LENGTE CIRCUIT: 5.513 km
RONDERECORD: 1:36.169 C. Leclerc (2019)
POLE 2023: 1:34.723 Charles Leclerc
SNELSTE RACERONDE 2023: 1:38.139 Yuki Tsunoda
TOP 3 RACE 2023:  1 Verstappen 2 Norris 3 Sainz jr.

De Grand Prix van de Verenigde Staten heeft de geschiedenis van een zwerver die geregeld een nieuwe slaapplek vindt maar soms ook een tijdje dakloos is. Dit jaar viert de Grand Prix zijn 10 jarig jubileum op Circuit of the America’s en daarmee is die locatie op Watkins Glen na het circuit waar de Amerikaanse Grand Prix het vaakst is gehouden. Watkins Glen kwam tot 20 edities, Long Beach en het Indy Grand Prix Circuit kwamen tot 8 uitgaven. Zeven maal zat de Formule 1 in Detroit, 3 maal in Phoenix, 2 maal in Las Vegas en 1 maal in respectievelijk Sebring, Riverside en Dallas. De Indy 500 was wel 11 maal het toneel voor de Amerikaanse ronde van het WK maar dat is een evenement op zichzelf.

Het kan dus zo maar zijn dat we over een jaar of 10 COTA als een vaste locatie voor de Grand Prix van de Verenigde Staten kunnen aanwijzen. En dat lag niet zo in de lijn der verwachtingen. Want tegenwoordig steunt een Grand Prix hevig op publiek geld en als ze iets niet hebben in de Verenigde Staten, en Texas in het bijzonder, is dat publiek geld.

Of was dat zo? COTA kon de eerste jaren rekenen op geld van de staat om de begroting sluitend te krijgen. In 2015 werd daar opeens de schaar ingezet door de subsidie te halveren maar de organisatie kreeg de begroting toch rond.En blijkbaar deden ze iets heel goed want sindsdien is het evenement gegroeid. En dat ondanks de komst van de Mexicaanse Grand Prix waardoor de Mexicanen in minder grote getalen kwamen kijken.

Er kan worden gewezen op het feit dat de Grand Prix in Austin wordt gehouden. Austin is een, naar Amerikaanse maatstaven, gezellige stad met veel muziekfestivals en een rijk studentenleven. De Grand Prix ziet er vaak ook wel uit als een muziekfestival en daar wordt graag mee uitgepakt maar het is twijfelachtig of dat de reden is voor de populariteit. Aan de andere kant is een festival-achtig evenement, voor elk-wat-wils natuurlijk geweldig als je met de hele familie wil gaan.

Of zou het toch gaan om het product op de baan?

Waarschijnlijk heeft dat ook wel invloed want de races zijn de laatste jaren goed. Het circuit leent zich daar wel voor want het is een rollercoaster van zich snel afwisselende bochten, of eigenlijk beter slingers genaamd, of esses zoals de Engels sprekende commentatoren het zouden noemen.

De esses worden bruut afgebroken met een hairpin gevolgd door een lang recht stuk. Aan het eind van dat rechte stuk kan men uitrempogingen doen. En als die succesvol zijn kan er voorsprong gebouwd worden door een bochtencyclus die bij elke ronding weer wat sneller wordt om uiteindelijk weer op het rechte stuk aan te komen en te beginnen aan de klim naar de eerste bocht van de esses.

Je moet dus goed zijn in bochtige delen en tussendoor 2 rechte stukken overleven, het genoemde lange rechte stuk en het exemplaar bij start-finish. Met een set-up gericht op zo veel mogelijk rechte lijn snelheid zal je het hier niet redden.

Het zijn dan ook alleen de besten die het hier redden. Bewijs daarvoor: slechts éénmaal won hier niet een wereldkampioen of iemand die dat ging worden. Bottas won in 2019 maar verder zijn de overwinningen een prooi geworden voor Hamilton, Vettel, Raikkonen en Verstappen. Maar dat kan natuurlijk ook te maken hebben met het feit dat tegenwoordig de overwinningen vaak worden verdeeld door de toppers en dat er weinig ruimte is voor verrassingen.

COTA is blijkbaar geen baan voor verrassingen, hoe leuk de races er ook kunnen zijn en hoe groot het festival er ook kan zijn…..

Terug naar circuits