A: What the hell do you think you were doing?
B: I was racing!
A: You were racing? Do you know the rule that you’re supposed to let the leaders
come by when you’re a back marker?
….
A: I HAPPENED TO BE THE F***ING LEADER!
….
B: But I’m racing! I’m racing! You just happened to…
A: You’re not racing! You’re driving like a f***ing idiot. You’re not a racing driver, you’re a f***ing idiot!

Nee dit is niet de woordenwisseling tussen Ocon en Max waarbij Max wat duwtjes uitdeelde, dit is een klein gedeelte van de woordenwisseling tussen Senna en Irvine in Suzuka 1993 nadat de laatste Senna hinderlijk in de weg had gereden zonder hem overigens te raken. Ook Senna werd na de discussie handtastelijk, hij deelde een rake klap uit aan de Ier. Dat kwam hem overigens te staan op twee wedstrijden voorwaardelijk. Waarschijnlijk kende men destijds het fenomeen taakstraf nog niet, Senna die met een oranje hesje om grindbakken aanharkt ziet u het al voor u?

Wat blijft het toch verschrikkelijk zonde dat Ocon volgend jaar niet in de Mercedes zit. Net als Max is Ocon een winnaar, was het de Nederlander geweest die de leider van de baan tikte dan hadden we ook allemaal geroepen dat het een domme actie was maar dat het wel aantoonde dat Max “Is a fighter in every inch of the way”, net als zijn vader was. Max en Ocon lagen al in de kartjes regelmatig met elkaar overhoop, iets wat in de Formule 3 vrolijk werd voortgezet. Hier werd op het scherpst van de snede strijd geleverd en veroorzaakte regelmatig hartverzakkingen aan zowel Franse als Nederlandse zijde. De twee lijken min of meer tot elkaar veroordeeld en kunnen de tijden van Senna vs. Prost weer doen herleven.
Helaas zullen we tot 2020 moeten wachten maar misschien is dat ook niet verkeerd omdat de Honda motor wellicht toch een jaartje moet acclimatiseren in de Red Bull en Charles Leclerc kan nog een jaartje wennen bij Ferrari. Nu kunnen we na volgend seizoen uitkijken naar een titelgevecht tussen drie gelijkwaardige coureurs in gelijkwaardige bolides. Met jongens als Russell en Norris in de wachtkamer om de boel scherp te houden.

Brazilië liet eens te meer zien hoe goed Max kan zijn als hij een wagen heeft waarmee hij het gevecht met Ferrari en Mercedes aan kan gaan. Op een circuit waarvan op voorhand werd aangenomen dat de Red Bull kracht te kort zou komen veegde Max in de eerste helft van de race met iedereen de vloer aan. Raikkonen en Vettel werden met overtuiging weggezet, Bottas toonde maar weer eens aan dat hij het echt niet heeft en terwijl wij ons handenwrijvend verheugden op het duel tussen Max en Lewis was het al na een bocht gedaan. Met een kordate actie stak Max Lewis voorbij om langzaam uit te lopen. Totdat Ocon het nodig vond om zichzelf te unlappen.
Na de race waren er natuurlijk weer de samenzweringstheorieën, had Toto Wolff misschien aan Ocon opdracht gegeven om Max in de weg te rijden? In Monaco had hij tenslotte aan Ocon gevraagd om Hamilton door te laten, iets wat de Fransman dan ook braaf deed. Persoonlijk geloof ik niet in deze theorie want wat had Mercedes hierbij te winnen? De constructeurstitel kon ze niet meer ontgaan en Wolff is niet alleen stiekem een beetje fan van Max maar is ook te veel liefhebber om op deze middelen terug te grijpen.

Schumacher die Coulthard te lijf wil gaan, Piquet die met Salazar op de vuist gaat en Senna die Irvine een beuk verkoopt. En nu Max die Ocon een paar duwtjes geeft, je kunt je in minder gezelschap bevinden. Denkt u dat pak hem beet Bottas het ooit in zijn hoofd zal halen om Max terecht te wijzen? Ik denk het niet want Bottas weet zijn plaats en als hij hem even vergeten is dan wordt hem die plek wel gewezen door iemand die hoger op de apenrots zit. Max heeft voor nu Ocon op zijn plaats gezet maar deze saga is nog niet over en wordt ongetwijfeld in 2020 voortgezet.

De volledige woordenwisseling tussen Senna en Irvine kunt u hier nalezen.