Toine Hezemans liet zich in de RTL GP Magazine van vorige week niet heel positief uit over de NASCAR series. In eerste instantie dacht ik “waar heeft ‘ie het over”, want de NASCAR series vind ik bijzonder fijn om naar te kijken.

Maar Toine was bij het debuut van zoon Loris geweest op Road America. En dus had hij wel wat recht van spreken. Wat de voormalige veelwinnaar van toerwagen- en sportscarraces zei over de wagens was spot-on. Want een NASCAR auto is in feite een aardig chassis met een uitstekende motor. En de rest is in feite junk.

En dat is allemaal prima maar de terechte vraag die Hezemans stelt is waarom dat dan allemaal zo duur moet zijn. Tsja, geen idee, misschien omdat de motorfabrikanten en de chassisbouwers hun investeringen zo snel mogelijk terug willen verdienen. Want voor een paar slappe schokdempers hoef je toch niet zoveel neer te leggen.

Loris Hezemans op Road America

Overigens reed Loris dus op Road America en niet op de Charlotte Roval zoals ik een paar weken geleden beweerde. Jammer eigenlijk dat het slechts bij een race bleef want de internationale bezetting van NASCAR is mager en het zou leuk zijn als er eens een Nederlander deel zou uitmaken van de meest Amerikaanse onder de Amerikaanse raceseries.

Tien jaar geleden hadden we nog Montoya, de Australiër Marcus Ambrose, Jacques Villeneuve, Nelson Piquet jr. en nog wat gevluchte Indycar rijders als internationale bezetting. Nu rest alleen nog maar de Mexicaan Daniel Suarez. Zelfs Canadezen rijden amper mee in NASCAR. Maar wellicht kunnen wat Europeanen de oversteek maken vanuit de NASCAR Euro series. En Roger Penske heeft bekend gemaakt de Bathurst 1000 winnaar Scott McLaughlin naar NASCAR te halen. Doet een beetje denken aan meervoudig Australisch toerwagenkampioen en meervoudig Bathurst winnaar Dickie Johnson die in de jaren ’80 en ’90 regelmatig de Australische winter inwisselde voor een paar NASCAR wedstrijden.

Johnson ontvlucht de Australische winter…en crasht

Omdat er gisteren op Kansas een cut-off wedstrijd werd gereden waarin weer 4, van 12, coureurs hun hoop voor de Monster Cup voor dit jaar konden opbergen heb ik gisteren maar eens met speciale aandacht gekeken naar de live timing en de NASCAR twitter pagina. En daarin bleek dat ik nog een ergernis met Hezemans deel: de NASCAR stages. De race is namelijk in 3 delen opgedeeld, de zogenaamde stages. Voor elke stage kan je een paar punten krijgen als je die wint, en ook de nummer 2 en 3 kunnen geloof ik extra punten krijgen.

Het maakt de race er niet overzichtelijker op en eigenlijk worden prachtige wedstrijden onderbroken terwijl er eigenlijk geen reden voor is. En het kan zomaar zijn dat bijvoorbeeld een Martin Truex jr., en een Denny Hamlin halverwege de race al doorkrijgen dat ze een ronde verder zijn gekomen omdat ze door die paar stage punten geen gevaar meer lopen de boot te missen.

Want in Kansas ging het er dus weer er-op-of-er-onder. Om een ronde verder te komen moest er gewonnen worden en als dat niet lukte moest men zo hoog mogelijk in de stand terecht zien te komen, in elk geval in de top 8. En zelfs dat was niet zeker want als iemand in de playoffs die niet in top 8 stond de race won, dan ging die door in plaats van een top 8-er.

Kyle Larsson en Ryan Blaney konden ontspannen meerijden want die hadden al gewonnen in respectievelijk Dover en Talladega. En beide heren stonden notabene slechts 7e en 9e in de stand!

Hamlin, Kevin Harvick, Kyle Busch en Truex waren zodanig veilig in de stand dat zij zich ook niet echt zorgen hoefden te maken. Chase Elliot, Clint Bowyer, Alex Bowman en William Byron zaten in een positie dat winst eigenlijk de enige optie was. En kampioen Logano en Brad Keselowski zaten ertussenin, op de wip dus.

Elliot haalt de volgende ronde met de hakken over de sloot

Elliot leek te gaan winnen maar Hamlin stak daar een stokje voor. Logano was 4 ronden voor het einde zelfs het slachtoffer van een crash van Bubba Wallace en Matt Tifft en leek de promotie te kunnen vergeten. De Penske rijder wist met zijn beschadigde wagen de pits te bereiken tijdens de gele vlag periode, nieuwe banden te steken en hield nog net genoeg punten over aan de finish.

Keselowski raakte echter uit balans in het geduw en getrek na de laatste herstart en verloor vele posities, en daarmee de kans op promotie naar de volgende ronde. Elliot bleef ‘m net een paar punten voor.

En zo was het ondanks de stages en de junk wagens met zware motor toch weer een wedstrijd die tot het einde spannend was.

We gaan nu de round of eight in. Acht deelnemers gaan de komende drie wedstrijden, in Martinsville, Dallas Fort Worth en Phoenix, bepalen welke vier er in Miami gaan uitmaken wie er dit jaar kampioen wordt.

Kan niet wachten, wel of geen stages, wel of geen junk wagens…

Similar Posts:

Geef een reactie