Kansloos of minder kansrijk?

Vanochtend las ik in de Racer dat Fernando heimwee had naar Indianapolis. Het stond er weliswaar niet letterlijk maar zijn bewoordingen spraken boekdelen. “Vorig jaar wist ik dat ik één van de 33 kanshebbers op de winst was en nu weet ik dat ik één van de 14 kanshebbers op de 7e plaats ben.”
En ergens heeft hij wel gelijk. Het is vooraan een spel tussen Mercedes, Ferrari en Red Bull waar in Monte Carlo gelukkig voor ons nu Red Bull de boventoon voert. Dus als er verder niets fout gaat is zaterdag de eerste startrij aangekleed als frisdrankblikje met hopelijk Hollands glorie geheel vooraan. En dan nog even twee uurtjes vooraan blijven rijden en het is gepiept: eerste pole en overwinning voor een Hollander in Monaco. Maar ik loop op de zaken vooruit.
Het klinkt allemaal zo simpel want in Monaco kun je amper inhalen. Daarom is het belangrijk om vooraan te kwalificeren en niet onbelangrijk, hou hem uit de vangrail. Dat geldt ook voor de zondag, je achterligger kan je dan misschien onmogelijk inhalen maar hij kan er wel de druk vol op zetten. De auto heel houden is dan het devies. en een goede tactiek natuurlijk, vraag maar aan Ricciardo.

Maar goed, zondag dus die ene klassieker met misschien wel een Hollandse overwinning en ’s avonds die andere klassieker: de Indy 500, de oudste race ter wereld en die race waar alle 33 deelnemers kansen op de winst hebben, aldus Alonso.
Behalve dan James Hinchcliffe en Pippa Mann want die hebben zich niet weten te kwalificeren. Ze hadden de pech dat voor het eerst sinds 2011 er meer aanmeldingen waren dan plaats op de startgrid, dat betekende Bumpday!
Bumpday? Gaan ze elkaar dan te lijf om te beslissen wie er wel of niet mee mag doen? Nee, bump betekent in dit geval dat er figuurlijk gezien iemand uit het veld wordt gestoten. In de jaren ’90 was dat altijd de 4e en laatste dag van de kwalificaties, de dag voor de achterliggers en de enthousiastelingen. Terwijl de toppers die zich op de eerste dag hadden gekwalificeerd al lang en breed aan het zwembad lagen, moesten zij onderling de laatste plaatsen gaan verdelen. Gedurende 6 uur namen de heren en dames die je normaal alleen tijdens het dubbelen zag, bezit van het TV scherm. Vooral het laatste uur, wanneer de baan steeds sneller werd, zag je dramatische taferelen. Het venijn zat traditioneel in het laatste kwartier. Iedereen neemt dan de baan in bezit en de posities wisselden in hoog tempo. Als de stofwolken eenmaal opgetrokken waren kon de rekening opgemaakt worden. Coureurs die zich veilig waanden zagen zich tot huin verbijstering in de laatste seconden alsnog uit het veld geknikkerd worden.

Dit jaar dus geen James Hinchcliffe en Pippa Mann. Mann doet elk jaar mee aan de Indy 500 en het was dan ook een lichte verrassing dat ze het niet redde. Maar de non-kwalificatie van Hinchcliffe had niemand zien aankomen. De Canadees staat 5e in het kampioenschap en zal dus veel punten mislopen. Daarbij is Hinchcliffe Honda’s posterboy en zeer populair bij het publiek. Teameigenaar Sam Schmidt heeft dan ook een aantal gesprekjes gevoerd met andere deelnemers of ze wellicht hun positie wilden afstaan tegen een kleine financiële vergoeding. Ja, dat kan bij de Indy 500 aangezien het de auto is die is gekwalificeerd. De rijder mag gewisseld worden maar die moet dan wel helemaal achteraan starten. Mario Andretti liet regelmatig een ander kwalificeren als hij Formule 1 verplichtingen had en vloog dan een week later naar Indianapolis, nam de wagen over en startte achteraan.

Verder nog verrassingen: de pole sitter! Maar eigenlijk is het ook weer niet een verrassing dat Ed Carpenter het snelste was aangezien het al de derde keer is dat de oval specialist de pole opeist. Het is wel een verrassing dat alle drie de wagens van zijn team in de Fast 9 -een soort Q3- in Indycar te vinden zijn, met Spencer Pigot en Danica Patrick op plaatsen 6 en 7. En dit terwijl Roger Penske zichzelf al had gefeliciteerd met een all-Penske eerste rij. Niettemin zaten alle vier de Penskes in de Fast 9. Het Penske kwartet en het Carpenter trio werd nog aangevuld met Sebastian Bourdais, die vorig jaar op weg naar de pole de muur in vloog en daarmee voor de rest van het jaar uit het kampioenschap verdween. En Scott Dixon liet zien dat hij er altijd staat. Wat mij betreft is deze Nieuw Zeelander altijd kanshebber, al staat hij laatste.

Nog gekke dingen? Andretti Autosport, vorig jaar nog met Alonso binnen de gelederen, was nergens. Grootste tegenvaller voor het team was wellicht de 32e plaats van Rossi. De winnaar van vorig jaar had dan ook een rare kwalificatie, zijn laatste kwalificatieronde was 6 mijl langzamer dan zijn eerste.
Nog positieve verrassingen? Kanaan en Leist op de plaatsen 10 en 11 iets wat het team van AJ Foyt al jaren niet meer heeft gepresteerd. Leist was daarmee ook de snelste rookie. Zachary Claman Demelo hoorde vorige week dat hij Indy moest rijden, als rookie, nadat Pietro Fittipaldi was gecrasht tijdens de 6 uur van Spa. Hij deed het zeer goed met een 13e startpositie.
Maar dat is de kwalificatie. Op zondag worden de kaarten opnieuw geschud en heeft iedereen een kans, of hij/zij nu pole heeft of als 33e van start gaat. Helio Castroneves, die zondag voor de vierde keer kan winnen en dan in de galerij van zeer groten terecht komt (Foyt, Unser en Mears), analyseerde al dat het lastig rijden is in het verkeer. Elke herstart zal rommelig zijn. De eerste twee hebben nog nergens last van maar de rest van het veld zal veel hinder ondervinden van turbulentie.
Je zou dus kunnen stellen dat pole position op Indy dus ook heel belangrijk is geworden. Straks is zelfs op Le Mans de pole al belangrijk…

Maar zo gek zal het wel niet worden. Als ik aan kanshebbers denk staat Ed Carpenter er toch niet bij. Vaak is hij in de eerste helft erg sterk maar valt hij tegen het eind terug. Daarbij had ik de laatste jaren de indruk dat de inwoner van Indianapolis de laatste jaren niet meer zo op dreef is.
Ik zou mijn geld zetten op Josef Newgarden: goede rijder, in topvorm en met een goed team om zich heen. Will Power is ook heel goed maar ik schat ‘m net wat lager in dan de Boy from Tennessee. En bij Helio Castroneves is het vooral de wens die de vader is van de gedachte: die 4e overwinning zou heel mooi zijn.
Een droomwinnaar zou een winnares zijn: Danica Patrick. Of ze nu wint of niet, na de Indy 500 stopt ze ermee. Ze liet tijdens de kwalificatie echter zien dat ze nog lang niet versleten is.
Dat zijn zomaar een paar mogelijk winnaars, maar zoals Alonso opmerkte: alle 33 maken een kans. Er zijn op internet genoeg statistieken te vinden vanaf welke startpositie de meeste overwinningen zijn behaald, volgens mij is het de derde maar ik kan mij vergissen. Will Power zou dan de grote kanshebber moeten zijn.
Vanaf de 33e en laatste positie is in elk geval nog nooit gewonnen dus Conor Daly, zoon van Derek Daly die in 1982 nog Formule 1 reed, zou statistisch gezien kansloos moeten zijn. Hoewel Scott Goodyear in 1992 nog heel dichtbij kwam en daarmee bewees dat op Indy niemand kansloos is. Hooguit wat minder kansrijk.
Ik wens u veel kijkplezier op zondag.

 

Jacco