Lance Stroll

Geboren: Montreal 29-10-1998
20 GP’s
12e in het WK
Beste resultaat 3e
Beste Startpositie 2e
40 punten
Debuut Australië 2017

2008-2013 Karten
2010 Opgenomen in de Ferrari Driver Acedemy
2014 Florida Winter Series
2014 Toyota Racing Series. (Nieuw Zeeland) Kampioen
2015-2016 Formule 3 Kampioen 2016
2016 Testrijder Williams

Formule 1
2017-Heden Williams

Als men het over Lance Stroll heeft dan wordt er altijd in een adem door vermeld dat zijn vader miljardair is en veel centjes over heeft voor de carrière van zijn zoon. Nu zijn er wel meer coureurs waarvan de vader vermogend is en die een behoorlijke zakcent aan de uit de hand gelopen hobby van hun zoon gespendeerd hebben. Denk maar aan de vaders van Max, Rosberg of Hamilton. En als er geen vader met een gevulde beurs was dan stond er wel een suikeroom op in de vorm van een multinational die je wel een aardige jongen vond of die de Formule 1 als ideaal middel zag om zichzelf of het bedrijf in de spotlights te zetten. Denk aan Carlos Slim of Michel Perridon van Trust.
Maar toegegeven, Pa Stroll gaat wel een stapje verder dan de gemiddelde vader of CEO. Maar hij heeft dan ook wat meer centen om stuk te slaan. In de aanloop naar zijn debuut heeft Lance met een oude Williams op diverse Europese circuits getest. Een testprogramma die qua kilometers overigens vergelijkbaar was met de voorbereiding van Jacques Villeneuve op diens debuut bij Williams. Maar toen was testen nog toegestaan en nu moest het uit eigen zak betaald worden. Je kunt zeggen dat kosten nog moeite werden gespaard om zoonlief een zo optimale aanloop naar de koningsklasse te geven. Maar de bullshit stops as the flag drops. Kon Lance Stroll de uitgegeven centen ook rechtvaardigen? Was hij Formule 1 waardig of had hij alleen een stoeltje vanwege zijn vaders poen?

Seizoen 2017.
De eerste zes GP’s waren niet eenvoudig voor Lance, met drie uitvalbeurten een elfde en laatste plaats werd er enkel gerefereerd aan het kapitaal dat hem het stoeltje heeft gekost, hij was slechts een pay driver die zijn stoeltje had gekocht. Stroll vroeg om geduld en wees op zijn resultaten in het verleden, hij was immers kampioen in de Formule 3 geworden? Dat zijn pa het team had opgekocht en voor de beste monteurs had gezorgd vertelde hij er maar niet bij, dat deed de pers dan weer.
In Montreal kwam zijn eerste punt en de knotsgekke race in Baku leverde hem zelfs een podium op. Kritiek verstomd? Nou nee, er werd nu geschreven over een geheime test op de baan van Austin voorafgaand aan de GP van Canada. Betaald van pa zijn centen uiteraard. Bij Stroll bleef het over de centen gaan, niet over zijn prestaties. Maar die prestaties op de baan waren dan ook niet voldoende om de kritieken te doen verstommen. Hij heeft Massa nooit kunnen bedreigen op de baan, niet in de kwalificaties en niet tijdens het racen. Hij heeft niet de leercurve laten zien die andere talenten als Max en Ocon wel hebben laten zien, gedurende het seizoen je teamgenoot steeds dichter naderen en hem uiteindelijk voorbij streven.

Prognose 2018.
Met Sirotkin krijgt Stroll een rookie naast zich, terwijl hij zelf slechts een seizoen ervaring heeft. In 2015 ging Toro Rosso het seizoen in met twee rookies, Sainz en Verstappen en dat pakte niet echt verkeerd uit voor het team. Maar Stroll en Sirotkin zijn toch van een ander kaliber dan het Toro Rosso duo uit 2016.
Stroll zal nu meer verantwoordelijkheid in het team op zijn schouders moeten nemen. Naast deze extra druk is er ook nog de druk om zich te bewijzen. Hij heeft herhaaldelijk gewezen naar zijn tweede jaar in de Formule drie waar alles een stuk beter ging dan in zijn eerste jaar. Nu ook claimt hij dat het een stuk beter zal gaan omdat hij meer gewend is aan de tracks en aan de banden.

Wij van de F1-Quiz hebben zo onze twijfels. Hij heeft ons niet overtuigd in zijn debuutjaar, hoewel zijn starts af en toe wel van lef en inzicht getuigen, maar we willen hem nog wat krediet geven. Eenvoudig zal het niet worden voor de jonge Canadees, maar het zijn vaak in de moeilijke omstandigheden waar het echte talent komt bovendrijven.

Terug naar coureurs.