Sergio Perez

Geboren: 26-01-1990 Guadalajara.
Aantal GP’s: 134
Hoogste notering in het WK: 7e
Beste resultaat: 2e
Beste gridpositie: 4e
Puntentotaal: 467
Debuut Australië 2011.

2001-2003 Karten
2004 Skip Barber Formula Dodge Series
2005-2006 Formule BMW
2006-2007 A1GP (2 races voor Mexico)
2007-2008 Brits Formule 3 Kampioen in 2007
2008-2009 GP2 Asia Series
2009-2010 GP2
2011-2012 Sauber
2013 McLaren
2014-Heden Force India.

Peter Sauber heeft naast een neusje voor talent, bijvoorbeeld Räikkönen en Massa, ook altijd een groot talent gehad in het aantrekken van grote sponsors. Denk aan Petronas, Red Bull en BMW. Met het aantrekken van Sergio Perez hoopte hij wellicht twee vliegen in een klap te slaan. Samen met Perez haalde hij een aantal Mexicaanse sponsors binnen met Carlos Slim als grootste vis. Slim was op dat moment en is dat nog steeds, een van de rijkste mannen op dees’ aardkloot. Carlos Slim eigenaar van het telecombedrijf Claro staat tot op heden vierkant achter zijn landgenoot en blijft hem financieel steunen. Niet dat wij hiermee Perez willen degraderen tot pay driver, absoluut niet, maar de steun was soms wel verdomde handig in zijn carrière zover. Zijn debuutjaar verliep een beetje onopvallend, een paar maal punten maar met Kobayashi als teamgenoot trof hij dan ook een ervaren rijder die met zijn fratsen op de baan genoeg aandacht trok.
Het tweede seizoen verliep al een stuk beter, tweede plaatsen in Maleisië en Italië en een derde plek in Canada. Maar ook geen enkele punt in de laatste zeven races. Toch weerhield dit Whitmarsh niet om Perez een meerjarig contract bij McLaren aan te bieden. Deze ruwe diamant, zoals Whitmarsh het verwoordde zou de opvolger van Hamilton worden. Maar Perez kwam op het slechtst denkbare moment binnen bij McLaren. Tussen Ron Dennis en Martin Whitmarsh was een machtsstrijd gaande die het team verdeelde en bovendien had men besloten om de wagen van 2012 in het museum bij te zetten en een compleet nieuwe wagen te bouwen. De MP4-28, het nieuwe model, was een drama. De enige keer dat de wagen iets van snelheid liet zien was toen er een ophanging per ongeluk verkeerd onder was gemonteerd.
Perez werd tussen de twee kemphanen fijngemalen en bezweek onder deze druk. Hij maakte foutjes en derde rijder Magnussen liet goede cijfers zien in de simulator. Het meerjarig contract dat Perez van Whitmarsh had gekregen werd door Ron Dennis verscheurd. Onlangs lichtte ook Nyck de Vries een tipje van de sluier over de gang van zaken bij McLaren. De Vries, een protégé van Ron Dennis werd op zijn beurt weer door Whitmarsh weggewerkt.
Maar terug naar Perez, 23 jaar pas en afgeserveerd door een topteam. Gelukkig was daar Force India die hem in de armen sloot, en met hem natuurlijk ook Carlos Slim met de centen die het team hard nodig had. Het eerste jaar bij Force India levert gelijk een podium in Bahrein op voor de Mexicaan. In 2015 herhaalt hij dit kunststukje in Sochi. Perez en Force India hadden beide de weg naar boven gevonden. Perez was ondertussen zijn teamgenoot Hulkenberg de baas en Force India, de Pietje Bell van het veld sluit het seizoen af op een vijfde plaats. In 2016 zet Perez zichzelf met zijn prestaties weer in de schijnwerpers. Hij haalt nu twee keer het podium en verslaat overtuigend Nico Hulkenberg. Zijn naam wordt weer in verband gebracht met een top team. Zou Ferrari niets voor hem zijn?

Seizoen 2017.
Ondanks transfergeruchten is Perez bij Force India gebleven, Ferrari zei vriendelijk dank u wel tegen Carlos Slim en zijn miljoen en hield het liever nog een jaartje bij Kimi. Wel was Hulkenberg weg bij Force India en Perez had nu een rookie als teamgenoot, Esteban Ocon.
Het seizoen in vogelvlucht.
De eerste zes races is weinig aan de hand, Perez is Ocon de baas zowel op de baan als in de kwalificaties. Echter de jonge Fransman finisht iedere race in de punten en nadert zijn teamgenoot steeds dichter. Race 7, Montreal. Ocon is sneller en het team geeft Perez de opdracht om hem te laten passeren. Perez weigert. Race 8, Baku. In een agressieve inhaalpoging beschadigt Ocon de wagen van Perez. De Mexicaan ligt eruit Ocon weet nog als zesde te finishen waar het team een grote kans op een dubbel podium maakte. Race 9 en 10 verloopt zonder incidenten. In de kwalificaties en op de baan gaan de heren gelijk op waar wel duidelijk is dat Ocon in een stijgende lijn zit. In Hongarije lijkt het na de start meteen weer mis te gaan er is contact tussen beide wagens maar beide kunnen de race vervolgen. Er sluimert iets.
In België komt het uiteindelijk tot een uitbarsting, tot twee maal toe geeft hij Ocon geen ruimte, de eerste keer had Perez er nog mee weg kunnen komen maar de tweede keer drukt hij zijn teamgenoot bijna in de muur, Ocon komt met de schrik vrij maar Perez rijdt een kansloze race en moet twee ronden voor het eind opgeven. Dit had veel erger af kunnen lopen en het team beseft dat ook en vaardigt teamorders uit. De twee heren moeten eerst toestemming vragen om in te mogen halen.
Was het frustratie? Alfagedrag? Perez had een goed seizoen nodig om in beeld te blijven van de topteams. Maar dat hij voorbijgestreefd wordt door een rookie doet zijn kansen behoorlijk slinken. Perez zal dit ook beseffen. Voor Ocon was 2017 een bevestiging van zijn belofte, bij Perez zette 2017 een vette vraagteken achter zijn naam.

Prognose 2018.
Dit wordt het vijfde seizoen van Perez bij Force India. En wil hij een kans maken op een stoeltje bij een topteam dan zal hij zijn teamgenoot overtuigend moeten verslaan. En hoe sympathiek wij “Checo” ook vinden, dat gaat hem niet lukken. Wij van de F1-Quiz denken dat hij overvleugeld gaat worden door de jonge Fransman die daarmee op weg lijkt naar een stoeltje bij Mercedes. De vraag is hoe Perez dit zal verwerken. Steekt het alfamannetje weer de kop op? Wordt het een seizoen vol frustraties? Of legt hij zich er bij neer dat hij met zijn twee zevende plaatsen in de eindrangschikking van het WK wel zijn piek heeft bereikt? 2018 wordt geen gemakkelijk seizoen voor de Mexicaan, de puntjes zullen spaarzamer worden en een podium zal nog meer uit zicht verdwijnen. Net zoals zijn kans op een stoeltje bij een topteam.

Terug naar coureurs.