In 1976 werd de eerste Formule 1 race op Long Beach gereden. Het was trouwens niet de eerste race door de straten van de voorstad van LA. Een half jaar eerder, in het najaar van 1975, was de F5000 al langsgekomen voor de generale repetitie.

Long Beach was in 1976 een beetje een vreemde eend in de bijt. Er werden eigenlijk nauwelijks nog stratencircuits gebruikt in de Formule 1. Monaco was de enige, Montjuic was net af geserveerd en de races in Porto en Lissabon waren allang vergeten.

Racen op Long Beach, anno 1976

Ook gezien de gebeurtenissen op Montjuic, waar Rolf Stommelen met wagen-en-al het publiek invloog, werden de wenkbrauwen gefronst toen de Grand Prix van de USA west werd toegevoegd aan de kalender. Daarbij was Long Beach niet bepaald een toeristische trekpleister, het was in de jaren ’70 een stad waar je ’s avonds niet meer de straat op ging. Alleen de Queen Mary, de oude oceaan stomer, gaf de stad enige allure.

Maar organisator Chris Pook had er zin in. Strijdlustig beantwoordde hij de vraag of hij Long Beach als het Monaco van het Westen zag met “er komt een dag dat Monaco het Long Beach van het Oosten genoemd wordt”. Grootse woorden, die qua glamour en allure nooit uit zijn gekomen. Maar wat kwaliteitsraces betreft heeft het circuit in Californië Monaco ver achter zich gelaten. Na 1983 verdween Long Beach uit de Formule 1 maar heeft sindsdien zonder een jaar over te hoeven slaan op de Indycar kalender gestaan

Als de Grand Prix van Singapore weer op het programma staat moet ik altijd even terugdenken aan de woorden van Pook. Sindsdien zijn er aardig wat stratencircuits in de Formule 1 gekomen en gegaan. Detroit, Dallas, Phoenix, Las Vegas, Adelaide en Valencia kan ik zo noemen, wellicht waren er meer.

Wat betreft succes kon alleen Adelaide Long Beach evenaren. Het circuit was uitstekend en er werden races van grootse kwaliteit gehouden. Daarbij was het altijd de seizoensafsluiter en dat betekende of een spannende strijd om de titel, vaak met Italiaanse dramatiek, of een ontspannende race die alleen nog maar om de dagprijs ging. Het is dan ook niet-voor-niets dat Adelaide, na het vertrek van de Formule 1, nog steeds op de kalender van de Australische Supercars staat. In 1996, tijdens de eerste Grand Prix van Melbourne, zei Martin Brundle er nog over: “mooie baan hier, alleen jammer dat ‘ie niet in Adelaide ligt.

Adelaide 1987

Singapore heeft eigenlijk alles in zich om Long Beach en Adelaide minstens te evenaren. Dat er in de avonduren wordt gereden voegt alleen maar toe aan de sfeer, de races zijn leuk en vaak heeft de gevestigde orde het er niet gemakkelijk.

Als de race nog wat langer op de kalender blijft staan krijgt het wellicht nog wat meer geschiedenis en kan Singapore uitgroeien tot een klassieker, wat Monaco altijd al was en wat Long Beach en Adelaide zijn geworden.

Dan moet het wel de steeds maar verder groeiende sanction fee kunnen blijven betalen. Monaco hoeft die niet te betalen en zal dus altijd wel op de kalender blijven staan. Chris Pook kon het na 1983 niet meer opbrengen, maar zijn Long Beach had gelukkig Indycar om op terug te vallen. Een gouden greep bleek achteraf. Adelaide wist ook haar tribunes goed te vullen met de Australische Supercars nadat ze het onderspit dolf in een race met Melbourne over wie de dikste portemonnee had.

Singapore, sfeervol

Als Singapore de Formule 1 verliest zie ik niet zo gauw een vervangende serie optreden. Of het zouden de Supercars moeten zijn of de Japanse Super Formula of het Japanse GT kampioenschap. Maar dan ben je altijd overgeleverd aan de genade van buitenlanders…

En als Singapore de Formule 1 nooit zou verliezen, wellicht wordt Monaco dan nog wel eens het Singapore van het Westen…

Komend weekeinde wordt er ook weer gestreden in NASCAR, op Richmond. Martin Truex jr heeft al een ticket voor de volgende ronde in de playoffs dus er zijn nog 15 rijders die heel erg graag willen winnen.

Wie ook heel graag willen winnen zijn Alex Rossi, Simon Pagenaud en Scott Dixon. Want dat is de enige kans die ze hebben om het Indycar kampioenschap te winnen. JoNew heeft zo’n grote voorsprong dat hij genoeg heeft aan de 5 plaats om Rossi voor te blijven. Om Pagenaud voor te blijven hoeft hij geloof ik slechts 10e te worden en voor Dixon volstaat zelfs een 20 plaats.

Maar wat nou als Newgarden er in de eerste ronde afgetikt wordt.

Plaats van handeling is Laguna Seca waar voor het eerst sinds een jaar of 15 weer een Indycarrace wordt gehouden. De video’s met Alex Zanardi en the pass in de Corkscrew vliegen je dus weer om de oren. Overigens wist Renger van der Zande twee jaar geleden een exacte copie van die legendarische gebeurtenis te maken in de IMSA race.

Alex Zanardi blijft verbazen

Diezelfde Zanardi werd trouwens vorige week voor de 12e keer wereldkampioen in het paracyling, de sport die hij heeft opgepakt, naast de autosport, na zijn verschrikkelijke crash in 2001. Over supermensen gesproken….

Similar Posts:

Geef een reactie