Sebastian Vettel

Geboren Heppenheim 3-7-1987 

Aantal GP’s: 198
Wereldkampioen: 2010, 2011, 2012, 2013
Totaal zeges: 47
Aantal Polepositions: 50
Totaal: 2425 punten
Debuut: VS 2007
1e Zege: Italië 2008. 

1995-1998 Karten
2003-2004 Formule BMW series: Kampioen in 2004
2005-2006 Formule 3
2007 World Series by Renault

Formule 1 
2006-2007 BMW Sauber, 1 GP
2007-2008 Toro Rosso 
2009-2014 Red Bull
2015- Heden Ferrari 

Als je zo in vogelvlucht de aanloop van Vettel naar de formule 1 bekijkt dan lijkt het alsof hij in sneltreinvaart het wereldje is binnengedenderd en vervolgens als een komeet naar de absolute top is doorgestoten. Het laatste klopt wel maar als je zijn aanloop vergelijkt met die van Max dan bekruipt ons het gevoel dat Red Bull bij Vettel twee maal de rem er een beetje op heeft gezet. Max werd na zijn eerste seizoen bij de Formule 3 direct gepromoveerd naar de Formule 1. Vettel won in zijn debuutjaar vijf maal in de Formule BMW en eindigde als tweede in het algemeen klassement. Het jaar daarna won Vettel 18 van de 20 wedstrijden en werd kampioen met 124 punten voorsprong. Een schitterend resultaat natuurlijk maar ook een teken dat hij te lang in die klasse is blijven hangen. Het jaar daarop, in 2005, maakt hij de overstap naar de formule 3. Hamilton domineert dat seizoen in die klasse en Vettel wordt in zijn rookie jaar vijfde. In 2006 komt de Formule 1 nadrukkelijk in beeld, maar het is niet Red Bull dat hem een kans geeft, maar BMW Sauber. Vettel wordt daar derde rijder.   Tijdens de vrije trainingen maakt Vettel indruk. In 2007 mag hij voor Kubica invallen in de VS. Kubica was een week eerder zwaar gecrasht in Canada. Vettel grijpt zijn kans en finisht als achtste. 
Eindelijk worden ze bij Red Bull wakker en twee maanden later vervangen ze Scott Speed bij Torro Rosso ten faveure van Vettel. Vettel is dan 20 jaar en is op dat moment de jongste debutant in de F1. Vanaf dat moment gaat het rap en verandert bijna alles wat hij in handen neemt in goud. Eerste pole en overwinning voor Toro Rosso, promotie naar Red Bull op het moment dat het team klaar is om titels te pakken. Vettel pakt vier titels op rij in de onoverwinnelijke Red Bull. Maar in 2014 komt de klad erin. De nieuwe wagens vereisen een andere rijstijl en Vettel wordt overvleugeld door zijn teamgenoot Daniel Ricciardo die geen moeite heeft om zich aan te passen.
Vettel beseft dat het tijd is voor iets nieuws en zoekt de uitdaging bij Ferrari. Wellicht om net als zijn grote voorbeeld Michael Schumacher met het team nieuwe grote successen te boeken. 

Seizoen 2017.
Al drie seizoenen houdt Mercedes de Formule 1 in haar wurggreep. De missie van Vettel bij Ferrari verloopt niet zoals gewenst, hij kan het team maar niet naar zijn hand zetten en de vooruitgang blijft beperkt. De frustraties stapelen zich in 2016 op en tijdens de GP van Mexico komt het tot een uitbarsting. Vettel verliest volledig zijn zelfbeheersing en gaat vloekend en scheldend op de radio tekeer tegen raceleider Charlie Whiting. Vettel eindigt dat seizoen als vierde met 173 punten achterstand op Rosberg en slechts 8 punten voorsprong op die nieuwe jonge hond, Max Verstappen.
In de aanloop naar het nieuwe seizoen lijkt Ferrari het gat met Mercedes gedicht te hebben, de eerste paar races wordt het duidelijk dat de titelstrijd een tweestrijd gaat worden tussen Hamilton en Vettel. Sebastian en Ferrari zijn weer terug in de spotlights. De titelrace verloopt aanvankelijk voorspoedig, na 12 van de 20 races gaat Vettel aan de leiding. In Baku dreigt het weer eens mis te gaan, Vettel krijgt wederom een rode waas voor z’n ogen en botst opzettelijk tegen Hamilton aan. Met een belachelijk lage straf van 10 seconden komt hij er nog heel goed mee weg. Het kampioenschap lonkt harder dan ooit tevoren. Uitgerekend in Monza raakt Vettel de koppositie kwijt aan Hamilton maar de volgende race kan dit rechtgezet worden. Die volgende race is Singapore…

In Singapore is Max in bloedvorm en lijkt hij hier zijn tweede zege in zijn loopbaan binnen te gaan halen. Met een geweldige kwalificatie weet Vettel de pole nog net voor Max weg te kapen. Hamilton vinden we op de startgrid pas terug op plaats vijf. Een verstandige Vettel had Max laten gaan bij de start en met Raikkonen achter hem als slot op de deur had hij minimaal 6 punten teruggewonnen op Hamilton en daarmee weer de leiding genomen in het klassement. Maar er is iets met Vettel en Max. Al het hele seizoen vechten ze verbeten duels uit en vaak is Max de bovenliggende partij. Het publiek gaat ook nog eens op de banken voor de strijdlust van de Nederlander. Het is het duel tussen het oude en nieuwe wonderkind en Vettel weet dat hier zijn opvolger rijdt. In Singapore vreest Sebastian Max, Vettel is meer met Max bezig dan met het kampioenschap. Hij rijdt niet met zijn verstand maar laat zich leiden door emotie. Hij wil perse dit duel winnen. Als de lichten doven maakt Vettel een belachelijk agressieve en overbodige beweging naar Max. Het resultaat is bekend, Vettel schakelt zichzelf uit en Hamilton is de lachende derde die zijn voorsprong met 25 punten vergroot.
In Japan wordt het laatste vonkje hoop gedoofd door een defecte bougie. Vettel eindigt weer een seizoen in frustratie en bij Ferrari is het weer chaos.  

Prognose 2018.
Als Vettel nou maar eens zijn zaakjes goed voor elkaar krijgt. Dat hij van Ferrari een gesmeerde machine kan maken en dat hij zelf het hoofd koel houdt op beslissende momenten. Maar vooral zijn fixatie op Max moet hij laten varen. Het is niet de Red Bull die op de rode Ferrari reageert maar het is hier andersom. Vettel moet accepteren dat er een new kid in town is. Hij moet zich op de top van de apenrots concentreren wil hij daar weer terugkeren. 
Wij verwachten dat Vettel zich weer gaat mengen in de titelstrijd maar het zal een strijd van de lange adem worden die waarschijnlijk op details beslist gaat worden. En als je wilt dat alles klopt dan moet het team goed georganiseerd zijn en zelf moet je mentaal goed in je vel zitten. En dat zijn net twee punten waar het nog wel eens wil wringen. 

Terug naar coureurs.