Esteban Ocon

Geboren: Evreux 17-09-1996

Aantal GP 29
Hoogste notering WK achtste
Beste resultaat vijfde
Beste gridpositie derde
Puntentotaal 87
Debuut België 2016

2006-2011 Karten
2010 Lotus junior program
2012-2013 Formule Renault 2.0
2014 Formule 3 Kampioen
2015 GP3 Kampioen
2015 Testrijder Force India en Mercedes.
2016 DTM
2016 Reserverijder Renault en debuut bij Manor tijdens GP België
2016 Manor
2017- Heden Force India

Samen met Max Verstappen, Charles Leclerc en Lando Norris behoort Esteban Ocon tot een nieuwe jonge generatie coureurs die in de nabije toekomst het gezicht van de Formule 1 zullen bepalen. Deze vier supertalenten zijn de opvolgers van Hamilton, Vettel en Alonso en zullen het komend decennium gaan strijden om de wereldtitel. Een mooie glimp van de strijd tussen Max en Esteban hebben wij in de Formule 3 mogen aanschouwen. Op de baan werd er op het scherpst van de snede gestreden en de twee jongelingen gaven elkaar dan ook geen duimbreed toe. Waar Max meer de racer vanuit het hart is is Ocon meer een racer met het hoofd. In de Formule 1 is er nog een eigenschap boven komen drijven bij de jonge Fransman, hij weet een auto aan de finish te brengen en is zeer constant in zijn rijden.
In 2016 vervangt Ocon voor de Belgische GP Haryanto bij Manor. Dat seizoen rijdt hij negen GP’s en weet ze allemaal uit te rijden. Vooral in de Braziliaanse GP maakt Ocon veel indruk. Het was de beroemde regenrace van Max waar terecht alle aandacht naar uit ging maar waar Ocon met de Manor ook een uitstekende race reed. Tot twee ronden voor het einde reed hij nog in de punten maar moest op een opdrogende baan uiteindelijk Alonso en Bottas nog voorbij laten gaan. Ocon was in de Manor terecht gekomen als reserverijder voor Renault. Renault op hun beurt hadden Ocon min of meer gehuurd van Mercedes waar hij nog steeds onder contract stond. Max kon zijn debuut maken in de Formule 1 omdat Red Bull een junior team heeft in de vorm van Toro Rosso. Het gebrek aan een junior team bij Mercedes heeft waarschijnlijk tot deze constructie geleid. In 2017 volgt Ocon Hulkenberg op bij Force India, durfde Renault de stap met Ocon nog niet aan om hem al bij Renault te laten debuteren of had Mercedes andere plannen?

Seizoen 2017.
In Sergio Perez treft Ocon een ervaren teamgenoot die samen met Force India stappen heeft gezet. De Mexicaan staat weer in de schijnwerpers en zijn prestaties voor het team worden alom bewonderd. Force India weet met bescheiden middelen mede dankzij Perez een plaats in de subtop te veroveren. Ocon moest in 2017 bewijzen dat hij meer dan slechts een talent is. Het eerste half jaar moet Ocon nog wennen aan het team en de wagen, maar in de tweede helft komt het omslagpunt. In de tweede seizoenshelft is Ocon zijn teamgenoot regelmatig de baas in de kwalificaties en weet hij ook steeds vaker voor hem de finish te passeren. Dat deze opmars niet zonder slag of stoot is gegaan zijn we diverse malen getuige van geweest. In Canada liet Perez zijn teamgenoot ondanks teamorders niet passeren, in Baku ramde Ocon Perez van de baan en in België duwde Perez Ocon bij een snelheid boven de 300 km/u bijna in de muur.
Het laat alleen maar zien dat Ocon zich niet laat afbluffen en dat hij van zich af weet te bijten. Ook laat hij zich door de onderlinge spanningen niet van de wijs brengen en blijft goede resultaten neerzetten. In 2017 weet hij slechts twee maal niet in de punten te finishen, in Monaco en in Brazilië waar hij door Grosjean van de baan wordt getikt en zijn eerste uitvalbeurt in zijn F1 carrière mag noteren.

Prognose 2018.
Wij verwachten dat Ocon steeds meer afstand van zijn teamgenoot zal nemen hoewel dit niet eenvoudig zal zijn. Maar wil Ocon bewijzen dat hij het supertalent is waar velen hem voor houden dan zal hij Perez duidelijk moeten verslaan, zo simpel is dat.                                       Omdat de teams in de subtop steeds meer in elkaar schuiven zal Ocon genoeg kansen krijgen om zich in de duels te bewijzen. Waarschijnlijk zal 2019 zijn schaduw al vooruit werpen en zal Ocon steeds nadrukkelijker in verband worden gebracht met Mercedes. Bottas zal de hete adem van de jonge Fransman in zijn nek voelen. Het wordt een belangrijk seizoen voor de jonge Fransman.

Terug naar coureurs.