Pierre Gasly

Geboren: Rouen 7-2-1996

Aantal Grand Prix: 26
Hoogste notering WK: 15e (2018)
Hoogste finish: 4e
Hoogste startpositie: 5e
Puntentotaal: 23
Debuut Maleisië 2017

2006-2010 Karten
2011 French Formula 4
2012-2013 Formule Renault 2.0, Kampioen 2013
2014 Formule Renault 3.5
2015-2016 GP2, Kampioen 2016
2017 Super Formula Japan

Formule 1
2017 Debuut Toro Rosso in Maleisië.

En ineens was Daniel Ricciardo verdwenen. De goedlachse man uit Perth die toch een beetje de harten van de Nederlandse fans had gestolen en als grote broer van Max werd geadopteerd koos eieren voor zijn geld en legde zijn race-lot in de handen van die onbetrouwbare motorbouwers uit Frankrijk. En wij kregen er de olijk kijkende Pierre Gasly voor terug. Een Fransman… Laat u niet in de maling nemen door zijn masker van olijkheid. Er bestaan sinds Napoleon Bonaparte geen sympathieke Fransozen meer, en zijn reputatie was al een beetje twijfelachtig.

Maar misschien valt het met Pierre wel mee, Max kan goed met hem opschieten en Gasly is geboren in Rouen een streek waar nog altijd de benzinedampen hangen en het asfalt nog sporen vertoont van verbrand rubber. In de jaren ’50 en ’60 werden er op het bloedsnelle stratencircuit Rouen Les Essarts in totaal 5 GP’s verreden totdat Jo Schlesser er in 1968 op een gruwelijke manier om het leven kwam in een Honda die nooit de baan op had mogen gaan. Heroïek en tragiek, het is een dunne scheidslijn.

Pierre Gasly is een van de laatste exponenten uit de opgedroogde Red Bull opleiding. In 2014 werd hij lid van de Red Bull familie. In 2015 werd hij achter Sainz tweede in de Formule Renault 3.5 en schoof hij door naar de GP2 terwijl Sainz en Verstappen bij Toro Rosso aan de slag konden. Een bittere pil voor de ambitieuze Fransman maar hij beet op zijn tong en zweeg. In 2016 wint hij met overmacht de GP2 en hij ziet Kvyat worstelen bij Red Bull. Nu zwijgt hij niet en spreekt zijn ambitie uit. Hij hoort in de Formule 1 niet die gekke torpedo uit Rusland. Marko is not amused en verbant Gasly naar het verre oosten, hij mag in Japan de super Formula rijden. De jonge Fransman blijft ook in Japan doorgaan met winnen terwijl Kvyat maar blijft schutteren. Gedurende het seizoen 2017 wordt wel duidelijk dat het Kvyat aan motivatie ontbreekt en Sainz zit het nog steeds niet lekker dat Max naar Red Bull is verdwenen en dat hij nog bij Toro Rosso zit. Renault wil de Spanjaard wel overnemen en terwijl de overgang op een haar na rond is spreekt Gasly wederom voor zijn beurt. Hij zou in Maleisië Kvyat vervangen. Het kost Sainz bijna zijn overgang naar Renault want als Marko Gasly hierom uit de Toro Rosso zou weren dan had hij enkel Hartley voor 2018. Pierre debuteert in Maleisië maar hij zal waarschijnlijk een flinke uitbrander van Marko hebben gekregen.

Pierre weet wel hoe laat het is.

Misschien dat Marko daarom de jonge Fransman al vanaf het begin van dit seizoen naar het tweede plan verwijst. Alles bij Red Bull staat nu in het teken van Max en de rol van Gasly is duidelijk, hij zal in dienst van Max moeten rijden. Ricciardo begreep dit aan het eind van vorig seizoen en verkaste naar Renault. Gasly zal het ook wel duidelijk zijn gemaakt, zijn rol is olijk kijken, voor Max opzijgaan en vooral heel goed op zijn woorden letten.

Terug naar coureurs.