Charles Leclerc

Geboren: Monte Carlo 16-10-1997

Grand Prix: 21
Hoogste notering in het WK: 13e (2018)
Hoogste finish: 6e
Hoogste startpositie: 7e
Puntentotaal: 39

Debuut: Australië 2018

Zijn opdracht voor het vorige seizoen was duidelijk; versla je teamgenoot en versla hem met overmacht. Niet op de Wehrlein manier met enkele uitschieters maar met meer overmacht en met prestaties die in de paddock opvallen. Zorg dat je gezien wordt. En hierin slaagde de jonge Monegask met vlag en wimpel. Hij was zijn teamgenoot Marcus Ericsson in de kwalificaties liefst 17 maal te snel af. Ach, iedereen die de Formule 1 een beetje volgt heeft gezien hoe goed Leclerc in de Sauber was. Toch was zijn overgang naar Ferrari niet helemaal appeltje eitje. Er was een kleine paleisrevolutie nodig om de Monegask in het scharlaken rood van de Scuderia te hijsen. Want Maranello heeft nu eenmaal niet de traditie om jonge talenten in hun wagen te zetten.

Kort door de bocht, Vettel heeft gefaald in zijn campagne richting wereldtitel. Binnen Ferrari ontstaat een strijd tussen twee kampen, zij die op de huidige voet door willen gaan en zij die een andere weg willen inslaan en jong talent een kans willen geven. Arrivabene en Kimi Raikkonen behoorden tot kamp Vettel. Charles Leclerc is het jonge talent dat de kans moet krijgen. U begrijpt al welk kamp gewonnen heeft. Maar is de strijd daarmee voorbij? Nee natuurlijk niet. Resultaten bepalen welk kamp uiteindelijk gelijk heeft. Mocht Vettel van begin af aan gehakt maken van de jonge Charles dan staat de Monegask een moeizaam jaar te wachten. Andersom, mocht Leclerc de Duitser door de gehaktmolen halen dan zijn de rapen gaar voor Vettel. Maar helaas zal het allemaal niet zo eenvoudig gaan. Vooral niet bij een wespennest als Ferrari. Waar de emoties vaker de bovenhand hebben en beslissingen nog meer onnavolgbaar zijn dan die van een zekere Amerikaanse president.

Leclerc zal in dit theater zijn hoofd koel moeten houden. Nu is hij als geboren Monegask wel wat theater gewend maar er zal altijd wel een kantelmoment komen in zijn loopbaan. Voor Max was Monaco zo’n moment. Als je het seizoen 2018 van Max overziet dan kun je precies aanduiden waar bij hem de knop omging. Leclerc zal ongetwijfeld ook tegen zo’n moment aanlopen. Het is dan niet alleen de vraag hoe hij het oppikt maar ook hoe het team ermee omgaat. Blijven zij Leclerc steunen of laten ze hem vallen. Red Bull bewaarde wel het vertrouwen maar gaf ook duidelijk aan dat de ondergrens bereikt was. Het is maar de vraag of Ferrari Leclerc de tijd en ruimte zal geven om fouten te maken. En het is natuurlijk afwachten hoe Leclerc met de druk om zal gaan. Volgens van Amersfoort zit er wel een goede kop op die jongen. Misschien is Charles Leclerc wel de Frenkie de Jong van het racen. Net als de Ajacied maakt hij een promotie van een Europese staartteam naar de absolute top waar hij door sommigen als de verlosser wordt gezien. Hmm, als Hamilton en Vettel dan Messi en Ronaldo zijn, wie is Max dan? Een jonge Zlatan?

In ieder geval wordt 2019 een interessant seizoen om te zien hoe Leclerc zich staande houdt ten opzichte van Vettel, of afhankelijk aan wiens kant je staat, hoe Vettel zich staande houdt naast Leclerc. En hoe lang het duurt eer het theater bij Ferrari weer losbarst.

Terug naar coureurs.