 60
Hoogste notering WK 9
Beste resultaat 4
Beste grid pos 5
118 punten
Debuut Australië 2015

200? – 2009 Karten
2010 Formule BMW Europa
2011 Formule 2.0 Europacup
2011 Formule 2.0 NEC Kampioen
2012 Formule 3 Brits/Europees/Euroseries
2013 GP3
2013 Formule Renault 3.5 (twee races)
2014 Formule Renault 3.5 Kampioen
2014 Young Driver Test voor Red Bull en Toro Rosso

2015-2017 Toro Rosso
2017-Heden Renault

Als je zo de aanloop van Sainz naar de Formule 1 in ogenschouw neemt dan begrijp je een beetje de aarzeling van Red Bull om Sainz in 2015 naast Max Verstappen te laten debuteren in de Toro Rosso. Sainz leek zich nooit echt te focussen op een enkele serie, in 2011 combineerde hij Renault 2.0 Eurocup met de NEC serie, een jaar later rijdt hij Formule 3 in de Britse, Europese en Euroseries en in 2013 combineert hij GP3 met Formule Renault 3.5. Hij behaalt dan ook geen opzienbarende resultaten. Pas in 2014 concentreert hij zich op een enkele serie en wordt prompt kampioen, hij verslaat Gasly met 35 punten voorsprong. En uitgerekend Gasly was ook een kanshebber op het stoeltje bij Toro Rosso. Dat en wellicht zijn goede testresultaten voor Red Bull zullen Marco en cs over de streep getrokken hebben.
Sainz en Verstappen vormen de jongste line up in de geschiedenis van de Formule 1 en hebben beide nul ervaring in de koningsklasse. Hoewel de verwachtingen bij de volgers nogal sceptisch waren wordt het een goed seizoen voor Toro Rosso. Voor Sainz wordt het een moeilijk seizoen, hij moet opboksen tegen een teamgenoot die alle aandacht voor zich opeist, zowel op als naast de baan. Op papier lijken de twee rijders gelijk op te gaan maar op de baan valt het verschil in rijstijl op. Waar Verstappen een meer vloeiende rijstijl heeft oogt de Spanjaard hoekig. In Rusland beleeft hij een megacrash tijdens de vrije trainingen, ondanks dat Sainz naar het ziekenhuis moet staat hij zondag gewoon aan de start. Ondertussen is de verstandhouding tussen de twee teamgenoten niet echt optimaal en in Singapore komt het tot een uitbarsting. Het team vraagt Verstappen om voor Sainz opzij te gaan. Het antwoord was een overduidelijk “NO”

In 2016 is Sainz na vier GP’s verlost van zijn teamgenoot. Verstappen promoveert naar Red Bull terwijl Kvyat de tegenovergestelde richting bewandelt. Sainz bloeit op, hij hoeft niet meer op de toppen van zijn tenen te lopen om zijn teamgenoot bij te houden en hij laat steeds betere resultaten zien. Ondanks dat het team met de zwakste motor van het veld rondrijdt blijft Sainz met de subtop meestrijden. In Monaco en Singapore waar het niet op motorvermogen aankomt laat Sainz zijn beste resultaten noteren, zesde in Monaco en vijfde in Singapore. Singapore zou ook zijn laatste race voor Toro Rosso betekenen. Hoewel Renault hem al voor 2018 had gestrikt besluit het om Sainz vervroegd bij het team te halen. In Amerika maakt hij zijn debuut voor het Franse team.

Prognose 2018.
Sainz begint in principe weer op nul bij Renault. In Hulkenberg treft hij een ervaren teamgenoot die met de regelmaat van de klok zijn rondjes draait. Geen absoluut topniveau maar een degelijke subtopper zo mag je de Duitser omschrijven. Wil Sainz de nummer 1 positie in het team afdwingen of wellicht promotie naar een absoluut topteam dan zal hij zijn teamgenoot dit seizoen moeten verslaan. Sainz zal niet alleen de strijd aan moeten gaan met zijn teamgenoot maar ook met de rijders van McLaren en Force India. Het zal interessant zijn om te zien hoe Sainz zich staande houdt tov Ocon en Vandoorne. Wil Sainz zijn ambities in stand houden dan zal hij zijn teamgenoot overtuigend moeten verslaan en in de eindstand bij de eerste tien eindigen.

Terug naar coureurs.