En weer wordt Lewis Hamilton wereldkampioen, en weer in de Verenigde Staten. Werd hij het daar in de afgelopen jaren ook niet?

Ik kan niet zeggen dat kampioen Hamilton als een grote verrassing komt. Al sinds mei zo ongeveer stond vast dat de Brit de grootste kanshebber voor de titel was en een team als Mercedes geeft zoiets niet snel uit handen. En Bottas is weliswaar goed, maar geeft elk weekend weer aan wat het verschil tussen goed en geweldig is.

De Fin reed trouwens wel geweldig in Austin maar een ander verschil tussen goed en geweldig elke race geweldig tegenover zo af en toe eens geweldig.

Bij de constructeurs zie je trouwens hetzelfde beeld: Mercedes geweldig want de Duitsers (eigenlijk Britten want de fabriek staat in Brackley, Engeland), gaven eigenlijk alleen in Duitsland niet thuis en weten verder precies waar ze geweldig zijn en waar ze iets minder geweldig zijn. Bij Ferrari en Red Bull moet je het altijd maar afwachten hoe de vlag erbij staat, of in het geval van Ferrari, welke slangetjes er kennelijk zijn aangesloten….

Bijzonder commentaar van Ferrari weer: “we reden wat langzamer want we willen wat sneller door de bocht. We testen alvast voor volgend jaar.” Ja hoor…..

Max Verstappen is ook vaak geldig maar heeft soms nog last van kleine foutjes, foutjes die hij steeds vaker met zijn mond maakt. Hij praat zogezegd nog wel eens zijn mond voorbij of voor z’n beurt, vooral als de rennende tandarts ‘m daartoe opjut….

Niet handig want het levert een hoop commentaar op. En straf… Maar wel zo spraakmakend voor pers en publiek. Eigenlijk vreemd dat Verstappen en Jacques Villeneuve elkaar niet zo mogen. Ze maken allebei van hun hart geen moordkuil. Over Villeneuve later dit jaar meer.

Dus Lewis Hamilton kampioen, Mercedes kampioen, de laatste twee races gaan nog om de dagwinst. En om wie de winst behaalt in de F1,5. Want daar is de strijd nog niet beslist hoewel McLaren daar de titel langzaam maar zeker naar binnen aan het hengelen is. Wat een verschil met verleden jaar toen het kommer-en-kwel was bij het traditieteam.

De titel bij de F2- is ook wel bekend want daar is maar een deelnemend team: Williams. Welke rijder daar de titel pakt zal iedereen en zorg zijn want iedereen weet dat George Russell toekomst heeft en Robert Kubica niet.

En ach, er was ook nog een nieuw reglement voor 2021. De budgetcap is daarin eigenlijk het belangrijkste. Eens zien hoe creatief de financiële afdelingen van de teams zullen zijn. Verder maken de regels het nodig om downforce te behouden in de slipstream van een andere wagen. Kunnen we gelijk dat belachelijke DRS afschaffen. Ik help het ze hopen maar ik moet eerst nog maar zien of het lukt.

In NASCAR heeft met nog twee races te gaan: de derde halve finale in Phoenix en de grote finale in Miami. Ik spreek over halve finales terwijl dat eigenlijk niet zo heet. Maar het lijkt in deze fase van het kampioenschap een beetje op de knock-out fase van het WK of de Champions League.

Martin Truex en Kevin Harvick hebben hun ticket beet door de winst te pakken op respectievelijk Martinsville en Texas Motor Speedway (waar afgelopen weekeinde aanzienlijk kleiner publiek was dan op COTA). Kyle Busch en Joey Logano staan goed in de stand. Logano zal echter heel goed moeten opletten want als iemand van de nummer 5 tot en met 8 de winst scoort op Phoenix duikelt Logano er alsnog uit. Tenzij hij Busch kan passeren in de stand. Die twee zullen elkaar dus goed in de gaten gaan houden.

Denny Hamlin, Ryan Blaney en Kyle Larsson zouden in punten Logano nog kunnen inhalen maar heel waarschijnlijk is dat niet, het verschil is groot. Een overwinning is waarschijnlijk het enige wat volstaat. Voor Chase Elliott is dat een zekerheidje. Op Martinsville brak de achteras, op Texas ging hij de muur in. Op punten haalt hij het nooit meer in dus hij is tot winst gedwongen…

Maar hebben we dan het grote nieuws van het weekend gehad? Nee, want dat kwam pas na het weekend: op maandag werd bekend dat de Indy Motor Speedway en het hele Indycar kampioenschap is verkocht aan Roger Penske, althans, een van zijn vele ondernemingen. Maar het was maandag meteen duidelijk dat de Penske visie grote invloed zal hebben op het beleid in Indianapolis en binnen de Indycar organisatie.

Daarbij liet Penske al weten de  mogelijkheden van de speedway te evalueren: “kunnen we hier een 24-uurs race houden? Kunnen we de Formule 1 terug laten keren?” waren vragen die de 82-jarige al hardop uitsprak.

Penske heeft al het nodige zilverwerk uit Indy. Gaat hij ze nu zelf uitreiken?

Penske kent alles en iedereen in de racewereld en in de zakenwereld, en niet alleen in de sectoren waar hijzelf actief is. Zijn kennis, zijn kunde en zijn contacten kunnen bepalend zijn in de toekomst van het Indycar kampioenschap maar NASCAR, IMSA en ook de Formule 1 zullen een nauw oog houden op de ontwikkelingen in Indianapolis. De doubleheaders met IMSA zullen misschien uitgebreid worden. Over een double met NASCAR wordt al maanden gespeculeerd en ook Penske noemde het maandag als een van de mogelijkheden. En met de retorische vraag over de Formule 1 begonnen de geruchten al te gonzen, vooral omdat het met de Formule 1 race in Miami nog niet zo wil vlotten.

Dus de kampioenschappen in de Formule 1 al beslist, de finalisten in Miami bijna bekend? Dat is dus bijzaak, de komende maanden zal het zeer interessant worden wat de Penske organisatie allemaal laat horen vanuit Indy.

Bovenal was dit het uitkomen van een jongensdroom, een droom die Penske al had toen hij voor het eerst, als 14 jarige samen met zijn vader, de Indy 500 bezocht…in 1951!

Similar Posts:

Geef een reactie