Vandaag moest ik ineens heel dringend plassen. Ik reed op de autoweg en terwijl de druk op mijn blaas langzaam werd opgevoerd zag ik uiteindelijk het bevrijdend ANWB bord staan dat mij erop attent maakte dat de verlossing nabij was. Ik drukte het gaspedaal nog iets dieper in en ondanks dat ik nu een snelheid had bereikt die de overheid de nodige pecunia zou opleveren kreeg ik signalen van mijn blaas dat het wel een tandje sneller mocht anders zou het een natte broek opleveren. Aan de horizon gloorde uiteindelijk een gele schelp en ik gooide nog wat tientjes op mijn virtuele boete. Het gebrul van de motor overstemde inmiddels de muziek, mijn blaas stond op knappen en mijn wagentje leek niet vooruit te branden.

Zo voelen voor mij de laatste dagen voordat eindelijk het nieuwe Formule 1 seizoen van start gaat. Na een lange donkere winter met eindeloze zoektochten naar Formule 1 nieuws op het internet afgewisseld met oude YouTube beelden van Max in de regen, Max buitenom, Max en Ocon, Max op vakantie, Max in de karts, Max met Jos, Max zonder Jos, Max met Olav en Max met die kale van Ziggo snakte ik wel naar verse beelden. En zo bracht februari Max in de Red Bull, Max met Olav, Max met de Honda, Max met Jack, Max op de medium banden, Max in de box en Max zonder Red Bull want die stomme Gasly was er mee gecrasht. Maar wat die testdagen in Barcelona ook brachten was het vooruitzicht op een machtig mooi seizoen. 

Max met Frenkie en Matthijs was er ook nog

Ferrari lijkt er het beste voor te staan, vriend en vooral vijand schuiven het Italiaans team nadrukkelijk in de favorietenrol. Gezien hun prestaties in Barcelona niet onterecht. Niet vanwege de tijden die men liet noteren, hoewel deze tamelijk achteloos uit de mouw geschud werden, nee het feit dat de wagen vers uit de verpakking meteen snel was. Dat is een teken dat de techneuten in Maranello de zaken goed voor elkaar hebben. Kleine smet op het gele schild van de Scuderia zijn de elektronische problemen in de tweede testweek. Maar dat zal in Melbourne wel opgelost zijn. Dus Vettel wordt even wereldkampioen?
Nou nee, Vettel heeft dit seizoen een nieuw teamgenootje in de persoon van Charles Leclerc en dat is er eentje die je qua talent rustig met Max kunt vergelijken. Hij is misschien wat introverter dan onze landgenoot maar zijn daden op de baan spreken voor zich. En Leclerc zou wel eens Vettel een déja-vu kunnen bezorgen. In een nog niet zo heel grijs verleden, toen Vettel de wereldtitels voor Red Bull aaneenreeg, kreeg hij ook een nieuwe teamgenoot; Daniel Ricciardo. En in zijn debuutjaar voor Red Bull gaf Ricciardo de viervoudig wereldkampioen praktisch rijles. Vettel had niets in te brengen tegen de man uit Perth. En dit seizoen is Leclerc zeker in staat om Vettel het vuur na aan de schenen te leggen, de vraag is alleen of Ferrari dit toelaat. Red Bull gaf beide rijders vrij baan. In Italië denken ze daar anders over en zijn ze niet te beroerd om al vroeg in het seizoen teamorders uit te vaardigen om de rust in de tent te bewaren. Niet geheel onverstandig omdat Vettel onder druk rare dingen doet.

Wordt het dan de zesde voor Lewis? Zes wereldtitels, dan komen die zeven van Schumacher wel heel erg dichtbij. Maar de Mercedes van dit seizoen gedraagt zich anders dan die van afgelopen jaar. De wagen van 2018 paste Hamilton als een zijden handschoen, het schijnt dat de nieuwe wagen meer als een werkhandschoen aanvoelt die een hele winter, met de klei van het najaar in de naden, in het schuurtje heeft gelegen. Maar het blijft natuurlijk Hamilton en het blijft Mercedes, waar een paar honderd mensen dag en nacht aan het werk zijn om deze problemen op te lossen.

Seb, Lewis of Max? Wie van de drie?

Waar iedereen natuurlijk op hoopt is een titelgevecht tussen Hamilton, Vettel en Max. Maar is dat wel realistisch? Wij kennen allemaal de problemen die Honda heeft gehad sinds ze weer de koningsklasse zijn ingestapt. Het is natuurlijk geen GP2 engine meer, maar of ze nu daadwerkelijk het gat met Ferrari en Mercedes hebben gedicht en sneller zijn dan Renault zoals Helmut Marko ons wil doen geloven? Barcelona gaf daarover geen uitsluitsel, de motor oogde betrouwbaar maar imponeerde niet met écht snelle tijden, maar daar was Red Bull dan ook niet naar op zoek. Volgens Max hebben ze zelfs de zogenaamde party mode niet getest want dat was niet nodig. Bluft hij hier of zijn ze echt zo zeker van hun zaak? Melbourne zal het leren.

Mocht Max in staat zijn om zich iedere race te mengen in het gevecht om de pole positie dan gaan we een mooi seizoen tegemoet met drie honden die vechten om een been. Maar staat zijn stamtafel weer structureel op die derde startrij dan mogen we slechts hopen op een incidenteel succes.

Achter de traditionele top drie teams zit er ook volop beweging. Renault dat nu werk gaat maken van zijn ambities en met Ricciardo op de lange termijn een belangrijke troefkaart in handen heeft. Het Franse team is verlost van Red Bull en kan zich nu volledig op hun eigen prestaties focussen. Alleen moet hun teamchef Cyril Abiteboul nu eens stoppen met het bashen van Red Bull, het kost energie en leidt enkel af. Met het duo Ricciardo Hulkenberg heeft Renault misschien wel -na Ferrari- het sterkste duo op de grid en dat maakt hen tot de voornaamste uitdagers van de top drie.

Maar dan moet Renault eerst afrekenen met het team van Haas. De Amerikanen varen wel bij de samenwerking met Ferrari. Het team maakte ieder seizoen nog stapjes en lijkt nu ook weer een stap gezet te hebben. Vorig seizoen hadden ze een sterke start in Melbourne en zat pech ze in de weg voor een topprestatie. Degenen met een Netflix abonnement hebben het allemaal terug kunnen zien. Gedurende het seizoen moest Haas echter pas op de plaats maken omdat het team de financiële middelen ontbeerde om de concurrentie bij te benen. Misschien dat dit met hun nieuwe hoofdsponsor Rich Energy nu wel lukt. Maar Gene Haas mag ook wel eens kritisch naar zijn rijders kijken en dan vooral naar Grosjean. De Fransman stapelde fout op fout in de eerste helft van het seizoen en kostte het team veel punten. Misschien moet hij zijn blik eens richten op zijn vaderland. Met Josef Newgarden en Alexander Rossi heb je twee prima rijders met een Europese race-achtergrond. Kost wel wat, maar dan heb je ook wat. En met een sponsor die Rich in zijn naam voert mag geld geen probleem zijn, toch?

Newgarden en Rossi, ook een aardig duo

Waar geld zeker geen probleem lijkt te zijn dit seizoen is Racing Point, het voormalige Force India en het nieuwste speeltje van miljardair Lawrence Stroll, de vader van Lance. Racing Point is de dark horse dit seizoen als het om de vierde plaats in het WK gaat. Toen het team nog als Force India op de grid stond waren de centen spaarzaam maar de prestaties waren meer dan in orde. In 2016 en 2017 was Force India het vierde team en 2018 leverde feitelijk een vijfde stek op. Van het duo Stroll/Perez moet laatstgenoemde in staat zijn om zich in de strijd tussen de subtoppers te mengen. Van Stroll is het even afwachten, hij is in staat om met zijn starts wat plaatsen te winnen en in Baku 2017 heeft hij laten zien dat hij heel goed om de problemen heen kan rijden. Dit seizoen zal Lance echter moeten bewijzen dat hij een heel jaar het gevecht aan kan gaan met de subtop. Hij heeft er de wagen voor en zijn vader zal er ongetwijfeld voor zorgen dat het hem aan middelen niet zal ontbreken. Lance zal nu moeten leveren.

Met Renault en Haas hebben wij de twee teams benoemd die waarschijnlijk voor de vierde plaats gaan strijden, Racing Point is de outsider waar rekening mee gehouden moet worden. Wij hebben twee teams in deze strijd om de beste van de rest nog niet genoemd, Alfa Romeo en Toro Rosso.

Om met de laatste te beginnen; Toro Rosso is het opleidingsteam van Red Bull. Jonge talenten krijgen hier de kans om zich te bewijzen in de Formule 1. De historie is bekend; dertien rijders hebben inmiddels voor het team gereden, Albon wordt nummer veertien, en Vettel, Max, Sainz en Ricciardo zijn wel de meest bekende exponenten van het team. Maar het is dit seizoen de vraag of de focus bij het opleiden ligt -bij Kvyat valt er immers weinig op te leiden- of dat de focus ligt bij het verder ontwikkelen van de Honda motor, zoals vorig seizoen al gebeurde. Mocht Toro Rosso wederom de proeftuin van Red Bull zijn -en eerlijk gezegd vrezen wij hier wel voor- dan gaat dit punten kosten en zal het team de aansluiting met de subtop waarschijnlijk verliezen. Mochten wij slechts een stel zwartkijkers zijn en is de Honda af, dan kan Toro Rosso zomaar verrassen. Kvyat schijnt er zeer ontspannen bij te lopen en Albon is misschien een jongen die onder de radar heeft gereden en wellicht derde of vierde keus, maar in de tweede helft van het F2 seizoen heeft hij een hele mooie groeispurt gemaakt. In Albon hebben wij wel vertrouwen, hij kan uitgroeien tot een degelijke coureur, mits Toro Rosso niet het proefkonijntje voor Honda wordt.

Hier draait het dus om

Alfa Romeo, het voormalige Sauber, heeft eindelijk kleur bekend. De banden tussen Sauber en Ferrari zijn altijd hecht geweest maar er was altijd een zekere mate van zelfstandigheid. Nu is het team onder de paraplu van Alfa Romeo definitief het tweede team van Ferrari geworden. Met Kimi krijgen ze een oud-werknemer en met Antonio Giovinazzi hebben ze de stagiair van het team uit Maranello onder contract. Kimi behoeft geen nadere introductie. Vorig seizoen reed hij erg sterk en bij zijn rentree in de Formule 1, bij Lotus, heeft hij bewezen ook met zogenaamde ‘mindere wagens’ op het podium te kunnen rijden. Overigens, zijn overwinning zes (!) jaar geleden voor Lotus in Melbourne, is de laatste keer dat er geen Mercedes, Ferrari of Red Bull met de zege aan de haal ging.

Hoewel Giovinazzi twee starts achter zijn naam heeft staan is hij natuurlijk nog altijd een rookie. Hoe hij het gaat doen? Geen idee, hij heeft twee jaar niet meer in competitieverband gereden en alleen wat simulatorwerk gedaan. Ferrari heeft hem nu bij Alfa gestald en het is eigenlijk wel tijd dat ze serieus met hem aan de slag gaan, de Ferrari junior is inmiddels 25 jaar en ziet al een jongere generatie furore maken.

Kimi staat wel garant voor de nodige punten. Bij Giovinazzi hebben wij onze twijfels. Hoewel de Alfa in Barcelona prima voor de dag kwam geloven wij dat ze zich niet structureel kunnen mengen in het gevecht om plaats vier.

Blijven over McLaren en Williams.

McLaren lijkt de weg naar boven weer gevonden te hebben. Vorig jaar zag het er in Barcelona ook veelbelovend uit, om vervolgens na een goede start in Melbourne langzaam als een lek ballonnetje leeg te lopen. Ze produceren sowieso veel wind in Woking. Vorig seizoen werd vooral veel geblaat hoe sterk of ze waren en iedere volgende race zouden ze weer sterker voor de dag komen met geweldige updates. McLaren zakte alleen maar dieper in het moeras. Het chassis was slecht en bleef slecht. Of het chassis van de wagen dit seizoen beter is, dat zullen we moeten afwachten. Met James Key hebben ze nu een hele goede ontwerper maar die heeft zijn stempel nog niet op de wagen kunnen drukken. Misschien dat we hier iets gedurende het seizoen van gaan merken. Aan het rijdersfront is er heel wat veranderd. Alonso en Stoffel zijn weg en daarvoor in de plaats zijn Sainz en Lando Norris gekomen. Sainz, die op voorspraak van koning Alonso binnen is gekomen, geldt nog steeds als een talent. Maar hij is wel het talent dat het heeft moeten afleggen tegen Max en Hulkenberg. Als hij nu ook nog het onderspit moet delven tegen rookie Norris dan is hij definitief talent af, dan is hij een van de vele rijders die niet aan de verwachtingen voldaan hebben.

Norris Albon en Russell

De introductie van Lando Norris ging gepaard met veel tromgeroffel, of met een hoop wind zo u wilt. Norris is een toekomstig wereldkampioen, volgens McLaren en de Britse pers. Dat legt een hoop druk op de schouders van de 19-jarige inwoner uit Glastonburry. Wel een coole plaats om te wonen overigens. Wij verwachten dat McLaren tegen de onderkant van de subtop gaat schurken. Veel gevechten voor dat laatste puntje, het meest boeiende gevecht zal binnen het team plaatsvinden en dan naar verwachting in de tweede helft van het seizoen als Lando zijn draai binnen het team heeft gevonden en zich meer en meer kan richten op de tweestrijd met zijn Spaanse teamgenoot.

Voor de beide rijders van Williams zal dat het enige gevecht dat ze kunnen aangaan het gevecht tegen hun teamgenoot zijn. Kubica die mocht re-integreren in de formule 1 en George Russel die als protegé van Mercedes zijn debuut maakt. De man die ooit voorbestemd was om wereldkampioen te worden tegen de jongeling die voorbestemd is om wereldkampioen te worden. Williams start het seizoen met een straatlengte achterstand en gezien het gebrek aan financiële middelen zullen ze het gat dit seizoen niet meer kunnen dichten. Het is maar de vraag of Williams als enige privateer het hoofd boven water kan houden. Ik vrees dat een toekomst als tweede team van Mercedes niet af te wenden zal zijn. Zoals gezegd is de onderlinge strijd de enige strijd die de rijders van Williams aan kunnen gaan. Wij denken dat Kubica allang blij is dat hij weer in de koningsklasse rijdt. En Russell heeft nog alles te bewijzen. Bij Mercedes zal na dit seizoen op zeker een stoeltje vrijkomen en behalve Russell komt ook Ocon hiervoor in aanmerking. Russell weet dus wat hem te doen staat; af en toe een puntje meepikken zou geen kwaad kunnen. Meer zit er echt niet in.

Ow, en die wc heb ik niet meer gehaald, nadat ik de wagen had geparkeerd heb ik de dichtstbijzijnde boom opgezocht. De spanning werd mij echt te veel.

Nog drie dagen….


Geef een reactie