Zandvoort, Assen, Heerlen…

Heeft u hem al getekend, die petitie van van Gameren? Wel doen hoor, want als u niet tekent dan bent u natuurlijk geen echte F1 fan. Het is wel een beetje een open deur intrappen, want die Nederlandse GP komt er heus wel, ook zonder de petitie van onze nerd die nog steeds geen petje fatsoenlijk op zijn hoofd kan zetten. Het is alleen nog maar de vraag waar hij komt, Assen of Zandvoort. Assen heeft nu het momentum en maakt er gretig gebruik van. Sainz en hoe heet die andere grote bijna F1 ster ook alweer, verkondigden braaf enthousiast wat voor geweldig circuit Assen wel niet is. Volgende keer rijden ze een demonstratie in de straten van Beiroet en zijn daar razend enthousiast over de potentie en de mogelijkheden, men weet nu eenmaal wat de fan graag wil horen.

Terug naar Assen het circuit dat naar eigen zeggen op poleposition staat als het gaat om het binnenhalen van de Dutch GP. Assen heeft slechts één klein minpuntje waar je gek genoeg bijna niemand over hoort; je kunt er op vier wielen met geen mogelijkheid inhalen. Vraag het maar aan Robert Doornbos die in 2007 met de Champcar in Assen niet verder kwam dan een dertiende plaats. De race werd door Justin Wilson gewonnen en had een nogal rommelig verloop met drie maal een neutralisatie. Champcar had een meerjarig contract getekend met Assen maar na 2007 zijn ze er nooit meer teruggekeerd.
Zandvoort heeft zijn traditie, in de dagen dat daar de Dutch GP werd verreden was het door Hugenholtz ontworpen circuit zeer geliefd bij de rijders. Dat het destijds in de jaren zestig losbandige Amsterdam op een steenworp afstand lag zal daar ook wel een beetje debet aan geweest zijn. Maar Zandvoort is naar de huidige Formule 1 standaard verouderd, er moet behoorlijk wat vertimmerd worden aan het pitcomplex en er lopen nogal wat groene gekkies rond in de duinen die het liefst het hele circuit zien verdwijnen. Maar het lijkt erop dat er wel een breed draagvlak is bij politiek en bevolking om de GP naar Zandvoort te halen zodat de groene rakkers zichzelf eenzaam roepend in de duinen dreigen terug te vinden. Overigens is inhalen in Zandvoort ook geen pretje. Als die GP in Nederland komt laat het dan maar komen als de kans op regen het grootst is, in het voorjaar dus.

Maar deze hele discussie over de Dutch GP had helemaal niet nodig hoeven te zijn als destijds in 1935 de eerste Nederlandse GP van start was gegaan. Het heeft echt een haar gescheeld of de eerste officiële Grote Prijs van Nederland was in Heerlen verreden. Toen in december 1934 de kalender voor 1935 werd bekend gemaakt stond hij daar nog tussen, op 15 september 1935 na de Italiaanse GP en voor de Spaanse, de Dutch GP te Heerlen. Men had er 350 hectare grond voor gereserveerd. (Ter vergelijking: twee jaar geleden wilde men in Almere een circuit bouwen op 150 hectare)
De eerste palen waren rondom Heerlen al uitgezet, het budget was rond en niets stond aanvankelijk deze Nederlandse autosportprimeur in de weg. Totdat de organisatie van de Grand Prix races de veiligheid van coureurs en toeschouwers wilde verbeteren door de minimale breedte van de track te vergroten van 8 naar 12 meter. Het budget van Heerlen was voorzien op een track van 8 meter breed dus er moest extra geld bij. Ondanks dat het werk garandeerde in een regio die zwaar onder de werkloosheid had te lijden weigerde Den Haag om extra geld voor te schieten. Dat de race al officieel op de kalender stond kon de heren in Den Haag ook niet vermurwen. Heerlen moest zijn kandidatuur terugtrekken vanwege onvoldoende aanvullende steun uit Den Haag. Opvallend genoeg stelde Den Haag zich na de terugtrekking van Heerlen onmiddellijk kandidaat om een GP door de straten van de Hofstad te organiseren. Ook toen zaten er al schurken in Den Haag.

Hoe het circuit er had uitgezien is slechts gissen. Voorzover mij bekend is er geen lay out van de track bewaard gebleven. Maar nu ben ik toevallig in die buurt opgegroeid en ken ik de omgeving van de Brunssummerheide tamelijk goed. Ik heb menig uurtje op de hei rondgezworven, gezwommen in de Roode beek, als voorbereiding op het nieuwe voetbalseizoen tijdens de duurlopen de nodige zweetdruppels achtergelaten en in mijn vrije tijd op fiets en motor de plaatselijke vegetatie platgereden. Ik wil u bij deze dan ook uitnodigen voor een rondje over de Oranje-Nassauring tegenwoordig Parkstadring geheten, het circuit van Heerlen.

Zoals Burcht Nürburg over de gelijknamige ring uitkijkt torent de Oranje Nassau 4 kolenmijn boven het circuit uit. Start/Finish en het eerste lange rechte stuk voert ons richting zwembad de hitjesvijver, Losse baden 10 ct, maandkaarten fl.1.50. Net als in Monaco een passage langs een zwembad, hier gaan wij scherp naar rechts in de richting van Staatsmijn Hendrik. Voor de Hendrik gaat het weer naar rechts in de richting van de Roode Beek. Net als Eau Rouge heeft de Roode Beek haar naam te danken aan het hoge ijzergehalte. In de zomer werd hier door half Heerlen gezwommen, het was er heerlijk toeven mede omdat het stroompje door zand werd omzoomd. We halen onze voeten uit het water en draaien naar links richting de zeven heuveltjes, een geliefd parcours bij de duurlopen. De zeven heuveltjes volgen kort na elkaar en staan garant voor de nodige wielen die even los van de grond komen. Na de zeven heuveltjes draaien we weer naar rechts en komen op een lang snel stuk over geaccidenteerd terrein. We draaien weer naar rechts en duiken naar beneden naar het diepste punt van het circuit. Dan een scherpe bocht naar rechts en we staan voor de Heksenberg, een korte steile klim die ons in twee etappes naar het hoogste punt brengt, we overbruggen 50 meter hoogteverschil in 300 meter. Na deze korte pittige klim gaat het in een lange snelle linkse bocht omlaag om met een scherpe rechtse bocht op het rechte stuk richting start/finish aan te komen.

Het heeft niet zo mogen zijn. Geen brullende motoren door de Brunssummerhei, maar slechts recreanten die van de stilte genieten, dwarsgestreepte salamanders die beschermd worden en dassen die hun burchten onbezorgd kunnen bouwen. Als dat circuit er wél was gekomen dan had ik in mijn jeugd niet op de hei kunnen rondstreupen, er geen hutten kunnen bouwen of kunnen zwemmen in de Roode Beek.
Maar we hadden dan nu ook niet die discussie gehad over waar de Nederlandse GP moet komen, want die was dan nooit weggeweest. Die zou dan, sinds 1935, in Heerlen verreden zijn.

De realiteit leert echter dat we voor de Nederlandse GP de grens over moeten naar Spa waar de tribunes ongetwijfeld oranje zullen kleuren. Het enige dat Heerlen en omstreken van deze GP zal meekrijgen is de schier oneindige stoet van wagens bestuurd door mannen van middelbare leeftijd, gehesen in Red Bull shirtjes, de wagen volgestopt met oranje prullaria en uitgedost met vrolijk wapperende Max vlaggetjes. Vanaf Maastricht wordt het achteraan aansluiten in de vrolijke oranje file waarvan op twitter en Facebook uitgebreid live verslag van wordt gemaakt. Het zal in Spa een ware oranje invasie worden en daarmee wordt het belang van een Nederlandse GP alleen maar bevestigd. En daarvoor hoeft u geen petitie te ondertekenen.