Visa Cash App RB Formula One Team

Opgericht door: Dietrich Mateschitz
Chassis: VCARB 01
Motor: Honda RBPT
Technisch manager: Jody Egginton
Actief: 2006 – heden
Teambaas: Laurent Mekies
Coureurs:  Daniel Ricciardo (3)  Yuki Tsunoda (22)

Testrijder: Liam Lawson

Teamstamboom: Minardi (1985 – 2006);  Toro Rosso (2006 – 2019); Alpha Tauri (2020 – 2023); VCARB (2024 – heden)

Ook in de autosport heb je soms een parkeerplaats nodig. Een letterlijke waar je gewoon je vervoermiddel kwijt kunt: je auto. Of voor de teams: je vrachtwagen. Maar ook een figuurlijke: een plek waar je coureurs kwijt kunt waarvoor je in je team een plek hebt. Of om rijders te stallen waar je eigenlijk vanaf wilt maar niet kan vanwege een contract of een lastige sponsor.

Dat team is Toro Rosso/Alpha Tauri/VisaCashAppRedBull, in de paddock spreek met over VCARB. Officieel is het een talententeam van Red Bull en in de zestien jaar die het bestaat heeft het twee grote talenten opgeleverd (Vettel en Verstappen) en twee zeer goede rijders (Ricciardo en Sainz). Weinig zou je zeggen maar grote talenten staan nu eenmaal niet elk jaar op, en goede rijders die voor overwinningen kunnen strijden zijn toch ook niet wijdverspreid.

Meerdere talenten gingen af door de zijdeur, weggestuurd door de keiharde opperbaas van de Red Bull teams Helmut Marko. “Maar eenieder die bij ons heeft gezeten is over het algemeen niet verkeerd terecht gekomen” aldus de Oostenrijker.

En daar heeft hij eigenlijk wel gelijk in: Gasly verdween maar won later een Grand Prix en is vaste waarde in de Formule 1. Sebastian Buemi viert grootse successen in de WEC, net als Brandon Hartley. Sebastian Bourdais is meervoudig racewinnaar in Indycar en IMSA. En Jaime Alguersuari werd een uitstekende DJ.

VCARB is dus een uitstekende broedplaats voor talenten die moeten rijpen, ook al bloeien ze niet altijd in de Formule1. Maar dit jaar lijkt de broedplaats meer op een parkeerplaats: Yuki Tsunoda zit er alweer voor het 4e jaar en lijkt niet verder te komen. Daniel Ricciardo reed jaren geleden al eens voor Toro Rosso, toen als talent, nu is hij bij VCARB geparkeerd omdat Red Bull ‘m niet kwijt wil maar ook geen plek voor hem heeft in het seniorenteam.

Het jaar 2022 was geen groot succes voor Alpha Tauri maar in 2023 zou het allemaal beter worden.

Dat werd het alleen niet. Al na race 2 schold Franz Tost z’n ontwerpers verrot omdat zij een snelle auto hadden beloofd en het bleek niet meer dan een badeendje te zijn. Tsunoda reed in de middenmoot rond en Nyck de Vries leek helemaal verloren en bevolkte meermaals de laatste of een-na-laatste rij van de startopstelling. Na tien races zonder enige schijn van verbetering kreeg de Nederlander de zak. Dit jaar heeft hij een fabriekscontract bij Toyota in de WEC dus wellicht was het ontslag een geschenk uit de hemel.

Tsunoda kreeg eerst gezelschap van Ricciardo die zijn carrière weer nieuw leven in probeerde te blazen en toen die geblesseerd raakte werd Liam Lawson in de wagen gezet. De Nieuw-Zeelander liet nog de mooiste dingen zien en haalde punten maar moest z’n plekje weer afstaan toen Ricciardo weer fit was. Tekenend voor de situatie bij VCARB dat hij dit jaar op de reservebank moet plaatsnemen omdat Tsunoda door Honda bij het team geparkeerd is en Ricciardo door Red Bull zelf. En daarmee is de parkeerplaats vol en is het wachten tot er iemand vertrekt. Zoals bij elke stedelijke parkeergarage op zaterdagmiddag….

Maar goed, een nieuw jaar, een nieuwe naam, een nieuwe baas, want Tost heeft het team verlaten en plaats gemaakt voor Laurent Mekies. Wellicht kan VCARB de parkeerplaats weer ombouwen tot broedplaats, vind Ricciardo de weg verder naar boven of naar de uitgang en is zelfs Honda Yuki een keer zat.

 Terug naar teams