Het was een weekeinde zonder F1 dus dan is het al een stukje rustiger. Daarbij is het Indycar kampioenschap ook al beklonken en zodoende was er voldoende tijd om maar eens te kijken naar de randzaken en de andere kampioenschappen.

Stoelendans
De stoelendans om de te vergeven zitjes in de F1 is natuurlijk al een tijdje aan de gang en de beste plekjes zijn uiteraard al vergeven. Neemt niet weg dat de duels om de bijrollen natuurlijk ook heel interessant zijn.
Force India, sorry, Racing Point, is inmiddels geheel voorzien: Perez blijft nog een jaartje aan. Papa Stroll is blij met het talent van zijn sponsors en heeft ook weer een ervaren kracht erbij die Stroll junior kan laten zien wat er na de aankoop van het team nog meer dient te gebeuren op weg naar succes.
Het Sauber team heeft dit jaar wat beter gepresteerd dan de voorgaande jaren en daarmee zijn de prijzen ook wat gestegen. Markus Ericsson heeft te horen gekregen dat hij met zijn inleg voortaan alleen nog maar de corvee karweitjes mag doen. Hij is dus test- en ontwikkelingsrijder geworden en gaat volgend jaar misschien op vrijdag een uurtje meedoen.
Giovinazzi is de nieuwe ontdekking van Sauber. Na vele jaren Ferrari junior te zijn geweest en vele successen te hebben gevierd in de kleinere klasses mag deze jonge Italiaan het in de Formule 1 gaan proberen. Misschien klink ik cynisch maar ik denk niet dat we hier een nieuwe toekomstige wereldster te pakken hebben.
Bij Haas is op papier nog niets beslist maar Magnussen en Grosjean zullen met grote zekerheid bijtekenen. Tenzij Grosjean nog wat punten bij kan schrijven op zijn licentie. Je vraagt je bij hem soms wel eens af hoe het zit met zijn puntenrijbewijs voor de openbare weg.

Williams
Blijven over Williams en Toro Rosso. Over Toro Rosso is al het een en ander over gezegd.
Williams is hard op weg om het vuilnisvat te worden van Mercedes. Wellicht kan Ocon daar naartoe maar Robert Kubica heeft al “be carefull what you wish for” gezegd. Ik denk niet dat Ocon erg veel trek heeft in een verblijf in de kelder van de F1. Maar mogelijk krijgt hij daar gezelschap van George Russell, net als hij een protege van Mercedes. Overigens is het de vraag hoe de toekomst van Williams eruit gaat zien. Soms lijkt het erop dat dit ooit zo roemruchte team dezelfde weg bewandelt als haar illustere voorganger BRM (British Racing Motors). In de jaren ’50 en ’60 deed BRM altijd mee om de zeges en de kampioenschappen maar begin jaren ’70 droogde het succes op en daalde het team af naar de posities waar je nooit wilt zijn. In 74 werd nog een podiumplaats behaald maar nadien was het alleen nog maar kommer en kwel. Het team hield krampachtig vast aan zijn eigen Britse normen en waarden, wilde alles zelf doen, terwijl op dat moment de combinatie Cosworth motor, Hewland versnellingsbak en eventueel een chassis van March of Lola, aanzienlijk meer kans op succes bood.  Het laatste wapenfeit was ook meteen het diepste dieptepunt: de Automobielclub van Monaco smeet in 1977 de BRM inschrijving voor de Grand Prix in de prullenbak omdat het als team niet meer serieus te nemen was….

Williams houdt ook graag vast aan zijn eigen ideeën hoe een team te runnen, maar ik vrees dat die ideeën nog uit de 90-er jaren stammen. De wereld is helaas voor Williams niet stil blijven staan. Ik zie voor Williams drie scenario’s. Of  doorgaan als vuilnisvat van Mercedes en wellicht met meerdere onderdelen van Mercedes een beter wagen bouwen en mogelijk de weg naar boven inzetten. Of het speeltje worden van een paar rijke Russen. Dan heeft iedereen nog een tijdje een baan maar hangt het er vanaf of de rijke Rus in kwestie niet verveeld raakt, vergiftigd wordt of ten prooi valt aan allerlei ingestelde sancties. Of Williams gaat op gelijke voet verder en is binnen een paar jaar verleden tijd.

Wilde tijden op Charlotte
Komend weekeinde gaat er een interessante race plaatsvinden op Charlotte. Voor het eerst in de NASCAR geschiedenis wordt er gereden op een Roval: een combi van een roadcourse en een oval. En aangezien elke NASCAR race op een oval wel een paar grote klappers heeft belooft dat veel spektakel in de nauwe bochten in de infield van de Speedway van Charlotte. Vooral de 16 coureurs die meedoen aan de playoffs zullen met de nodige nervositeit de race ingaan.
Playoffs? Laat me het even uitleggen: Na 29 races in het NASCAR kampioenschap gaan er 16 door naar de playoffs. Die 16 rijders die zich kwalificeren voor de playoffs zijn coureurs die òf een race hebben gewonnen òf die coureurs die nog geen race hebben gewonnen maar het hoogst staan in de puntenranglijst (plus nog een paar vage voorwaarden). Alleen play off rijders kunnen kampioen worden, de rest rijdt alleen nog maar voor de dagsuccessen, of voor plek 17 in het eindklassement.
De playoffs worden gehouden tijdens de laatste 10 races van het seizoen.
Op basis van dezelfde voorwaarden als voor de kwalificatie vallen er na 3 races 4 coureurs af. Na 6 races vallen er weer 4 af en na 9 nog eens 4 en zo houden we 4 coureurs over die in de grote finale een winner-takes-all contest gaan houden. Wie van die 4 het hoogste finisht is de nieuwe kampioen.
Laat de Roval nu net de derde race zijn en daarmee een eliminatiemoment…… Brad Keselowski en Kyle Busch kunnen ontspannen de race ingaan want zij hebben al een keer gewonnen. Martin Truex, de kampioen van vorig jaar, is ook door op basis van een vage voorwaarde: hij heeft in de voorgaande races op cruciale momenten aan de leiding gelegen.

Maar voor de overige 13 wordt het een moeilijke race, Ă©Ă©n klapper kan einde kampioenschap betekenen. Daarbij wordt je omringt door coureurs die of al gekwalificeerd zijn of juist helemaal niets meer te verliezen hebben en dus voluit kunnen rijden. Er zal de nodige nervositeit zijn. Spannend wordt het zeker en er zal de nodige drama zijn, iets waar Amerikanen dol op zijn. Wilde tijden verzekerd dus.

komt die bocht, NASCAR op de Roval….

Rustige tijden in Sochi
Vergeleken daarmee vrees ik dat de Russische Grand Prix een saaie bedoening gaat worden. Het is de vraag of het weer rustige tijden worden met een Mercedes verhaal want sinds de eerste start in Sochi is het een zilveren feestje geweest. Wellicht wordt het nu een zilveren jubileum…..

Ik wens u een mooi weekeinde.