En zo staan we aan de vooravond van een nieuw Formule 1 seizoen waarvan we grote verwachtingen hebben. Zou Mercedes dan eindelijk verslagen worden? Wie het weet mag het zeggen maar de vooruitzichten zijn gunstig: de Ferrari’s waren bloedsnel in Barcelona, Red Bull ook en de Mercedessen hadden zo hun eigen probleempjes.

Maar in de jaren ’80 sprak Ron Dennis al over de winnaars van het winterseizoen als Ferrari tijdens de testsessies hoge ogen had gegooid. “Now McLaren is going for the summer season” en vervolgens stonden de toen nog rood-witte bolides op de eerste rij aan de start van de eerste race, voor de Ferrari’s en de rest.

De wet van 1989: McLaren vooraan

Maar dat was toen en wie weet is het nu wel anders. Wat zeker anders is is dat Mercedes en Red Bull teams zijn geworden met een duidelijke nummer 1 en nummer 2 en is Ferrari juist een fight pit geworden. Voorheen was dat altijd precies omgekeerd en dat kan bij Ferrari heel leuk worden.

Vanochtend kwam helaas ook het vreselijke bericht binnen dat Charlie Whiting is overleden. De wedstrijdleiding zal er dus ook anders uitzien.

Met Whiting verdwijnt ook een belangrijke luitenant van Bernie Ecclestone uit de Formule 1. Whiting werkte ooit bij Brabham toen dat nog in bezit was van Ecclestone. Hij deed dat samen met Herbie Blash en Gordon Murray en won wereldkampioenschappen met Nelson Piquet.

Charlie Whiting (l) anno 1986

Toen Ecclestone de zaak verkocht bleven Blash en Whiting niet hangen bij Brabham maar gingen mee met de grote baas die ze belangrijke posten bij de FIA bezorgde…

Meer dingen veranderd? Uiteraard is flink de mixer gezet in het rijdersveld maar daarover is al elders over gesproken.

Als ik mijn eigen verwachtingen moet uitspreken moet ik zeggen dat Ferrari eerst Hamilton en Mercedes zal moeten verslaan alvorens over winnen te kunnen denken. De Brits-Duitse combinatie is perfect in het volledig benutten van de ter beschikking gestelde capaciteiten, iets wat bij de Duits Italiaanse combinatie wel anders is. Het is wat dat betreft een beetje dezelfde situatie als met het Ron Dennis-McLaren team van eind jaren ’80. De wagens die het team bouwde waren niet perfect maar het team, en zeker de rijders, wisten de capaciteiten van de wagens volledig te benutten en versloegen zo de teams die wellicht nog betere wagens hadden gebouwd. “McLaren versla je echt niet op organisatie, je moet gewoon een veel betere wagen bouwen” bromde Patrick Head aan het begin van het seizoen van 1992. Het eerste seizoen in 4 jaar dat McLaren geen enkele titel zou binnenhalen. Niettemin wisten ze nog altijd 5 races te winnen terwijl de wagen vaak 2 seconden  per ronde moest toegeven op de Williams.

Nu is Mercedes het team dat, hoe moeilijk ze het misschien ook hebben, eerst verslagen moet  worden. Na de eerste trainingen weten we wellicht meer.

Afgelopen weekeinde keek ik met veel belangstelling naar de eerste ronde van het Indycar kampioenschap. En ook daar bleek er een wetmatigheid te zijn: vier de overwinning niet voordat Team Penske naar huis is.

In de testsessies en in de trainingen leek het er totaal niet op dat Penske in vorm was. Maar na het weekeinde was het anders: Pole voor Power, overwinning voor Newgarden en de rest die zich achter de oren zat te krabben. “wat is hier misgegaan?”.

de wet van Indycar, eerst Penske verslaan, dan pas winnen

Komende week niet alleen de Australische Grand Prix maar ook de 12 uur van Sebring voor IMSA en als bonus op vrijdagavond de 1000 mijl van Sebring in het kader van de WEC. Brendon Hartley is terug in de WEC en zal ook de 12 uur rijden, net als Renger van der Zande. In feite trainen zij al voor de 24 uur van Le Mans op deze manier. Er zit alleen een onderbreking van een uur of 10 tussen.

Verder is er nog niet veel te melden. Ik wens u een mooie start van het seizoen…