Nico Hülkenberg

Geboren: Emmerich 19-08-1987
135 GP’s
Hoogste eindnotering WK, 9e
Beste resultaat 4e
Aantal poles 1
Totaal aantal punten 406
Debuut Bahrein 2010

1997-2005 Karten
2005 Formule BMW Kampioen
2006-2007 A1GP Kampioen 2006
2006-2008 Formule 3 Kampioen 2008
2007 Winnaar Masters (Zolder)
2009 GP2 Kampioen

Formule 1
2010 Williams
2011 Reserve coureur Force India
2012 Force India
2013 Sauber
2014-2016 Force India
2017- Heden Renault

Frank Williams leek het weer geflikt te hebben, met Nico Hülkenberg haalde hij in 2010 een van de grootste beloftes binnen. De Duitser begon moeizaam bij het Britse team maar kwam in de tweede helft van het seizoen aardig op dreef. In Brazilie bezorgde hij het team zelfs de eerste pole sinds vijf jaar. Frank Williams wilde dan ook met Hülkenberg verder gaan en bood hem een meerjarig contract aan onder de voorwaarde dat hij een jaartje ging rijpen bij HRT. In de wachtkamer zat namelijk Pastor Maldonado met een paar Venezolaanse oliedollars op zak. Nico bedankte echter voor de eer en gokte op een stoeltje bij een ander team. Het werd een jaar reserve rijder bij Force India. Achteraf kijk je een koe in de kont en is het natuurlijk makkelijk praten, maar een jaar stilstand voor een jonge rijder is niet echt prettig. In 2013 was het dan ook Bruno Senna die Barrichello verving bij Williams en niet Hülkenberg, hij kreeg een stoeltje bij Force India. In de Formule 1 komt het niet altijd aan op talent, soms moet je geld hebben om ergens een plaats te bemachtigen maar het is ook vaak de juiste keuze op het juiste moment. In 2011 gokte Hulkenberg op een stoeltje bij een ander team, het werd een jaartje aan de zijlijn toekijken. In 2013 koos hij ervoor om Perez op te volgen bij Sauber, Perez die via Sauber bij McLaren was terecht gekomen. Ook op de Duitser waren de ogen van topteams gericht, hij had een goed seizoen nodig en dacht die bij Sauber te kunnen rijden. Sauber zat echter in een neerwaartse spiraal, hij had beter bij Force India kunnen blijven dat duidelijk in de lift zat. In 2014 keerde Hülkenberg terug bij Force India en met hem kwam ook Sergio Perez met de nodige peseta’s binnen. Peseta’s die goed besteed werden en het team bleef zich steeds verder ontwikkelen. En Nico mag daar zeker een belangrijk deel van op zijn conto bijschrijven. Hij ontpopte zich tot een constante rijder die een heel belangrijk aandeel had in de ontwikkeling van het team.

Seizoen 2017.
In 2017 vinden wij Nico echter terug bij Renault. Het Franse team is ambitieus en wil via een meerjaren plan terug naar de top. En in Hülkenberg zien zij daarin de ideale ontwikkelingsrijder, iets wat hij bij Force India al bewezen had. Het werd een beetje een kleurloos seizoen voor de Duitser, een paar knappe zesde plaatsen, een paar keer uitvallen en een weinig inspirerende teamgenoot. De wagen was vlees nog vis, te groot voor servet en te klein voor tafellaken. De motor nog te zwak, niet echt de voorwaarden voor te presteren. Zijn enige prestatie die de boeken haalde was de meeste wedstrijden rijden zonder podiumfinish.

Prognose 2018.
Zou er nog enig vuur branden in de Duitser? Waar liggen zijn ambities? Hij komt wat timide over en wij vragen ons af of hij inmiddels een topteam als gepasseerd station ziet en dat hij hoopt met Renault alsnog de top te bereiken. Als hij een uitdaging nodig heeft om het vuur weer te ontbranden dan denken wij dat hij in Carlos Sainz een teamgenoot heeft die dat vuurtje weer weet aan te wakkeren. Maar ergens bekruipt ons het gevoel dat het uitstapje naar LeMans niet eenmalig zal zijn. Wij vinden Nico namelijk een coureur die heel goed past in hetlange afstand racen.
2018 zal ons een mooie tweestrijd tussen Sainz en Hulkenberg brengen die volgens ons in het voordeel van de Madrlleen beslist zal worden. Maar De “Hulk” zal zeker een constant seizoen rijden.

Terug naar coureurs.